SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Podiel výrobkov so značkou obchodných reťazcov rastie

Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode mal reťazec Lidl.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Zahraničné privátne značky vytláčajú z pultov obchodov značkové potraviny. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Potravinársku komoru Slovenska uskutočnila agentúra Go4insight.

Podiel privátnych značiek, čo sú výrobky predávané pod značkou obchodného reťazca, dosiahol v roku 2019 najvyšší podiel za posledných sedem rokov, a to 25,3 percenta, medziročne vzrástol o 1,3 percentuálneho bodu (p.b.).

Z porovnania s rokom 2015 tiež vyplýva, že podiel zahraničných privátnych značiek narástol až o 5 p. b.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode mal už tradične reťazec Lidl (56 percent), nasleduje Kaufland (23 percent) a Coop Jednota (23 percent). Najnižší podiel privátnych značiek je v reťazci CBA (13 percent).

Medziročný nárast podielu privátnych značiek sa zaznamenal v reťazci Coop Jednota a Tesco, v ostatných reťazcoch podiel medziročne poklesol alebo bol stabilný.

Mlieko a mäso

Z hľadiska typu predajní sú najviac zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach a veľkoskladoch (50 percent). V ostatných predajných formátoch je podiel stabilný na úrovni 17 až 21 percent.

Súvisiaci článok Mrkva zostala na ocot Čítajte 

Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (68 percent), mäsové výrobky - balené, nemrazené (42 percent), konzervované produkty (40 percent) a cestoviny (39 percent).

Skryť Vypnúť reklamu

Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách víno (6 percent), pivo, liehoviny a destiláty (9 percent) a nečokoládové cukrovinky (12 percent).

Privátne značky zaznamenali podľa prieskumu rast podielu v takmer každej sledovanej kategórii (12 zo 16), pokles sa zaznamenal len v 3 kategóriách.

Smutná štatistika

Najvýraznejší nárast bol v kategóriách mlieko, cestoviny a nečokoládové cukrovinky (plus 4 p. b.). Pokles zaznamenali kategórie spracovaných produktov a vína (mínus 3 p. b.).

"Je veľmi smutné, že podiel zahraničných privátnych značiek rastie na úkor značkových potravín," uviedol na štvrtkovej tlačovej besede v súvislosti s prieskumom Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.

Prevládajú zahraničné značky

Za značkovými výrobkami je podľa neho dlhoročné budovanie lojality spotrebiteľov, pričom výrobcovia značkou garantujú kvalitu výrobkov s osvedčenými receptúrami, kvalitnými surovinami a v neposlednom rade aj vlastným úspešným príbehom.

Skryť Vypnúť reklamu

Z prieskumu tiež vyplynulo, že pri podiele 25 percent privátnych značiek je 18 percent zahraničných privátnych značiek a 7 percent slovenských privátnych značiek.

Lídrom zahraničných značiek je Lidl

Drvivú väčšinu z privátnych značiek pritom tvoria zahraničné privátne značky v reťazci Lidl, až 51 percent, zvyšných 5 percent sú privátne značky vyrobené na Slovensku.

Rovnako reťazec Kaufland preferuje zahraničných výrobcov privátnych značiek, ostatné reťazce majú vyvážený podiel zahraničných a slovenských privátnych značiek.

Jedine reťazec Coop jednota vyrába väčšinu privátnych značiek na Slovensku.

Potravinárska komora Slovenska aj v roku 2019 uskutočnila prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode. Prieskum sa uskutočňuje už od roku 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj v roku 2019 sa prieskum uskutočňoval zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v SR.

Terénny zber údajov sa realizoval v mesiacoch marec a apríl 2019 v rovnakých predajniach ako v roku 2018.

Celoeurópsky trend

Privátne značky sú podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) celoeurópsky trend, ktoré vyvíjajú obchodníci v spolupráci s výrobcami, aby čo najlepšie vystihli potreby a chute svojich zákazníkov.

"V rámci EÚ vrátane SR prebieha otvorená súťaž o spotrebiteľa, ktorý sám slobodne rozhoduje, či uprednostní produkt privátnej značky alebo značkový výrobok. Navyše viaceré privátne značky produkujú slovenskí výrobcovia potravín, ktorí sa vďaka spolupráci s obchodnými reťazcami dokážu dostať aj na zahraničné trhy. Viaceré slovenské firmy vďaka tejto spolupráci znásobili svoju produkciu, tržby a zisky, pretože obchodné reťazce dostali ich výrobky cez privátne značky aj na zahraničné trhy. Ide o ukážkový spôsob spolupráce, ktorý je v prospech slovenských výrobcov potravín, ktoré tieto privátne značky produkujú. Zároveň je aj v prospech slovenských spotrebiteľov, ktorí majú takto zabezpečenú širšiu ponuku výrobkov," uviedol v reakcii predseda SAMO Martin Krajčovič

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 26 269
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 961
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 753
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 535
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 836
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 747
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 482
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 373
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 162
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 148
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Potraviny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do ich nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Jakuba Fila

Najväčšie riziko dnešných dní - vystresovaný národ stratí dôveru v inštitúcie

Všetci rozumieme, že situácia je vážna.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Ceny ropy výrazne klesli

Výraznejší pokles zaznamenala cena americkej ľahkej ropy.

Ilustračná fotografia.
Donáškové služby vozia obedy k zákazníkom.

Grécka vláda získala predajom dlhopisov dve miliardy eur

Krajina posilnila svoje finančné rezervy v období koronakrízy.

Grécky premiér Kyriakos Mitsotakis.

Fed: Zotavovanie ekonomiky USA je nerovnomerné

Fed je pripravený podporovať ekonomiku tak dlho, ako to bude potrebné.