SME

Dopravcovia kritizovali mýtny systém, odmietajú platiť SkyToll

ČESMAD tvrdí, že ich konkurenčné postavenie v rámci Európy sa zhoršilo.

Prezident Česmad Slovakia Pavol Jančovič.Prezident Česmad Slovakia Pavol Jančovič. (Zdroj: TASR/Pavol Zachar)

BRATISLAVA. Tento rok považujú slovenskí cestní dopravcovia pre nich za jeden z najhorších.

Tvrdia, že ich konkurenčné postavenie v Európe je ešte horšie ako na začiatku tohto roka, keďže sa nesplnili viaceré ich dlhodobé požiadavky na zlepšenie podmienok v prevádzke cestnej dopravy.

Upozornilo na to v stredu Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia.

Pýtame sa, kde skončili peniaze vybrané na mýte od roku 2010. Určite neskončili tam, kde mali a namiesto toho sponzorujeme prostredníctvom poplatkov súkromné spoločnosti. Odmietame platiť SkyToll.

ČESMAD Slovakia

Nedočkali sa napríklad sľúbeného zníženia minimálneho veku vodičov kamiónov z 24 na 21 rokov a autobusov z 21 na 18 rokov, ani zníženia dane z motorových vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Mýtne poplatky za využívanie spoplatnených cestných úsekov sa podľa nich neprejavili v širšej diaľničnej sieti, pričom daňovo-odvodové zaťaženie patrí k najvyšším v Európskej únii.

To všetko má podľa cestných dopravcov vplyv na stratu ich konkurencieschopnosti, pričom domáce podmienky na podnikanie označujú za absolútne nevhodné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestní dopravcovia s nevôľou prijali výsledky kontroly elektronického výberu mýta, ktorú uskutočnil Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ).

Stratené peniaze za mýto z roku 2010

Závery kontroly potvrdili, že mýtny systém je neefektívny, nevýhodný pre štát a neslúži pôvodnému zámeru, aby peniaze z mýta od cestných dopravcov s vozidlami nad 3,5 tony išli vo väčšom objeme do rozvoja diaľnic a rýchlostných ciest.

Súvisiaci článok Šéf kontrolórov žiada o rýchle opatrenia pre mýtny systém Čítajte 

"Pýtame sa, kde skončili peniaze vybrané na mýte od roku 2010. Určite neskončili tam, kde mali a namiesto toho sponzorujeme prostredníctvom poplatkov súkromné spoločnosti. Odmietame platiť SkyToll (súkromný prevádzkovateľ mýtneho systému)," povedal prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

SkryťVypnúť reklamu

ČESMADSlovakia žiada okamžité ukončenie spolupráce štátu so spoločnosťou SkyToll, pretože vybrané peniaze za mýto by mali ísť na opravy a budovanie diaľnic a rýchlostných ciest v prospech občanov a teda aj dopravcov, ktorí to celé financujú.

Vysoké sadzby mýta a oproti okolitým krajinám veľmi nízky, iba symbolický bonusový systém za prejazdené kilometre podľa cestných dopravcov zvyšuje negatívny pohľad na mýtny systém.

Poukazujú tiež na to, že transparentnosť mýtneho systému spochybňujú aj neprehľadné a ťažko kontrolovateľné faktúry za výber mýta, ako aj nemožnosť kontroly oprávnenosti výberu mýta či dobrovoľného doplatenia mýta.

"Cestní dopravcovia sú tepnami hospodárstva krajiny, výraznou mierou prispievajú do štátneho rozpočtu a v konečnom dôsledku sú to práve oni, na ktorých tento štát najviac zabúda," upozornil Jančovič.

SkryťVypnúť reklamu

Nový systém zliav

Cestní dopravcovia zároveň navrhujú aj zavedenie bonusu v prípade mýtnych zliav. V súčasnosti majú uznané zľavy z mýta až po prejazdených 5 tisíc kilometroch pri vozidlách do dvanásť ton a pri vozidlách nad dvanásť ton až po prejdení 10 tisíc kilometrov.

"My však potrebujeme, aby sa zľavy z mýta rátali od prvého kilometra spätne," priblížil Jančovič.

Dopravcom sa nepáčia ani staré palubné jednotky, ktoré sú stále v obehu, a SkyToll ich neobmieňa.

Sťažujú sa aj na to, že si nemôžu skontrolovať výšku mýta, ako aj na neprehľadné transakcie a fakturáciu. Celý mýtny systém je podľa nich nastavený skôr na vyberanie pokút, a nie na vyberanie mýtnych poplatkov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 992
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 628
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 076
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 222
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 992
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 628
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 076
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 222
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu