SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Slovenským automobilkám sa nepáči, že sa nedarí realizovať dohodnuté opatrenia

Veľkých zamestnávateľov znepokojuje aktuálna situácia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Najväčší zamestnávatelia v automobilovom sektore sú znepokojení aktuálnou situáciou. Taký je výsledok stretnutia Zväzu automobilového priemyslu a predstaviteľov štyroch automobiliek pôsobiacich na Slovensku.

Zástupcom automobilového priemyslu sa nepáči najmä to, že sa nedarí realizovať opatrenia, na ktorých sa dohodli s vládou.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Nepodarilo sa splniť dôležité body z uznesenia vlády, ktoré bolo prijaté ešte v decembri 2017. Do uznesenia vlády z apríla 2019 sa nedostali návrhy, ktoré boli pri stretnutí vo februári tohto roku prerokované a zástupcovia automobilového sektora ich považujú za dôležité," konštatuje zväz.

Niektoré čiastkové ciele sa podľa prezidenta zväzu Alexandra Matušeka podarilo dosiahnuť.

Realizácia uznesení stagnuje

“Realizácia uznesení, ktoré by mali zásadným spôsobom pomôcť zachovať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku v horizonte najbližších desiatich rokov, však stále stagnuje,” upozornil.

Súvisiaci článok Vláda pošle Jaguaru na účet prvú časť stimulu. Rok po otvorení fabriky Čítajte 

Automobilový priemysel plánuje v dlhodobom horizonte, preto jeho predstavitelia už teraz upozorňujú na hlavné prekážky, ktoré ohrozujú budúcnosť tohto sektora na Slovensku.

Zväz sa preto snaží o uzatvorenie Memoranda o porozumení a spolupráci pri vytváraní podmienok pre udržateľný rozvoj automobilového priemyslu.

Vzhľadom na význam automobilového priemyslu je podľa neho nevyhnutné zabezpečiť stabilitu a predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Zo strany vlády by mali byť prijímané také riešenia, ktoré nezvýšia daňové ani odvodové zaťaženie.

S predvídateľnosťou podnikateľského prostredia priamo súvisí aj štandardný legislatívny proces prijímania zákonov či ich noviel. Podľa zväzu je zarážajúce, že novely sa predkladajú často prostredníctvom poslancov v parlamente, bez diskusie a analýzy.

“Musíme si uvedomiť, že o budúce zákazky súťažíme v globálnom prostredí. A my s cenou práce prestávame byť konkurencieschopní v rámci krajín V4 a postupne dobiehame aj Portugalsko či Španielsko,” myslí si Matušek.

Problémom je aj pracovná sila

Trvalým problémom je podľa predstaviteľov automobilového priemyslu aj zabezpečenie kvalifikovanej pracovnej sily a vytvorenie systému na udržanie pracovných návykov.

Súvisiaci článok Únia tlačí na znižovanie emisií z nových áut, realita je však opačná Čítajte 

Zväz oceňuje výsledky dosiahnuté v duálnom vzdelávaní, očakáva jeho ďalší rozvoj, ktorému by ale pomohlo, ak by sa jasne definovala úloha zamestnávateľov ako poskytovateľov vzdelávania.

Zmeniť a doplniť by sa však mal Zákonník práce s cieľom spružniť formy zamestnania a upraviť pracovný čas. “Treba sa zamyslieť nad mechanizmom, ako ponechať zamestnanca vo firme aj pri poklese zákaziek,” uviedol Matušek.

Základným cieľom je vyhnúť sa strate zamestnanca, ak firma vie, že ho bude znovu potrebovať.

Novela zákona o sociálnom fonde

Doriešiť by sa mala aj novela zákona o sociálnom fonde, aby sa platby rekreačných poukazov mohli realizovať práve z tohto fondu.

Veľkým prínosom by bolo zmeniť právne predpisy tak, aby bolo vyplácanie 13. a 14. platu, ktoré je dobrovoľné, oslobodené od platenia odvodov a daní na strane zamestnancov ako i zamestnávateľov, minimálne vo výške priemerného platu zamestnanca.

"Toto opatrenia by prinieslo zvýšenie čistého príjmu zamestnancov a taktiež by pomohlo zvýšiť motiváciu zamestnávateľov tieto mzdy vyplácať," poukazuje zväz. Takisto je podľa neho nutné zabezpečiť a zrýchliť administratívu pri prijímaní cudzincov do pracovného pomeru.

Podpora investícií

Zástupcovia automobilového priemyslu požadujú, aby vláda podporila investície zamerané na vývoj a výrobu vozidiel na alternatívny pohon či inteligentných dopravných systémov.

Spolu s vládou chce hľadať spôsob, ako stimulovať investície do výskumu, vývoja či inovácií týchto moderných technológií.

“Je možno ťažko pochopiteľné, prečo o všetkých týchto potrebách hovoríme tak naliehavo už teraz, keď sa nám zatiaľ darí. Ale aj dnešný stav sme plánovali pred piatimi či desiatimi rokmi. Ak neurobíme významné kroky teraz, nezastabilizujeme prostredie pre príchod nových zákaziek, môžu naši zamestnanci stratiť významné pracovné príležitosti," povedal Matušek.

Automobilový priemysel na Slovensku so štyrmi automobilkami a 350 dodávateľmi v súčasnosti zamestnáva viac ako 150-tisíc pracovníkov, priamo a nepriamo ovplyvňuje tvorbu ďalších viac ako 250-tisíc pracovných miest, pričom generuje 44 percent HDP z priemyselnej výroby. Na exporte sa podieľa 40,2 percentami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  3. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 780
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 592
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 655
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 353
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 764
  6. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 636
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 550
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 822
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 387
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 819

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Kuffov-Chromíkov paradox

Niektorí ľudia tak veľmi tvrdia, že milujú blížneho svojho, až vlastne nenávidia všetkých ostatných. Tu to máte v prehľadnom grafe.

Vizualizácia projektu Šírava Park.

Naď vypovedal na NAKA: Pýtal som sa na kauzu Skripaľ

Analytika polícia obvinila v utorok z ohrozovania utajovaných skutočností.

Jaroslav Naď z hnutia OĽaNO.
Miroslav Garaj, riaditeľ personálnej agentúry Grafton.

Neprehliadnite tiež

Väčšina Slovákov si myslí, že firmy by mali podnikať zodpovedne

Firmy by sa podľa prieskumu mali zaoberať aj podporou riešenia celospoločenských problémov.

Ilustračné foto.

Vláda vyčlenila pre biatlonové centrum v Osrblí milión eur

Cieľom je zvýšenie konkurencieschopnosti slovenského biatlonového centra.

Strelnica v biatlonovom areáli Osrblie.

OECD znížila prognózu rastu globálnej ekonomiky na budúci rok

Dôvodom sú riziká vyplývajúce z napätia v obchode.

Generálny tajomník OECD Angel Gurría.

Slováci míňajú na rekreáciu a kultúru v priemere 22 eur mesačne

Vo voľnočasovej ponuke nákupných centier dominujú multiplexové kiná a fitnes centrá.

Ilustračné foto.