SME
Pondelok, 17. február, 2020 | Meniny má Miloslava

Slovenským automobilkám sa nepáči, že sa nedarí realizovať dohodnuté opatrenia

Veľkých zamestnávateľov znepokojuje aktuálna situácia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Najväčší zamestnávatelia v automobilovom sektore sú znepokojení aktuálnou situáciou. Taký je výsledok stretnutia Zväzu automobilového priemyslu a predstaviteľov štyroch automobiliek pôsobiacich na Slovensku.

Zástupcom automobilového priemyslu sa nepáči najmä to, že sa nedarí realizovať opatrenia, na ktorých sa dohodli s vládou.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Nepodarilo sa splniť dôležité body z uznesenia vlády, ktoré bolo prijaté ešte v decembri 2017. Do uznesenia vlády z apríla 2019 sa nedostali návrhy, ktoré boli pri stretnutí vo februári tohto roku prerokované a zástupcovia automobilového sektora ich považujú za dôležité," konštatuje zväz.

Niektoré čiastkové ciele sa podľa prezidenta zväzu Alexandra Matušeka podarilo dosiahnuť.

Realizácia uznesení stagnuje

“Realizácia uznesení, ktoré by mali zásadným spôsobom pomôcť zachovať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku v horizonte najbližších desiatich rokov, však stále stagnuje,” upozornil.

Súvisiaci článok Vláda pošle Jaguaru na účet prvú časť stimulu. Rok po otvorení fabriky Čítajte 

Automobilový priemysel plánuje v dlhodobom horizonte, preto jeho predstavitelia už teraz upozorňujú na hlavné prekážky, ktoré ohrozujú budúcnosť tohto sektora na Slovensku.

Zväz sa preto snaží o uzatvorenie Memoranda o porozumení a spolupráci pri vytváraní podmienok pre udržateľný rozvoj automobilového priemyslu.

Vzhľadom na význam automobilového priemyslu je podľa neho nevyhnutné zabezpečiť stabilitu a predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Zo strany vlády by mali byť prijímané také riešenia, ktoré nezvýšia daňové ani odvodové zaťaženie.

S predvídateľnosťou podnikateľského prostredia priamo súvisí aj štandardný legislatívny proces prijímania zákonov či ich noviel. Podľa zväzu je zarážajúce, že novely sa predkladajú často prostredníctvom poslancov v parlamente, bez diskusie a analýzy.

“Musíme si uvedomiť, že o budúce zákazky súťažíme v globálnom prostredí. A my s cenou práce prestávame byť konkurencieschopní v rámci krajín V4 a postupne dobiehame aj Portugalsko či Španielsko,” myslí si Matušek.

Problémom je aj pracovná sila

Trvalým problémom je podľa predstaviteľov automobilového priemyslu aj zabezpečenie kvalifikovanej pracovnej sily a vytvorenie systému na udržanie pracovných návykov.

Súvisiaci článok Únia tlačí na znižovanie emisií z nových áut, realita je však opačná Čítajte 

Zväz oceňuje výsledky dosiahnuté v duálnom vzdelávaní, očakáva jeho ďalší rozvoj, ktorému by ale pomohlo, ak by sa jasne definovala úloha zamestnávateľov ako poskytovateľov vzdelávania.

Zmeniť a doplniť by sa však mal Zákonník práce s cieľom spružniť formy zamestnania a upraviť pracovný čas. “Treba sa zamyslieť nad mechanizmom, ako ponechať zamestnanca vo firme aj pri poklese zákaziek,” uviedol Matušek.

Základným cieľom je vyhnúť sa strate zamestnanca, ak firma vie, že ho bude znovu potrebovať.

Novela zákona o sociálnom fonde

Doriešiť by sa mala aj novela zákona o sociálnom fonde, aby sa platby rekreačných poukazov mohli realizovať práve z tohto fondu.

Veľkým prínosom by bolo zmeniť právne predpisy tak, aby bolo vyplácanie 13. a 14. platu, ktoré je dobrovoľné, oslobodené od platenia odvodov a daní na strane zamestnancov ako i zamestnávateľov, minimálne vo výške priemerného platu zamestnanca.

"Toto opatrenia by prinieslo zvýšenie čistého príjmu zamestnancov a taktiež by pomohlo zvýšiť motiváciu zamestnávateľov tieto mzdy vyplácať," poukazuje zväz. Takisto je podľa neho nutné zabezpečiť a zrýchliť administratívu pri prijímaní cudzincov do pracovného pomeru.

Podpora investícií

Zástupcovia automobilového priemyslu požadujú, aby vláda podporila investície zamerané na vývoj a výrobu vozidiel na alternatívny pohon či inteligentných dopravných systémov.

Spolu s vládou chce hľadať spôsob, ako stimulovať investície do výskumu, vývoja či inovácií týchto moderných technológií.

“Je možno ťažko pochopiteľné, prečo o všetkých týchto potrebách hovoríme tak naliehavo už teraz, keď sa nám zatiaľ darí. Ale aj dnešný stav sme plánovali pred piatimi či desiatimi rokmi. Ak neurobíme významné kroky teraz, nezastabilizujeme prostredie pre príchod nových zákaziek, môžu naši zamestnanci stratiť významné pracovné príležitosti," povedal Matušek.

Automobilový priemysel na Slovensku so štyrmi automobilkami a 350 dodávateľmi v súčasnosti zamestnáva viac ako 150-tisíc pracovníkov, priamo a nepriamo ovplyvňuje tvorbu ďalších viac ako 250-tisíc pracovných miest, pričom generuje 44 percent HDP z priemyselnej výroby. Na exporte sa podieľa 40,2 percentami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  3. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  4. Darujte od srdca pre rozum
  5. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  6. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  7. Získajte výnos až 15 % ročne
  8. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili
  9. Kvízová hra o Gorile :) volebnú noc osvieži, po voľbách nesklame
  10. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime?
  1. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  2. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  3. Liptov in wintertime
  4. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  5. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  7. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  8. Ani úrazy zubov neohrozia prípravy na ples, svadbu či rokovanie
  9. Poklepanie základného kameňa viacúčelovej športovej haly na EUBA
  10. EXIMBANKA SR prináša ďalšie možnosti pre Vaše rozvojové projekty
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 376
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 18 372
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 919
  4. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 181
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 270
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 908
  7. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 414
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 996
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 820
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 5 763

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéfka úradu, ktorý straší investigatívcov pokutou, pracovala pre Kočnera

Video zachytáva, ako Kočner inštaluje tajnú kameru v kancelárii generálneho prokurátora.

Soňa Pőtheová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Hľadá sa nový premiér. Zn.: OĽaNO

Ako by mohla vyzerať opozičná vláda.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Ďalšia v poradí, ktorú vyplavila Kočnera knižnica

Video nie je problém, tým sú vyhrážky novinárom.

Peter Schutz
Boli mladí, veselí a chceli stráviť dni v uralskej divočine. Skončilo sa to katastrofálne.

Neprehliadnite tiež

Trump hrozí obmedzením spolupráce krajinám využívajúcim techniku Huawei

Washington vyvíja na spojencov tlak, aby zakázali použitie techniky od spoločnosti Huawei.

Ilustračná fotografia.

Nemecko zaostáva v Únii v tempe rastu minimálnej mzdy

Nemecko zaviedlo minimálnu mzdu pomerne neskoro.

Ilustračné foto.

Pripravte sa na tvrdé rokovania, odkázal Britom francúzsky minister

Rokovania ešte ani nezačali a Brusel sa dostal s Londýnom do sporu.

Jean-Yves Le Drian.

Rokovanie o britskom rozpočte sa zrejme odloží

Ministra financií Sajid Javid nečakane rezignoval.

Britský minister financií Sajid Javid kráča pred úradom britského premiéra na londýnskej Downing Street vo štvrtok 13. februára 2020.