SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Pre násyp s azbestom pozastavili práce na rozostavanej D4 pri Jarovciach

Čakajú, kým padne rozhodnutie, čo bude s násypmi.

Výstavba D4 a R7. Jarovce, január 2019.Výstavba D4 a R7. Jarovce, január 2019. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach pozastavili stavebné práce. A to dovtedy, pokiaľ padne rozhodnutie, čo bude s násypmi, kde použili sporný materiál, vrátane azbestu.

Spoločnosť D4R7 Construction, zhotoviteľ úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy, informovala v tlačovej správe, že sa dohodla s Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky a Národnou diaľničnou spoločnosťou na podrobnom postupe a záväznom časovom rozvrhu prijatia rozhodnutí súvisiacich s opatreniami na úpravu násypov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie majú vykonať v časti diaľnice rozostavanej D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka medzi kilometrami 0,7 až 2, teda na úseku v dĺžke 1,3 kilometra pri Jarovciach.

Dohoda s ministerstvom

Dohoda medzi ministerstvom dopravy a D4R7 Construction podľa zhotoviteľa stavby určuje, že v uvedenej časti D4 nebudú vykonávať ďalšie práce, kým sa nerozhodne o ďalšom postupe.

Súvisiaci článok Azbest pod obchvatom. Érsek sľuboval rýchlu nápravu, nič sa nestalo Čítajte 

"Dohodlo sa tiež, že vykonané testy budú hodnotiť odborníci menovaní ministerstvom dopravy a výstavby. Všetky potrebné testy už boli vykonané," uviedla spoločnosť D4R7 Construction s oneskorením o obsahu dohody uzavretej ešte v októbri.

Testy v súčasnosti analyzujú a po ich vyhodnotení bude jasné, či a aké nápravné opatrenia budú potrebné v spomínanej časti D4.

Zhotoviteľ sa ministerstvu dopravy a výstavby zaviazal, že takto spoločne dohodnutý plán obnovy bude implementovať tak rýchlo, ako je to technicky možné.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ministerstvo dopravy a D4R7 Construction budú následne informovať verejnosť, či a aké rehabilitačné opatrenia bude potrebné vykonať na násype úseku diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka medzi kilometrami 0,7 - 2 a kedy budú realizované," dodal zhotoviteľ D4 a R7.

Násyp zrejme odstránia

Agentúra SITA ešte minulý týždeň informovala, že násyp na časti D4 pri Jarovciach, obsahujúci materiál s azbestom, bude podľa NDS potrebné asi odstrániť a postaviť znovu.

Hlavným dôvodom by mali byť nevyhovujúce statické skúšky únosnosti násypu. Člen predstavenstva NDS Peter Gandl to označil za väčší problém, ako použitý materiál s azbestom v násype.

Súvisiaci článok Azbest spôsobuje rakovinu, teraz ho našli pod obchvatom Čítajte 

"Nevyhovujú statické skúšky tohto násypu. To je asi horší problém. NDS vykonávala niektoré kontrolné skúšky a odbery, ktoré viedli k tomu, aby sa analyzoval tento problém," povedal Gandl pred zástupcami stavebných spoločností.

Skryť Vypnúť reklamu

"Máme názor, že násyp asi bude potrebné rozobrať. Upozorňujem, že sa tam nachádza azbest. To znamená, že sa budú musieť v uzavretej atmosfére so špeciálnymi metódami odstrániť všetky materiály, ktoré do násypu nepatria, ako rôzne organické látky a násyp vybudovať nanovo," uviedol Gandl.

Dodávateľ a koncesionár projektu D4 a R7 podľa zástupcu NDS jednoznačne pochybili, keď pri stavbe časti D4 použili násypový materiál obsahujúci azbest. Tvrdí, že teraz by mali vyriešiť oba problémy v súvislosti s násypom.

"Šetria to jednotlivé orgány, je to nakladanie s nebezpečnými látkami, ktorou je azbest. Zabudovaný neohrozuje spodné vody ani životné prostredie, ale nakladanie s azbestom je veľmi nebezpečné vzhľadom na jeho fyzikálne vlastnosti," upozornil Gandl.

Skryť Vypnúť reklamu

Hrozí meškanie

V prípade, ak by bolo potrebné násyp na D4 odstrániť a znovu vybudovať, malo by to pravdepodobne vplyv na predĺženie lehoty výstavby.

Súvisiaci článok Pod obchvatom v Bratislave našli káble či sklo. Bežné to nie je Čítajte 

Podľa aktuálne platných lehôt v koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 (spolu 59 kilometrov) by mali časti D4 od križovatky Ketelec (prepojenie D4/R7) po Raču a R7 od Ketelca po Holice (pri Dunajskej Strede) odovzdať do prevádzky v apríli 2020.

Zvyšné časti D4 Bratislava, Jarovce - Ketelec a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec by mali byť hotové v októbri 2020.

Zhotoviteľ výstavby zatiaľ potvrdil, že na jar budúceho roka dokončí v miernom predstihu len dva úseky R7 medzi Holicami a Ketelcom v dĺžke takmer 26 kilometrov.

K očakávaným termínom dokončenia ostatných časti úsekov R7 a D4 sa nevyjadril, predpokladá sa však, že oproti harmonogramu môžu viac alebo menej meškať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  6. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 289
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 142
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 325
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 934
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 493
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 403
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 984
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 883
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 724
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 627
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Odchádzajúci lekári smerujú do súkromného centra, ktoré bude v priestoroch nemocnice patriacej pod Pentu. Ilustračné foto

Starosta Skalitého zaslal ministrovi dopravy otvorený list

Kysučania sa opäť presvedčili, že všetkým sľubom veriť netreba.

Hlavná stanica v Skalitom.

Na modernizáciu železníc nie sú peniaze, dôsledky môžu byť fatálne

Rokovania s rezortom financií nie sú podľa ministra Doležala jednoduché.

Ilustračná fotografia.

Nórske granty by mohli podporiť mestá a školy v boji proti klimatickým zmenám

Ministerstvo životného prostredia chce pomôcť šiestim mestám a 28 školám.

Máte nejaký zaujímavý projekt? Vďaka programu Komunitné granty máte šancu premeniť ho na realitu.