SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

Násyp s azbestom na D4 má problém so statikou

NDS uvádza, že násyp pravdepodobne odstránia a postavia znovu.

Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Násyp na časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach, obsahujúci sporný materiál s azbestom, bude podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) potrebné asi odstrániť a postaviť znovu.

Väčší problém, ako samotný azbest

Hlavným dôvodom by mali byť nevyhovujúce statické skúšky únosnosti násypu.

Súvisiaci článok Pripravuje sa nový tender na dostavbu úseku D1 s tunelom Višňové Čítajte 

Člen predstavenstva NDS Peter Gandl to považuje za väčší problém, ako použitý materiál s azbestom v násype.

"Nevyhovujú statické skúšky tohto násypu. To je asi horší problém. NDS vykonávala niektoré kontrolné skúšky a odbery, ktoré viedli k tomu, aby sa analyzoval tento problém," povedal Gandl pred zástupcami stavebných spoločností.

"Máme názor, že násyp asi bude potrebné rozobrať. Upozorňujem, že sa tam nachádza azbest. To znamená, že sa budú musieť v uzavretej atmosfére so špeciálnymi metódami odstrániť všetky materiály, ktoré do násypu nepatria, ako rôzne organické látky a násyp vybudovať nanovo," uviedol Gandl.

Nevhodné fyzikálne vlastnosti azbestu

Dodávateľ a koncesionár projektu D4 a R7 podľa zástupcu NDS jednoznačne pochybili, keď pri stavbe časti D4 použili násypový materiál obsahujúci azbest.

Tvrdí, že teraz by mai vyriešiť oba problémy v súvislosti s násypom.

"Šetria to jednotlivé orgány, je to nakladanie s nebezpečnými látkami, ktorou je azbest. Zabudovaný neohrozuje spodné vody ani životné prostredie, ale nakladanie s azbestom je veľmi nebezpečné vzhľadom na jeho fyzikálne vlastnosti," upozornil Gandl.

V prípade, ak by bolo potrebné násyp na D4 odstrániť a znovu vybudovať, malo by to pravdepodobne vplyv na predĺženie lehoty výstavby.

Vyšetrovanie a nové varianty

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Peter Ďurček pripustil, že na to môže mať vplyv vyriešenie situácie s násypom.

"Prebieha policajné vyšetrovanie, veľa bude závisieť od toho ako to dopadne a čo z toho vyplynie pre zhotoviteľa, ktorý zatiaľ deklaruje, že všetko je v poriadku. Súčasne prebiehajú aj rokovania o variantných riešeniach pre prípad, že by to tak nebolo," povedal Ďurček.

Ak by podľa neho prišlo k tomu najhoršiemu a násyp by bol vyhlásený za skládku odpadu, alebo niečo podobné, nevie si predstaviť scenár, ako na stavbe diaľnice s tunelom Višňové, ktorú museli pozastaviť pre neschopnosť zhotoviteľa pokračovať v stavebných prácach.

Zatiaľ platí pôvodný termín dostavby

Oznámené termíny dokončenia úsekov D4 a R7 podľa štátneho tajomníka zatiaľ platia.

Podľa aktuálne platných lehôt v koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 (spolu 59 kilometrov) by mali časti D4 od križovatky Ketelec (prepojenie D4/R7) po Raču a R7 od Ketelca po Holice (pri Dunajskej Strede) odovzdať do prevádzky v apríli 2020.

Súvisiaci článok Azbest v násypoch D4 nie je podľa stavebníka v zdraviu škodlivom množstve Čítajte 

Zvyšné časti D4 Bratislava, Jarovce - Ketelec a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec by mali byť hotové v októbri 2020.

Zhotoviteľ výstavby zatiaľ potvrdil, že na jar budúceho roka dokončí v miernom predstihu len dva úseky R7 medzi Holicami a Ketelcom v dĺžke takmer 26 kilometrov.

K očakávaným termínom dokončenia ostatných časti úsekov R7 a D4 sa nevyjadril, predpokladá sa však, že oproti harmonogramu môžu viac alebo menej meškať.

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., (zhotoviteľ stavby D4 a R7) nedávno informovala, že v násype časti D4 pri Jarovciach nie je materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie.

Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie.

Vplyv azbestu by mal byť zanedbateľný

Medzinárodní a miestni vedci podľa zhotoviteľa prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

O výsledkoch dôkladného hĺbkového vedeckého skúmania násypového materiálu použitého na časti D4, kde sa pri testoch našiel aj azbest, spoločnosť informovala ministerstvo dopravy a výstavby. To po nájdení nepovoleného materiálu v násypoch D4 trvalo na jeho odstránení.

Správa slovenskej odborníčky v oblasti odpadového hospodárstva Blanky Kiripolskej podľa zhotoviteľa uvádza, že vzhľadom na zistené koncentrácie azbestu v danom materiáli je jeho vplyv na životné prostredie zanedbateľný.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  9. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 820
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 070
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 160
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 040
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 018
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 7 213
  7. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 7 195
  8. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 141
  9. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 136
  10. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 6 984

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia s rúškami na tvári v čínskom Wu-chane si robia zásoby. Pre šíriaci sa vírus väčšina zostáva doma.
Slovenská lyžiarka Petra Vlhová.

Poďte k nám, volali šťastní Židia vo falošnej reportáži počas holokaustu

Nacistický podvod o živote odvezených Židov presiahol hranice Slovenska.

Tak ako dnes šíri fejky youtube a facebook, počas genocídy to boli nacisti a noviny pod krídlami Hlinkovej strany.

Expert na dezinformácie: Pod pláštikom zakázanej pravdy ponúkajú klamstvá

Čelíme dezinformáciám od jednotlivcov aj štátov.

Daniel Milo.

Neprehliadnite tiež

Pouličné stánky s jedlom v Thajsku sa snažia vzdať plastových obalov

Thajsko vyprodukuje denne viac ako päť miliónov kilogramov plastového odpadu.

Na konci roka 2019 pracovalo na Slovensku viac ako 78-tisíc cudzincov

Počet cudzincov pracujúcich na Slovensku pritom v posledných mesiacoch stúpal.

Ilustračné foto.

SAD Zvolen obchádza župu, s obcami a firmami rokuje samostatne

Bývalý župan Kotleba predĺžil pôvodnú zmluvu so SAD Zvolen nezákonne.

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny.

SAD Zvolen obchádza župu, s obcami a firmami rokuje samostatne

Bývalý župan Kotleba predĺžil pôvodnú zmluvu so SAD Zvolen nezákonne.

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny.