SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Slovensko dobieha západ pomalšie. Ťahúňom je priemysel, medzery sú v službách

Doterajší model založený na lacnej pracovnej sile sa začína vyčerpávať.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta )

BRATISLAVA. Hoci si Slovensko stále udržiava solídne tempo rastu ekonomiky, v životnej úrovni západné krajiny dobieha pomalšie ako v minulosti. Jedným z dôvodov je aj nižšia schopnosť ekonomiky efektívne rozdeľovať zdroje.

Vďaka prílevu zahraničných investícií a nových technológií produktivita v priemysle dlhodobo rastie rýchlejšie než v okolitých krajinách. V službách je však tento vývoj menej priaznivý.

Vyplýva to z najnovšieho komentára Inštitútu finančnej politiky pri Ministerstve financií Slovenskej republiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Tempo sa už nevrátilo na predkrízové hodnoty

Pred veľkou hospodárskou krízou v rokoch 2008-2009 slovenská ekonomika dobiehala v životnej úrovni vyspelé západné krajiny rýchlym tempom.

Viac ako desať rokov totiž produktivita práce a hrubý domáci produkt (HDP) rástli oveľa rýchlejšie ako priemer eurozóny. Spôsobil to najmä prílev priamych zahraničných investícií či masívne vytváranie nových pracovných miest.

Po kríze však tempo rastu produktivity práce kleslo na polovicu a už sa nevrátilo na svoje predkrízové hodnoty. Aj keď sa zdá, že rast produktivity eurozóny zostane naďalej nízky, spomalenie predstavuje riziko aj pre Slovensko.

Najväčšou brzdou je neefektívnosť

Najväčšou brzdou Slovenska v dobiehaní životnej úrovne západných krajín je nízka súhrnná produktivita faktorov (TFP) a neefektívne rozdelenie práce a kapitálu.

Skryť Vypnúť reklamu

TFP odráža, ako efektívne sú využívané všetky vstupy vo výrobnom procese.

Doterajší model rozvoja ekonomiky založený na lacnej a kvalifikovanej pracovnej sile, relatívne nízkom zdanení a vhodných podmienok pre medzinárodné firmy sa začína vyčerpávať.

"Optimálnou alokáciou práce a kapitálu, prijatím rôznych opatrení nielen na úrovni štátu, ale aj v samotných firmách by sme dokázali zvýšiť celkovú produktivitu ekonomiky približne o polovicu, čo by v konečnom dôsledku viedlo aj k nárastu HDP," priblížil riaditeľ Odboru štrukturálnych a výdavkových politík ministerstva financií Juraj Cenker.

Neefektívnu alokáciu zdrojov je vidieť najmä pri malých firmách. Tie tvoria približne 91 percent zo všetkých firiem na Slovensku, no vyrábajú len 14 percent z celkovej pridanej hodnoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve konsolidácia malých firiem do väčších a efektívnejších celkov by mohla zvýšiť produktivitu a rast slovenskej ekonomiky.

Ťahúňom je priemysel, medzery sú v službách

Z komentára IFP vyplýva, že rast produktivity práce a celkovej produktivity (TFP) ťahá najmä priemysel. Naopak, najväčšie medzery vidieť v službách, stavebníctve a poľnohospodárstve.

Rozdiely sú aj z pohľadu vlastníckej štruktúry. Zahraničné firmy sú totiž v produktivite práce efektívnejšie až o 50 percent.

Situáciu v tejto oblasti môžu podľa IFP zlepšiť opatrenia, ktoré by mali prijať nielen samotné firmy, ale aj štát. Slovensko by sa malo viac orientovať na podporu výskumu a vývoja a znížiť administratívnu záťaž pri zakladaní a rušení firiem.

Slovensko má tiež nedostatok stredne veľkých podnikov do 250 zamestnancov. Ich podiel je na úrovni 2,9 percenta, zatiaľ čo napríklad v Nemecku tvoria 17,6 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Situáciu môžu pozitívne ovplyvniť aj efektívnejšie fungovanie duálneho vzdelávania, podpora mobility pracovnej sily, zvýšená efektivita súdov a nové motivačné nástroje pri poskytovaní investičných stimulov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  2. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  3. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Študuj v malom a ži vo veľkom
  7. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  10. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 480
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 327
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 14 185
  4. Aká je chémia vôní 12 174
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 383
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 882
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 662
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 273
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 784
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 933
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič počas stredajšej tlačovej konferencie.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Gröhling je zrelý na demisiu

V Hirošime otvorili školy dva mesiace po naozajstnej atómovke.

Peter Tkačenko
Donedávna herečka Ellen Page, dnes herec Elliot Page.

Neprehliadnite tiež

Kamenický: Rozpočet je na okraji záujmu, pomoc v koronakríze je nedostatočná

Vláda podľa bývalého ministra financií rezignovala na pokrízovú konsolidáciu.

Opozičný poslanec Ladislav Kamenický (Smer-SD).

Ryanair je blízko k podaniu novej objednávky na boeingy 737 MAX

Cena lietadla predstavuje zhruba 125 miliónov dolárov.

Boeing 737 MAX.