SME
Pondelok, 18. november, 2019 | Meniny má Eugen

Slovenským automobilkám sa nepáči, že sa nedarí realizovať dohodnuté opatrenia

Veľkých zamestnávateľov znepokojuje aktuálna situácia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Najväčší zamestnávatelia v automobilovom sektore sú znepokojení aktuálnou situáciou. Taký je výsledok stretnutia Zväzu automobilového priemyslu a predstaviteľov štyroch automobiliek pôsobiacich na Slovensku.

Zástupcom automobilového priemyslu sa nepáči najmä to, že sa nedarí realizovať opatrenia, na ktorých sa dohodli s vládou.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Nepodarilo sa splniť dôležité body z uznesenia vlády, ktoré bolo prijaté ešte v decembri 2017. Do uznesenia vlády z apríla 2019 sa nedostali návrhy, ktoré boli pri stretnutí vo februári tohto roku prerokované a zástupcovia automobilového sektora ich považujú za dôležité," konštatuje zväz.

Niektoré čiastkové ciele sa podľa prezidenta zväzu Alexandra Matušeka podarilo dosiahnuť.

Realizácia uznesení stagnuje

“Realizácia uznesení, ktoré by mali zásadným spôsobom pomôcť zachovať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku v horizonte najbližších desiatich rokov, však stále stagnuje,” upozornil.

Súvisiaci článok Vláda pošle Jaguaru na účet prvú časť stimulu. Rok po otvorení fabriky Čítajte 

Automobilový priemysel plánuje v dlhodobom horizonte, preto jeho predstavitelia už teraz upozorňujú na hlavné prekážky, ktoré ohrozujú budúcnosť tohto sektora na Slovensku.

Zväz sa preto snaží o uzatvorenie Memoranda o porozumení a spolupráci pri vytváraní podmienok pre udržateľný rozvoj automobilového priemyslu.

Vzhľadom na význam automobilového priemyslu je podľa neho nevyhnutné zabezpečiť stabilitu a predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Zo strany vlády by mali byť prijímané také riešenia, ktoré nezvýšia daňové ani odvodové zaťaženie.

S predvídateľnosťou podnikateľského prostredia priamo súvisí aj štandardný legislatívny proces prijímania zákonov či ich noviel. Podľa zväzu je zarážajúce, že novely sa predkladajú často prostredníctvom poslancov v parlamente, bez diskusie a analýzy.

“Musíme si uvedomiť, že o budúce zákazky súťažíme v globálnom prostredí. A my s cenou práce prestávame byť konkurencieschopní v rámci krajín V4 a postupne dobiehame aj Portugalsko či Španielsko,” myslí si Matušek.

Problémom je aj pracovná sila

Trvalým problémom je podľa predstaviteľov automobilového priemyslu aj zabezpečenie kvalifikovanej pracovnej sily a vytvorenie systému na udržanie pracovných návykov.

Súvisiaci článok Únia tlačí na znižovanie emisií z nových áut, realita je však opačná Čítajte 

Zväz oceňuje výsledky dosiahnuté v duálnom vzdelávaní, očakáva jeho ďalší rozvoj, ktorému by ale pomohlo, ak by sa jasne definovala úloha zamestnávateľov ako poskytovateľov vzdelávania.

Zmeniť a doplniť by sa však mal Zákonník práce s cieľom spružniť formy zamestnania a upraviť pracovný čas. “Treba sa zamyslieť nad mechanizmom, ako ponechať zamestnanca vo firme aj pri poklese zákaziek,” uviedol Matušek.

Základným cieľom je vyhnúť sa strate zamestnanca, ak firma vie, že ho bude znovu potrebovať.

Novela zákona o sociálnom fonde

Doriešiť by sa mala aj novela zákona o sociálnom fonde, aby sa platby rekreačných poukazov mohli realizovať práve z tohto fondu.

Veľkým prínosom by bolo zmeniť právne predpisy tak, aby bolo vyplácanie 13. a 14. platu, ktoré je dobrovoľné, oslobodené od platenia odvodov a daní na strane zamestnancov ako i zamestnávateľov, minimálne vo výške priemerného platu zamestnanca.

"Toto opatrenia by prinieslo zvýšenie čistého príjmu zamestnancov a taktiež by pomohlo zvýšiť motiváciu zamestnávateľov tieto mzdy vyplácať," poukazuje zväz. Takisto je podľa neho nutné zabezpečiť a zrýchliť administratívu pri prijímaní cudzincov do pracovného pomeru.

Podpora investícií

Zástupcovia automobilového priemyslu požadujú, aby vláda podporila investície zamerané na vývoj a výrobu vozidiel na alternatívny pohon či inteligentných dopravných systémov.

Spolu s vládou chce hľadať spôsob, ako stimulovať investície do výskumu, vývoja či inovácií týchto moderných technológií.

“Je možno ťažko pochopiteľné, prečo o všetkých týchto potrebách hovoríme tak naliehavo už teraz, keď sa nám zatiaľ darí. Ale aj dnešný stav sme plánovali pred piatimi či desiatimi rokmi. Ak neurobíme významné kroky teraz, nezastabilizujeme prostredie pre príchod nových zákaziek, môžu naši zamestnanci stratiť významné pracovné príležitosti," povedal Matušek.

Automobilový priemysel na Slovensku so štyrmi automobilkami a 350 dodávateľmi v súčasnosti zamestnáva viac ako 150-tisíc pracovníkov, priamo a nepriamo ovplyvňuje tvorbu ďalších viac ako 250-tisíc pracovných miest, pričom generuje 44 percent HDP z priemyselnej výroby. Na exporte sa podieľa 40,2 percentami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  6. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  9. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  10. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  1. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  2. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  6. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  7. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  8. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  9. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 075
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 10 423
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 985
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 031
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 867
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 653
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 073
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 831
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 097
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou 3 852

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na súde.
Marina Kočner.
Cynická obluda

Podstata socializmu

Nepamätáte si na socializmus? Tu je zhrnuté všetko, čo o ňom potrebujete vedieť.

Biela vrana Mária Sisáková.

Neprehliadnite tiež

Zasnežovanie v stredisku.

Najvyššiu kvalitu života v Taliansku ponúka mesto Trient

Bolzano, ktoré vlani získalo prvé miesto, sa prepadlo až na desiatu pozíciu.

Rím, Taliansko.

Tesla chce investovať do novej fabriky v Nemecku štyri miliardy eur

Výstavba fabriky začne v prvom kvartáli budúceho roka.

Zamestnanec Tesly pripravuje komponenty, ktoré sa stanú súčasťou palubnej dosky Modelu X.

Prvá bankomatová karta bola na Slovensku vydaná ešte v roku 1988

Prvá verzia online internetbankingu prišla na Slovensku v roku 1998.

Ilustračné foto.