SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Twitter zakáže politickú reklamu. Dosah má byť zaslúžený, nie kúpený

Mikroblogovacia sieť zakáže akúkoľvek politickú reklamu od 22. novembra.

Šéf Twitteru Jack Dorsey.Šéf Twitteru Jack Dorsey.(Zdroj: TASR/AP)

SAN FRANCISCO. Mikroblogovacia sieť Twitter zakáže od 22. novembra vo svojich príspevkoch akúkoľvek politickú reklamu.

Zdôvodnila to tým, že spoločnosti pôsobiace v oblasti sociálnych médií poskytujú inzerentom nespravodlivú výhodu pri šírení cielených a zavádzajúcich správ.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nové pravidlá ovplyvnia už britské voľby

"Hoci je internetová reklama pre komerčných inzerentov neuveriteľne vplyvná a veľmi efektívna, pre politiku, kde sa dá použiť na ovplyvnenie hlasovania, ktoré bude mať dopad životy miliónov ľudí, predstavuje táto sila značné riziká," uviedol v stredu na svojom konte šéf Twitteru Jack Dorsey.

Nové pravidlá zverejní Twitter týždeň pred nadobudnutím ich platnosti.

Budú sa teda týkať aj decembrových volieb vo Veľkej Británii. "Veríme, že dosah politických posolstiev má byť zaslúžený, a nie kúpený," myslí si Dorsey.

Opačným smerom ako Facebook

Krok Twitteru je ďalším príspevkom do diskusie o politickej reklame v USA rok pred tamojším prezidentskými voľbami.

Táto spoločnosť ide pritom opačným smerom ako jej hlavný rival Facebook, ktorého šéf Mark Zuckerberg nedávno uviedol, že zatiaľ nemieni overovať správnosť faktov uvedených v politickej reklame, čo zdôvodnil okrem iného slobodou prejavu.

Zuckerberg navyše upozornil, že zákaz politickej reklamy by postihol aj témy ako ochrana klímy či feminizmus, píše agentúra DPA.

Dorsey však s týmto argumentom nesúhlasí. "Tu nejde o slobodu prejavu, ale o platenie za dosah," napísal. A to by podľa neho mohlo mať výrazné dopady, "na ktoré dnešná demokratická infraštruktúra nemusí byť pripravená".

Twitter by sa navyše stal nedôveryhodný, keby na jednej strane tvrdil, že robí všetko, čo je v jeho silách, aby obmedzil šírenie zavádzajúcich informácií a zároveň ich šíril za peniaze.

Dorsey pripustil, že kritici by mohli obviňovať Twitter z toho, že zákazom reklamy zvýhodňuje súčasných politikov. "Boli sme však svedkami toho, koľko politických hnutí dosiahlo masívny rozmer bez akejkoľvek politickej reklamy," argumentuje.

Voľby amerického prezidenta a reklama z Ruska

Počas prezidentských volieb v USA v roku 2016 sa v sociálnych médiách objavila masívna politická reklama z Ruska, ktorá mala polarizovať americkú spoločnosť a sčasti prispela k zvoleniu súčasného prezidenta Donalda Trumpa, známeho aktívnym využívaním Twitteru.

Jeho tím kritizoval krok Twitteru ako ďalší pokus potlačiť konzervatívne hlasy. Kongresmanka Alexandria Ocasiová-Cortezová, stúpajúca hviezda opozičných demokratov, ju naopak ocenila ako "etické rozhodnutie".

Facebook má približne 2,45 miliardy používateľov, zatiaľ čo v prípade Twitteru je ich podľa posledných porovnateľných údajov len asi 330 miliónov. Twitter medzičasom oznamuje len to, koľko používateľov dosiahne pomocou reklamy - naposledy ich bolo 145 miliónov.

Načítavám video...

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 071
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 609
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 721
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 991
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 959
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 244
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 000
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 420
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 346
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 256

Téma: Sociálne siete


Článok je zaradený aj do ďalších tém Twitter

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Lietadlá Boeing 737 Max sa vrátia do prevádzky najskôr v júni

Koncern sa aktuálne snaží zaistiť si financovanie.

Lietadlo Turkish Airlines Boeing 737 MAX 8.

CEO Richard Marko: Lex Eset si vieme predstaviť (rozhovor)

So šéfom firmy aj o tlakoch politikov.

Šéf Esetu Richard Marko

Vybudovala ruský "Amazon". Európu chce dobyť cez Slovensko

Bakaľčuková je historicky druhá miliardárka z Ruska.

Wildberries odštartoval európsku expanziu.

Parlament neprelomil veto prezidentky pri novele o pozemkových úpravách

Za prijatie novely bolo 71 poslancov zo 131 prítomných.

Na snímke 57. schôdza NR SR.