SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Pripravuje sa nový tender na dostavbu úseku D1 s tunelom Višňové

Diaľničiari čakajú na ukončenie ex ante kontroly súťažných podkladov.

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) plánuje onedlho vyhlásiť stavbármi netrpezlivo očakávané verejné obstarávanie na dostavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala formou súťažného dialógu.

Podmienkou začatia tendra na dokončenie päť rokov rozostavaného úseku diaľnice s tunelom Višňové pri Žiline je podľa diaľničiarov ukončenie kontroly súťažných podkladov na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) a získanie súhlasu Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Článok pokračuje pod video reklamou

ÚVO vykonáva kontrolu

NDS hľadá nového zhotoviteľa stavby namiesto taliansko-slovenského združenia firiem Salini Impregilo a Dúha, keďže neboli schopné pokračovať v prácach, ktoré začali ešte v lete 2014 a mali ich dokončiť pôvodne do konca tohto roka.

Diaľničiari sa preto so združením dohodli na ukončení zmluvy o dielo.

Súvisiaci článok Štát vloží do základného imania NDS pozemky pod diaľnicami a rýchlostnými cestami Čítajte 

"V súčasnosti prebieha ex ante kontrola na ÚVO. Úrad má tridsaťdňovú lehotu, ktorá sa skončí o necelé dva týždne. Po skončení tejto kontroly a súhlasnom stanovisku ministerstva dopravy predpokladáme vypísanie tohto tendra," potvrdil predseda predstavenstva a poradca generálneho riaditeľa NDS Peter Gandl.

Súťažný dialóg je podľa neho menej používaná forma verejného obstarávania v stavebníctve a nie je najvhodnejšia pre tento prípad, keď obstarávateľ nevie jednoznačne presne definovať predmet obstarávania.

"Objednávame práce na dokončenie rozostavanej stavby, ktorá má približne 129 stavebných objektov v rôznom štádiu rozostavanosti. Niektoré sú hotové, niektoré dokonca ani nemajú platné stavebné povolenie," povedal Gandl pred zástupcami stavebných spoločností v súvislosti s prípravou tendra na dokončenie výstavby úseku D1 s tunelom Višňové.

Prekonzultované podklady

NDS už prerokovala súťažné podklady pre tento tender s agentúrou Jaspers pri Európskej komisii, Útvarom hodnoty za peniaze a do diskusie bol zapojený aj inštitút INEKO.

"NDS predložila dokumentáciu na ex ante kontrolu na ÚVO a zároveň na kontrolu na ministerstvo dopravy a výstavby. Podklady boli zverejnené na pripomienkovanie na stránke ÚVO s cieľom konať maximálne transparentne a motivovať s dostatočným predstihom stavebné spoločnosti k účasti pri samotnej súťaži, ako aj túto súťaž maximálne urýchliť," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Štvoretapový proces

Diaľničiari následne vyhlásia súťaž na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku v dĺžke 13,5 kilometra, z toho tunel Višňové 7,5 km, čo predpokladajú v najbližších týždňoch.

Pre čo najrýchlejšie dokončenie úseku je proces verejného obstarávania rozfázovaný na štyri etapy.

Súvisiaci článok Tender na výstavbu úseku R2 Kriváň - Mýtna sa opäť predĺži Čítajte 

"Ako prvý sa začne súťažný dialóg na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, vrátane tunela Višňové," priblížila Michalová.

Nasledovať budú súťaže na stredisko údržby, vrátane operátorského pracoviska, na technológiu tunela a na odpočívadlo Turie.

"Cena za dokončenie úseku ako celku vzíde z jednotlivých súťaží. Úsek plánujeme dokončiť do roku 2023 a bude spolufinancovaný z eurofondov. NDS preto každý krok konzultuje aj so zástupcami Európskej komisie," poznamenala Michalová.

Časti križovatky Lietavská Lúčka (súčasť úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala) potrebné na sprejazdnenie susedného úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, by mal zrealizovať zhotoviteľ tohto úseku.

Vyše pol milardy bez dane

"O dodatku na tieto práce sa aktuálne rokuje. Ostatné práce, ktoré nie je potrebné dokončiť pred sprevádzkovaním diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a privádzača, budú súčasťou zadávacej dokumentácie pre D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala," dodala Michalová.

NDS skôr odhadla celkové náklady na dostavbu diaľnice s tunelom Višňové vo výške do 540 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to zhruba o 130 mil. eur viac, ako bola pôvodná zmluvná cena na výstavbu celého úseku (409,8 mil. eur bez DPH).

Po podpise zmlúv v závislosti od priebehu súťaží, predbežne v roku 2020, budú následne obnovené práce na úseku.

Pôvodný zhotoviteľ úseku D1 nedokázal za podmienok pôvodnej zmluvy pokračovať vo výstavbe, preto s ním NDS v marci tohto roka ukončila kontrakt. Koncom júna združenie podpísalo protokol o opustení staveniska.

Bývalý zhotoviteľ začal s prácami na úseku v lete 2014, práce mal dokončiť do decembra 2019. NDS mu po inventarizácii stavby uhradila 24,8 mil. eur bez DPH.

Doterajší zhotoviteľ vyplatil takmer všetkých subdodávateľov, čo bola jedna z hlavných podmienok dohody o ukončení kontraktu. NDS sa s ním dohodla, že sa nevzdáva svojich nárokov zo zmluvy o dielo a vysporiadajú si ich mimo staveniska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  5. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 010
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 795
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 636
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 261
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 653
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 189
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 141
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 253
  9. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 234
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 194

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Marek Hamšík v zápase proti Azerbajdžanu.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Slovensko o ELA nepríde, kauza jej sídla je sporom medzi inštitúciami

Europarlament žaluje spôsob, akým sídlo ELA umiestnili do Bratislavy.

Ilustračné foto
Prezident Donald Trump.

UniCredit Bank sprístupnila pre svojich klientov Google Pay

Spoločnosť Google uviedla na Slovensku službu vo februári 2018.

Ilustračné foto.

Starbucks ide prvýkrát do centra. Na ulicu sa chystá aj Costa Coffee

Značky si vybrali známe bratislavské námestia.

Starbucks ide do Starého mesta Bratislavy.