SME
Sobota, 7. december, 2019 | Meniny má Ambróz

Štefan Klein hľadá investorov pre lietajúce auto aj v Číne

Slovensko má podľa Kleina predpoklady na sériovú výrobu lietajúceho automobilu.

Štefan Klein a vicepremiér Richard Raši v Číne.Štefan Klein a vicepremiér Richard Raši v Číne.(Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou

ŠANGHAJ. od vyslaného redaktora Michala Pobehu) - Slovensko má predpoklady na to, aby zvládlo sériovú výrobu lietajúceho automobilu.

Tvrdí to slovenský podnikateľ Štefan Klein, ktorý sa po úspešnom vývoji Aeromobilu pustil aj do vývoja druhého lietajúceho automobilu, AirCar.

Klein je zároveň jeden z dvoch slovenských podnikateľov, ktorí svoje produkty prezentujú na druhom ročníku medzinárodného importného veľtrhu v čínskom Šanghaji.

Prezentáciu jeho AirCaru medzi stánkami najväčších svetových automobiliek pritom zaplatili samotní organizátori veľtrhu, čo podľa neho ukazuje záujem čínskej strany o jeho nový produkt.

Súvisiaci článok Slovák Štefan Klein vyvinul lietajúce auto na spôsob Fantomasa Čítajte 

Samotný Klein si od prezentácie lietajúceho automobilu na veľtrhu, ktorý otváral samotný čínsky prezident Si Ťin-pching, či francúzsky prezident Emmanuel Macron, sľubuje predovšetkým nadviazanie kontaktov na nových potenciálnych čínskych investorov.

Nový lietajúci automobil sa totiž po jedenapolročnom intenzívnom vývoji nachádza v počiatočných fázach testovania.

„Je to kategória experimentál. Vlastne sme začali teraz akoby pozemné testy, skúšali sme už akceleráciu a už aj malé odlepenie,“ opísal súčasný stav projektu priamo na medzinárodnom importnom veľtrhu v Šanghaji Klein.

Ide pritom o prvú prezentáciu prototypu nového lietajúceho auta na čínskom trhu. Ten môže byť podľa Kleina pre budúcnosť projektu veľmi zaujímavý. Podobne ako je v poslednom období pre svetové automobilky.

„Tak, ako sa to udialo v automobilovom priemysle, bude to tak isto aj v leteckom priemysle. Je to obrovská krajina a tento projekt by mal byť ideálny pre krajiny s veľkými vzdialenosťami. Našim cieľom je, aby sme nadviazali kontakty, aby sme prvýkrát ukázali v Číne tento koncept, ktorý by mohol byť pre túto krajinu zaujímavý,“ tvrdí.

Zároveň pritom priznáva, že v tejto fáze ide predovšetkým o hľadanie potenciálnych investorov. „Absolvovali sme už niekoľko rokovaní, niekoľko rokovaní nás ešte čaká s možnými investormi, takže je to všetko budúcnosť,“ dodal Klein s tým, že ide o investične veľmi náročný projekt a preto sa neplánujú koncentrovať iba na čínsky trh. „Sú aj trhy v iných veľkých krajinách, napríklad Spojené štáty,“ hovorí.

Ak sa podarí zohnať investorov, nové lietajúce auto by sa mohlo podľa odhadov Kleina dostať k prvým zákazníkom možno o tri roky. Rozhodujúce v tomto smere bude, či sa firme podarí získať dostatočný investičný balík na pokrytie certifikačných procesov, ktoré budú nutné k vstupu na trh. „Náš plán je taký, že chceme vytvoriť ešte prototyp číslo dva, ktorý bude vybavený leteckým certifikovaným motorom. To bude zhruba do jedného roka. Vtedy už by mala začať certifikácia, ktorej trvanie sa nedá odhadovať. V leteckom priemysle ak nastane nejaký problém, musíte ho vyriešiť a to trvá čas,“ hovorí Klein s tým, že certifikácia by mohla zabrať zhruba dva roky, následne by mohol isť AirCar do predaja.

V takom prípade by nasledovala samotná výroba lietajúceho automobilu, ktorá je podľa Kleina ďalšou investične veľmi náročnou fázou. Hoci investorov hľadá aj za hranicami Slovenska, výrobu lietajúceho automobilu by najradšej videl doma. „Sú predpoklady, aby to Slovensko vedelo vyrábať. Slovensko má dnes päť výrobcov lietadiel, čo pred 20 rokmi bolo science fiction,“ pripomína. Samotný vývoj produktu podľa neho zostane naďalej na Slovensku. „Tím, ktorý sme my kreovali, pozostáva z inžinierov, ktorí absolvovali slovenské a české školy. To vývojárske prostredie si chceme naďalej udržať. Máme v pláne ďalšie modifikácie, takže tej práce máme veľmi veľa,“ dodal Štefan Klein.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  4. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  5. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  6. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. ​​​​​​​Navštívte Horný Zemplín, kde je všetko
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 13 942
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 10 329
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 082
  4. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 9 089
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 8 516
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 580
  7. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 7 234
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 104
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 6 479
  10. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 6 404

Hlavné správy zo Sme.sk

Sobota ráno. Požiar je uhasený, okolie bytovky stráži polícia a vojaci.

Električky pre 30-tisíc ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.

Vlastníci roky nebránili v prístupe do meniarne, zmenilo sa to až v uplynulých týždňoch.
Obyvatelia zhoreného bloku majú hlavu v smútku.
Fico pre problémy s tlakom odišiel do nemocnice.

Neprehliadnite tiež

Rast maďarskej priemyselnej produkcie sa v októbri prudko spomalil

Za tri mesiace produkcia v maďarskom priemysle zaznamenala výrazné výkyvy.

Ilustračné foto.

Boeingu hrozí v USA pokuta za montáž poruchových dielcov

Americký regulátor navrhuje pokutu vo výške 3,9 milióna dolárov.

Boeing 737.

Vo vývoze hybridov sme lepší ako Nemci. Svet nás ale varuje

Pokles výroby sa týka spaľovacích modelov.

PG&E sa dohodla na odškodnení za lesné požiare v Kalifornii

Spoločnosť by mala zaplatiť viac ako 13 miliárd dolárov.

Kalifornský požiar už majú hasiči pod kontrolou.