SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Dopravcom sa nepáči, že sa vek vodičov kamiónov a autobusov nezníži

Združenie tvrdí, že je to rana aj pre systémové vzdelávanie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vyslovilo sklamanie z toho, že Národná rada neschválila pôvodný návrh na zníženie veku vodičov nákladných vozidiel z 21 na 18 rokov a autobusov z 24 na 21 rokov, a to cez schválenú vládnu novelu zákona o cestnej premávke.

Dopravcovia zostali nevypočutí napriek tomu, že mali podporu Prezídia Policajného zboru a samotnej ministerky vnútra Denisy Sakovej, rokovali so všetkými zainteresovanými stranami, vypracovali potrebné podklady a upozornili aj na potrebu vzdelávania mladých v tomto sektore.

"Tí, ktorí rozhodujú o tom, ako bude naša krajina napredovať, idú proti nám dopravcom. Sme tepnami hospodárstva, vysokou mierou prispievame do štátneho rozpočtu a boli sme zatlačení do kúta," uviedol v stredu ČESMAD Slovakia v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa združenia Martina Baumann.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia sa snažia o zníženie veku vodičov kamiónov a autobusov viac ako tri roky.

"K vráteniu vekovej hranice vodičov tak, ako sme mali v minulosti, sme mali vážne dôvody - trvalý nedostatok vodičov, narastajúci vek vodičov a klesajúci záujem o toto povolanie. Je zarážajúce, že zákon v pôvodnom znení prešiel aj vládou, aj prvým čítaním a zmenil sa tak zásadne až v Národnej rade SR, čím poslanci koalície nepodporili vlastný zákon, na ktorom sa odborne pracovalo tri roky," upozornil ČESMAD Slovakia.

Zníženie veku neprešlo

Národná rada v pondelok 28. októbra schválila vládnu novelu zákona o cestnej premávke na návrh Ministerstva vnútra.

Pôvodne obsahovala aj zámer na zníženie minimálneho veku vodičov nákladných vozidiel z 21 na 18 rokov a v prípade autobusov z 24 na 21 rokov s podmienkou absolvovania základnej kvalifikácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, ale aj Zväz autobusovej dopravy ako jeho člen dlhodobo presadzovali zníženie veku vodičov najmä z dôvodu ich nedostatku.

Parlament namiesto toho schválil pozmeňujúci návrh poslancov za Slovenskú národnú stranu Petra Pamulu a Tibora Bernaťáka.

Vodičské oprávnenie skupiny C a D získané pred dovŕšením 18, resp. 21 rokov tak budú môcť využívať len na Slovensku na vedenie vymedzených vozidiel iba príslušníci Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, colníci alebo profesionálni vojaci.

"Je absolútne nezmyselné a nekorektné, aby sme rozdeľovali vodičov podľa veku na štátnych a na tých, ktorí jazdia na nákladných vozidlách a autobusoch. Chýba tu akékoľvek logické vysvetlenie," upozornil ČESMAD Slovakia.

Skryť Vypnúť reklamu

Problematika akútneho nedostatku profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov sa tak podľa združenia zmietla zo stola, pričom záchranné zložky dostali zelenú.

"Kto bude zabezpečovať dopravu tovarov pre obyvateľstvo a prepravu osôb do práce a do škôl? Nerozumieme, prečo došlo k tak zásadnej zmene pôvodného návrhu, keď sme mali podporu ministerstva aj Prezídia Policajného zboru," poznamenal ČESMAD Slovakia s tým, že dopravcov čakajú ďalšie rokovania a tým sa vrátili na začiatok.

Dopravcovia sú nespokojní

Podľa združenia je to rana aj pre systémové vzdelávanie, pretože sa tak bráni mladým ľuďom, aby sa dostali k povolaniu vodič.

Mladí ľudia a absolventi škôl, očakávajú dpravcovia, radšej odídu za prácou do zahraničia, namiesto toho, aby sa mohli zamestnať doma u slovenských dopravcov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je to ČESMAD, ktorý upozorňuje nielen na nedostatok vodičov, ale aj na problémy, ktoré treba riešiť. Nie je žiadnou novinkou, že na neprimerané podnikateľské prostredie, vysokú daň z motorových vozidiel, zlú konkurencieschopnosť a mnoho ďalších problémov poukazujeme dlhodoboa ponúkli sme už kompetentným orgánom riešenie," dodal ČESMAD Slovakia.

Proti zníženiu veku vodičov kamiónov a autobusov vystupovali Ústredný automotoklub Slovenská republika (ÚAMK) a Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).

"Súčasný vek vodičov je akceptovateľný vo väčšine štátov Európskej únie. Naliehavou otázkou najbližšieho obdobia je, ako dostať späť do vlasti skúsených vodičov (zhruba desaťtisíc), ktorí pre zlé podnikateľské a konkurencie neschopné prostredie boli nútení odísť do vyspelejších krajín EÚ," uviedol prezident ÚAMK Juraj Smrečan.

Skryť Vypnúť reklamu

Inštitút pre dopravu je proti

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) nepodporuje znižovanie veku vodičov autobusov a nákladných automobilov. Nepovažuje to za vhodný spôsob riešenia problému dlhodobého nedostatku vodičov.

Ako pre agentúru SITA uviedol riaditeľ IDH Rastislav Cenký, nedá sa to vyriešiť znížením veku vodičov, ale je potrebné to riešiť systémovo na úrovni školstva, národného hospodárstva a zmenou štátnej dopravnej politiky.

"Na súčasný nedostatok vodičov má vplyv najmä narastajúci počet nákladných automobilov za posledné roky, a napríklad aj zrušenie základnej vojenskej služby," poznamenal Cenký.

"Zrušením alebo redukciou niektorých študijných zameraní, z ktorých časť učňov a študentov končila na pozícii vodič, sme si taktiež situáciu nezlepšili. Nedostatok vodičov by sa dal riešiť aj presunom časti nákladnej dopravy na železnicu, k čomu by mala smerovať štátna dopravná politika," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  3. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. Nová certifikovaná káva na vašich obľúbených čerpacích staniciac
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Spravte si zásoby zdravia
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 191
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 261
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 354
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 665
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 631
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 112
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 682
  8. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 374
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 281
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 2 223
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ František Hodorovský.

Ako oligarcha sa nevnímam, vraví v prvom rozhovore, ktorý poskytol.


23 h
Elena Eleková

Sestry sú podozrivo ticho. Proste odchádzajú. Mnohé aj do vnútornej emigrácie.


22. sep
Kritický pohľad Michala Havrana.

Policajti si idú filmové triky.


22. sep
Ladislav Molnár.

Zachránil ho tréner Karel Brückner.


22. sep

Neprehliadnite tiež

Wolt už funguje v Česku.

Prepočítali sme rentabilitu reštaurácie i donáškovej služby.


34m
Investori sú obkľúčení políciou a bezpečnostným personálom, keď sa pokúšajú dostať do sídla Evergrande.

Developer má vo štvrtok splatiť úroky z dlhopisov vo výške 83,5 milióna dolárov.


TASR 45m
Scott Carpendale, výkonný riaditeľ divízie Boeing Defence Australia.

Prvé skúšobné lety firma ukončila v skoršej časti tohto roka.


SITA 1 h
Andrea Zacharová je amatérskou hráčkou golfu a tvrdí, že 90 percent nehnuteľností predala práve počas hrania hry.

Reality na golfe zažívajú boom.


3 h

Blogy SME

  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  5. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  6. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Vidiek nestratil len 5 mld, stratil nádej a budúcnosť....
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 850
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 196
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 953
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 082
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 659
  6. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 4 135
  7. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 766
  8. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 706
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu