EKONOMICKY NAJVÝHODNEJŠIA SA PRITOM JAVÍ ALTERNATÍVA, PRI KTOREJ BY SA VYUŽILA SATELITNÁ TECHNOLÓGIA A MÝTNE BY ZAHŔŇALO AJ DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL

Konzultant odporúča spoplatniť všetky cesty v SR

BRATISLAVA 19. mája (SITA) - Elektronickým mýtnym systémom by sa mali na Slovensku podľa medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Schild & Partner spoplatňovať všetky druhy ciest. Uviedol to predstaviteľ ...

BRATISLAVA 19. mája (SITA) - Elektronickým mýtnym systémom by sa mali na Slovensku podľa medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Schild & Partner spoplatňovať všetky druhy ciest. Uviedol to predstaviteľ spoločnosti Raoul Schild pri prezentácii štúdie spoločnosti. "Táto alternatíva je totiž ekonomicky najvýhodnejšia, zabezpečí plynulú dopravu a bude mať najpozitívnejší dopad na životné prostredie," konštatoval Schild. Ak by sa Slovensko zameralo len na spoplatňovanie diaľnic, resp. aj ciest I. triedy, nemalo by to podľa neho pre štát také ekonomické pozitíva.

Ako ďalej spresnil Schild, pri spoplatňovaní všetkých ciest na Slovensku prichádzajú do úvahy dve alternatívy. "Pri prvej alternatíve by sa spoplatňovali všetky cesty, pričom na diaľniciach a frekventovaných úsekoch ciest I. triedy by sa uplatnili zľavy. Druhá alternatíva je podobná, rozdiel je len v tom, že v cene mýtneho by sa odrazila aj daň z motorových vozidiel, ktorá by sa už potom nevyberala osobitne," vysvetlil Schild. Priemerná čistá súčasná hodnota príjmov za desať rokov prevádzkovania prvej alternatívy by podľa neho predstavovala 692 mil. eur, pri druhej alternatíve by to bolo 929 mil. eur. Náklady na prevádzkovanie systému by sa však podľa Schilda odvíjali od technológie systému. "Do úvahy sme brali kombináciu mikrovlnného systému s odčítavaním tachometra a kombináciu satelitného systému s odčítavaním tachometra," uviedol Schild. Čistá súčasná hodnota nákladov za desať rokov by tak podľa neho pri využití technológie mikrovlnného systému bola rovnaká pre obidve alternatívy, a to vo výške 125 mil. eur. Náklady by sa však líšili pri využití satelitného systému, keď pri prvej alternatíve by dosiahli 64 mil. eur a pri druhej alternatíve by to bolo 75 mil. eur.

Schild & Partner sa vo svojej štúdii zamerali aj na hodnotenie ekonomických hľadísk ďalších dvoch alternatív. Konkrétne išlo o spoplatňovanie len diaľnic alebo spoplatňovanie diaľnic a vybraných úsekov ciest I. triedy. V obidvoch prípadoch brala spoločnosť do úvahy mikrovlnnú technológiu alebo kombináciu satelitného systému s priamou rezerváciou. Pri porovnávaní všetkých štyroch alternatívach je podľa Schilda dôležitým ukazovateľom pomer medzi príjmami z mýta a nákladmi, ktorý Európska únia odporúča vo výške 15 %. Ak by sa na Slovensku zrealizoval mikrovlnný systém, pri spoplatnení diaľnic by náklady boli vo výške 30 % z príjmov, pri spoplatnení diaľnic a rýchlostných ciest by to bolo 33 %, pri spoplatnení všetkých by to bolo 18 % a pri alternatíve spoplatnenia všetkých ciest, ktoré by zahŕňalo aj daň z motorových vozidiel, by tento pomer bol na úrovni 14 %. Pri realizácii satelitného systému by pri prvej alternatíve bol pomer na úrovni 53 %, pri druhej alternatíve 21 %, pri tretej zhruba 18 % a pri štvrtej 8 %. Z týchto údajov vyplýva, že najvýhodnejšie by bolo spoplatňovať všetky cesty, pričom by mýtne zahŕňalo aj daň z motorových vozidiel a uplatnil by sa satelitný systém. Podľa Schilda by jednoznačne bol ekonomicky neefektívny systém spoplatnenia len diaľnic, v slovenských pomeroch je podľa neho nutné uvažovať minimálne so spoplatnením diaľnic a rýchlostných ciest.

Pri vypracovaní štúdie vychádzala firma Schild & Partner zo štatistických údajov v SR. "Nemali sme však k dispozícii všetky potrebné informácie, preto sme pri simulácií jednotlivých alternatív brali do úvahy údaje z Rakúska a Nemecka," povedal Schild. Podľa neho má aj napriek tomu celá štúdia správne smerovanie, aj keď pripustil určitú percentuálnu odchýlku. Štúdia okrem toho nebrala do úvahy, že elektronické mýto sa bude neskôr využívať aj pre osobnú dopravu, rast ceny mýtneho v čase či skutočnosť, že pri prejazde ciest patriacich pod samosprávne kraje by mala daň pripadnúť do ich rozpočtov.


(1 EUR = 39,044 SKK)


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 18 886
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 755
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 899
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 776
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 253
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 116
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 880
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 751
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 340
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 284

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.