BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v súvislosti s výsledkami kontroly elektronického výberu mýta podala v utorok na Generálnej prokuratúre SR oznámenie týkajúce sa skutočností nasvedčujúcich spáchanie trestného činu.
Zdôvodnila to najmä nedávnou správou Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) o kontrole mýtneho systému a tiež vlastnými zisteniami.
Žiadajú posúdenie výsledkov
Autodopravcovia zároveň žiadajú generálneho prokurátora Jaroslava Čižnára o zriadenie špeciálnej skupiny na komplexné posúdenie výsledkov kontroly NKÚ a poznatkov UNAS s možným vyvodením trestno-právnej zodpovednosti.
"Upozorňovali sme na to od roku 2010, že mýtny systém nie je transparentný. NKÚ na to prišiel až po deviatich rokoch," povedal pre agentúru SITA zastupujúci predseda UNAS-u Stanislav Skala po podaní oznámenia na generálnej prokuratúre.
Pripomenul, že pre mýtny systém už v roku 2018 podali podnet na NKÚ.
"Očakávane, že bude doriešená trestno-právna zodpovednosť každého dotyčného. Žiadame ministerstvo dopravy, aby sa tým okamžite zaoberalo. Chceme buď pozastaviť mýtny systém, alebo znížiť cestnú daň o 50 %," uviedol Skala.
Poukázal na mnohé nedostatky
UNAS ešte vlani v novembri upozornil ministerstvo dopravy a výstavby na nehospodárne nakladanie s vybranými prostriedkami v rámci mýtneho systému, pričom poukázal na mnohé nedostatky, ktoré okrem ďalších zistení vo svojej správe zverejnil NKÚ.
"Zmluva o vybudovaní a prevádzkovaní mýtneho systému v SR bola uzavretá v znení, ktoré celkom zjavne zvýhodňuje jednostranne poskytovateľa služby, keď niektoré časti odmeny nie sú naviazané na skutočný objem a hodnotu prác vykonaných poskytovateľom z dôvodu riadnej prevádzky mýtneho systému. Takéto paušálne plnenie bez ohľadu na skutočné náklady a v sumách vysoko prekračujúce akýkoľvek racionálny nárok bezdôvodne obohacuje poskytovateľa na úkor štátnych financií," vyplýva z podaného oznámenia, ktoré UNAS poskytol agentúre SITA.
Rovnako nejasná formulácia o určení odkupnej ceny za celý mýtny systém, ktorý bol už celý zaplatený zo štátnych prostriedkov (z výberu mýta), vrátane jeho údržby a modernizácie, podľa autodopravcov vedie k netransparentnosti pri prípadnom odkupe.
"Vzhľadom na vysokú škodu, ktorá takýmto nehospodárnym prístupom k veci pravdepodobne bola štátu spôsobená vyplácaním odmien poskytovateľovi služieb, je dôvodné sa domnievať, že došlo k naplneniu niektorého z trestných činov verejných činiteľov, prípadne korupcii," uviedol UNAS v oznámení. Pripomenul v ňom aj zistenia NKÚ z kontroly mýtneho systému.
Pohrozil celoštátnym štrajkom
UNAS nedávno požiadal ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd) o neodkladnú nápravu v systéme elektronického výberu mýta tak, aby vybrané finančné prostriedky boli transparentne rozdelené hlavne na obnovu diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.
Zároveň pohrozil celoštátnym štrajkom autodopravcov a dopravnou blokádou ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a prevádzkovateľa mýta SkyToll, ak sa tak nestane.
NKÚ na základe kontroly prevádzky mýtneho systému 22. novembra informoval, že len desať percent z elektronického výberu mýta za užívanie spoplatnených úsekov diaľnic a ciest pre vozidlá nad 3,5 tony bolo v rokoch 2014 až 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic.
Z jedného eura z výberu mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet spoločnosti SkyToll, ktorá mýtny systém na Slovensku prevádzkuje od roku 2010. Sedem centov dostávajú ďalší zmluvní partneri.
Úrad na základe kontroly upozornil na neefektívne a nehospodárne nastavený systém aj na vážne riziká do budúcnosti.
Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pri výbere mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, kedy zmluva so SkyToll-om skončí.
Agentúra SITA požiadala o vyjadrenie Ministerstvo dopravy a výstavby SR.