SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Diaľničiari dementovali oneskorenie dostavby úseku D1 Hubová - Ivachnová

Marosz z OĽaNO informoval o ďalšom posunutí lehoty výstavby diaľnice na Liptove.

Úsekcesty prvej triedy medzi Ivachnovou a Ružomberkom.Úsekcesty prvej triedy medzi Ivachnovou a Ružomberkom. (Zdroj: TASR/Miroslava Siváková)

BRATISLAVA. Termín sprejazdnenia úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku platí stále v júni 2022. Potvrdila to vo štvrtok Národná diaľničná spoločnosť, a. s.s tým, že odmieta podľa nej zavádzajúce tvrdenia poslanca za hnutie OĽaNO Jána Marosza a politikárčenie v predvolebnej kampani.

Poslanec podľa diaľničiarov zbytočne straší verejnosť. Marosz informoval o ďalšom posunutí lehoty výstavby diaľnice na Liptove o pol roka. Pôvodne mala byť hotová v lete 2017, bude tak meškať najmenej päť rokov.

"Z dôvodu podania rozkladu voči záverečnému stanovisku Ministerstva životného prostredia SR sa zmluvný termín ukončenia výstavby úseku D1 Hubová - Ivachnová, nie sprejazdnenie úseku, posúva o 175 dní," uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľničiari nemôžu za námietky

Ide podľa nej o počet dní, koľko trvalo, kým sa rozklady zamietli a záverečné stanovisko mohlo nadobudnúť právoplatnosť.

"Táto informácia je zverejnená už rok. Ide o bežný postup, keď úsek môže slúžiť motoristom skôr, ako sú ukončené všetky stavebné práce," poznamenala Michalová.

Pôvodný termín nadobudnutia právoplatnosti záverečného stanoviska envirorezortu bol 1. február 2018, no pre zdĺhavé riešenie podaných námietok a pripomienok dotknutých orgánov nadobudlo právoplatnosť až 26. júla 2018 (až o 175 dní neskôr).

Súvisiaci článok Autodopravcovia kritizujú mýtny systém, žiadajú Érseka o nápravu Čítajte 

"Národná diaľničná spoločnosť tieto skutočnosti nedokáže ovplyvniť. Všetky dodatky aj pokyny na zmenu sú zverejnené v centrálnom registri zmlúv a sú prístupné všetkým občanom Slovenskej republiky," upozornila Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokyn na zmenu číslo 46, ktorého obsahom je predĺženie lehoty výstavby, bol zverejnený 5. decembra 2018.

"Povinnosťou investora a zhotoviteľa je raz za pol roka uzatvoriť sumarizačný dodatok vydaných pokynov na zmenu, ktorý je taktiež zverejnený," dodala Michalová.

Marosz má dôkaz

Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz vo štvrtok informoval, že vodiči z celého Slovenska, ktorí jazdia cez Ružomberok, budú trpieť v kolónach o ďalší polrok dlhšie ako sľubuje minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Hnutie podľa neho získalo dokument, podľa ktorého Národná diaľničná spoločnosť posunula termín dokončenia obchvatu Ružomberka o ďalších 175 dní.

"Zarážajúce na tom je, že vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti o tom neinformuje vodičov ani novinárov. Vodičov tak opäť nechávajú v nevedomosti a zrejme si myslia, že sa im to prepečie až do volieb," uviedol Marosz.

Skryť Vypnúť reklamu

Znepokojujúce je podľa poslanca aj to, že posunutie termínu nie je dohodnuté formou dodatku ako je bežná prax, ale iba pokynom.

Súvisiaci článok Tender na dostavbu D1 s tunelom Višňové sa má začať do konca roka Čítajte 

"Ani pokyn ani dodatok na predĺženie lehoty výstavby nemal byť vydaný, pretože pôvodná doba výstavby ešte stále trvá - ukončenie podľa dodatku 7 je 30. 6. 2022. Dodatok na predĺženie výstavby by sa podľa nás mal po správnosti uzatvoriť až po vypršaní tohto termínu," tvrdí Marosz.

Predĺženie výstavby o pol roka podľa neho posúva termín dokončenia blízko roku 2023, dokedy je možné čerpať peniaze Európskej únie v rámci súčasného programového obdobia 2014 - 2020.

"Podobne ako pri tuneli Višňové, aj tu nás posledné vlády Smeru dostali do šibeničných termínov, kedy reálne hrozí, že eurofondy prepadnú a tieto stavby budú musieť zaplatiť všetci občania Slovenska," dodal Marosz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  9. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 785
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 400
  3. Aká je chémia vôní 12 462
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 10 978
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 382
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 896
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 639
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 278
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 784
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 350
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz
Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.