SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Násyp s azbestom na D4 má problém so statikou

NDS uvádza, že násyp pravdepodobne odstránia a postavia znovu.

Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

BRATISLAVA. Násyp na časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach, obsahujúci sporný materiál s azbestom, bude podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) potrebné asi odstrániť a postaviť znovu.

Väčší problém, ako samotný azbest

Hlavným dôvodom by mali byť nevyhovujúce statické skúšky únosnosti násypu.

Súvisiaci článok Pripravuje sa nový tender na dostavbu úseku D1 s tunelom Višňové Čítajte 

Člen predstavenstva NDS Peter Gandl to považuje za väčší problém, ako použitý materiál s azbestom v násype.

"Nevyhovujú statické skúšky tohto násypu. To je asi horší problém. NDS vykonávala niektoré kontrolné skúšky a odbery, ktoré viedli k tomu, aby sa analyzoval tento problém," povedal Gandl pred zástupcami stavebných spoločností.

Skryť Vypnúť reklamu

"Máme názor, že násyp asi bude potrebné rozobrať. Upozorňujem, že sa tam nachádza azbest. To znamená, že sa budú musieť v uzavretej atmosfére so špeciálnymi metódami odstrániť všetky materiály, ktoré do násypu nepatria, ako rôzne organické látky a násyp vybudovať nanovo," uviedol Gandl.

Nevhodné fyzikálne vlastnosti azbestu

Dodávateľ a koncesionár projektu D4 a R7 podľa zástupcu NDS jednoznačne pochybili, keď pri stavbe časti D4 použili násypový materiál obsahujúci azbest.

Tvrdí, že teraz by mai vyriešiť oba problémy v súvislosti s násypom.

"Šetria to jednotlivé orgány, je to nakladanie s nebezpečnými látkami, ktorou je azbest. Zabudovaný neohrozuje spodné vody ani životné prostredie, ale nakladanie s azbestom je veľmi nebezpečné vzhľadom na jeho fyzikálne vlastnosti," upozornil Gandl.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade, ak by bolo potrebné násyp na D4 odstrániť a znovu vybudovať, malo by to pravdepodobne vplyv na predĺženie lehoty výstavby.

Vyšetrovanie a nové varianty

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Peter Ďurček pripustil, že na to môže mať vplyv vyriešenie situácie s násypom.

"Prebieha policajné vyšetrovanie, veľa bude závisieť od toho ako to dopadne a čo z toho vyplynie pre zhotoviteľa, ktorý zatiaľ deklaruje, že všetko je v poriadku. Súčasne prebiehajú aj rokovania o variantných riešeniach pre prípad, že by to tak nebolo," povedal Ďurček.

Ak by podľa neho prišlo k tomu najhoršiemu a násyp by bol vyhlásený za skládku odpadu, alebo niečo podobné, nevie si predstaviť scenár, ako na stavbe diaľnice s tunelom Višňové, ktorú museli pozastaviť pre neschopnosť zhotoviteľa pokračovať v stavebných prácach.

Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ platí pôvodný termín dostavby

Oznámené termíny dokončenia úsekov D4 a R7 podľa štátneho tajomníka zatiaľ platia.

Podľa aktuálne platných lehôt v koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 (spolu 59 kilometrov) by mali časti D4 od križovatky Ketelec (prepojenie D4/R7) po Raču a R7 od Ketelca po Holice (pri Dunajskej Strede) odovzdať do prevádzky v apríli 2020.

Súvisiaci článok Azbest v násypoch D4 nie je podľa stavebníka v zdraviu škodlivom množstve Čítajte 

Zvyšné časti D4 Bratislava, Jarovce - Ketelec a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec by mali byť hotové v októbri 2020.

Zhotoviteľ výstavby zatiaľ potvrdil, že na jar budúceho roka dokončí v miernom predstihu len dva úseky R7 medzi Holicami a Ketelcom v dĺžke takmer 26 kilometrov.

K očakávaným termínom dokončenia ostatných časti úsekov R7 a D4 sa nevyjadril, predpokladá sa však, že oproti harmonogramu môžu viac alebo menej meškať.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., (zhotoviteľ stavby D4 a R7) nedávno informovala, že v násype časti D4 pri Jarovciach nie je materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie.

Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie.

Vplyv azbestu by mal byť zanedbateľný

Medzinárodní a miestni vedci podľa zhotoviteľa prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

O výsledkoch dôkladného hĺbkového vedeckého skúmania násypového materiálu použitého na časti D4, kde sa pri testoch našiel aj azbest, spoločnosť informovala ministerstvo dopravy a výstavby. To po nájdení nepovoleného materiálu v násypoch D4 trvalo na jeho odstránení.

Skryť Vypnúť reklamu

Správa slovenskej odborníčky v oblasti odpadového hospodárstva Blanky Kiripolskej podľa zhotoviteľa uvádza, že vzhľadom na zistené koncentrácie azbestu v danom materiáli je jeho vplyv na životné prostredie zanedbateľný.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 635
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 371
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 702
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 116
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 047
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 704
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 559
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 501
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 419
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 347
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie má byť podľa prezidentky dobrovoľné (minúta po minúte)

Z 44 769 vykonaných antigénových testov zistili 919 pozitívnych osôb.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Hotel Devín
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Opatrne s tou demisiou

Matovič zasa siahol po atómovom kufríku.

Peter Tkačenko
Nič nemôže ostať pre Azerbajdžancov. Arméni pália svoje domovy.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin pokračuje v prudkom raste, cena sa dostala nad 19-tisíc dolárov

Cena bitcoinu sa nachádza už v blízkosti rekordného maxima.

Ilustračná fotografia.

Falšovaný tovar si kupuje dvojnásobne viac Slovákov, ako je priemer EÚ

Európsky priemer sa pohybuje okolo piatich percent.

Ilustračné foto

EASA schválila návrh smernice o skončení sa uzemnenia Boeingov 737 MAX

Zákaz spôsobili dve tragické havárie v priebehu piatich mesiacov.

Európska únia podpíše kontrakt na kúpu 160 miliónov dávok vakcíny od Moderny

Vakcína by mohla byť vysoko účinná proti ochoreniu COVID-19.