SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Násyp s azbestom na D4 má problém so statikou

NDS uvádza, že násyp pravdepodobne odstránia a postavia znovu.

Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Násyp na časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach, obsahujúci sporný materiál s azbestom, bude podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) potrebné asi odstrániť a postaviť znovu.

Väčší problém, ako samotný azbest

Hlavným dôvodom by mali byť nevyhovujúce statické skúšky únosnosti násypu.

Súvisiaci článok Pripravuje sa nový tender na dostavbu úseku D1 s tunelom Višňové Čítajte 

Člen predstavenstva NDS Peter Gandl to považuje za väčší problém, ako použitý materiál s azbestom v násype.

"Nevyhovujú statické skúšky tohto násypu. To je asi horší problém. NDS vykonávala niektoré kontrolné skúšky a odbery, ktoré viedli k tomu, aby sa analyzoval tento problém," povedal Gandl pred zástupcami stavebných spoločností.

"Máme názor, že násyp asi bude potrebné rozobrať. Upozorňujem, že sa tam nachádza azbest. To znamená, že sa budú musieť v uzavretej atmosfére so špeciálnymi metódami odstrániť všetky materiály, ktoré do násypu nepatria, ako rôzne organické látky a násyp vybudovať nanovo," uviedol Gandl.

Nevhodné fyzikálne vlastnosti azbestu

Dodávateľ a koncesionár projektu D4 a R7 podľa zástupcu NDS jednoznačne pochybili, keď pri stavbe časti D4 použili násypový materiál obsahujúci azbest.

Tvrdí, že teraz by mai vyriešiť oba problémy v súvislosti s násypom.

"Šetria to jednotlivé orgány, je to nakladanie s nebezpečnými látkami, ktorou je azbest. Zabudovaný neohrozuje spodné vody ani životné prostredie, ale nakladanie s azbestom je veľmi nebezpečné vzhľadom na jeho fyzikálne vlastnosti," upozornil Gandl.

V prípade, ak by bolo potrebné násyp na D4 odstrániť a znovu vybudovať, malo by to pravdepodobne vplyv na predĺženie lehoty výstavby.

Vyšetrovanie a nové varianty

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Peter Ďurček pripustil, že na to môže mať vplyv vyriešenie situácie s násypom.

"Prebieha policajné vyšetrovanie, veľa bude závisieť od toho ako to dopadne a čo z toho vyplynie pre zhotoviteľa, ktorý zatiaľ deklaruje, že všetko je v poriadku. Súčasne prebiehajú aj rokovania o variantných riešeniach pre prípad, že by to tak nebolo," povedal Ďurček.

Ak by podľa neho prišlo k tomu najhoršiemu a násyp by bol vyhlásený za skládku odpadu, alebo niečo podobné, nevie si predstaviť scenár, ako na stavbe diaľnice s tunelom Višňové, ktorú museli pozastaviť pre neschopnosť zhotoviteľa pokračovať v stavebných prácach.

Zatiaľ platí pôvodný termín dostavby

Oznámené termíny dokončenia úsekov D4 a R7 podľa štátneho tajomníka zatiaľ platia.

Podľa aktuálne platných lehôt v koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 (spolu 59 kilometrov) by mali časti D4 od križovatky Ketelec (prepojenie D4/R7) po Raču a R7 od Ketelca po Holice (pri Dunajskej Strede) odovzdať do prevádzky v apríli 2020.

Súvisiaci článok Azbest v násypoch D4 nie je podľa stavebníka v zdraviu škodlivom množstve Čítajte 

Zvyšné časti D4 Bratislava, Jarovce - Ketelec a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec by mali byť hotové v októbri 2020.

Zhotoviteľ výstavby zatiaľ potvrdil, že na jar budúceho roka dokončí v miernom predstihu len dva úseky R7 medzi Holicami a Ketelcom v dĺžke takmer 26 kilometrov.

K očakávaným termínom dokončenia ostatných časti úsekov R7 a D4 sa nevyjadril, predpokladá sa však, že oproti harmonogramu môžu viac alebo menej meškať.

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., (zhotoviteľ stavby D4 a R7) nedávno informovala, že v násype časti D4 pri Jarovciach nie je materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie.

Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie.

Vplyv azbestu by mal byť zanedbateľný

Medzinárodní a miestni vedci podľa zhotoviteľa prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

O výsledkoch dôkladného hĺbkového vedeckého skúmania násypového materiálu použitého na časti D4, kde sa pri testoch našiel aj azbest, spoločnosť informovala ministerstvo dopravy a výstavby. To po nájdení nepovoleného materiálu v násypoch D4 trvalo na jeho odstránení.

Správa slovenskej odborníčky v oblasti odpadového hospodárstva Blanky Kiripolskej podľa zhotoviteľa uvádza, že vzhľadom na zistené koncentrácie azbestu v danom materiáli je jeho vplyv na životné prostredie zanedbateľný.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Viac ako vzdelanie
  3. Trnavská univerzita v Trnave
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 836
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 723
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 883
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 164
  5. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 948
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 937
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 026
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 206
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 013
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 322

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Môžu zmeniť výsledky volieb. Prieskumy pred voľbami zažívajú hodinu pravdy

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal.
Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čo hovoria a čo nehovoria prieskumy

Že informácie ovplyvňujú správanie voličov, nie je žiadna chyba.

Peter Tkačenko
Adèle Haenel (vpravo) a Noémie Merlant vo filme Portrét ženy v plameňoch.

Neprehliadnite tiež

Krajiny skupiny G20 výrazne zvýšili obchodné bariéry

Hlavnými nástrojmi reštrikcií bolo zvýšenie ciel a dovozné zákazy.

Ilustračné foto.

Slovenská národná banka sa zapája do boja proti zmene klímy

Národná banka Slovenska sa stala členom "koalície odhodlaných".

Guvernér Národnej banky Peter Kažimír.

Spoločnosť Dúha si nemyslí, že bude za Višňové doplácať zhotoviteľ

Dúha bola spolu s talianskou firmou Salini Impregilo zhotoviteľom úseku diaľnice.

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.

Existuje riziko, že Trump zavedie clá na autá, tvrdí eurokomisárka

Trump hrozí zavedením ciel na autá z Únie a Japonska.

Cecilia Malmströmová.