SME
Nedeľa, 8. december, 2019 | Meniny má Marína

Slovenským automobilkám sa nepáči, že sa nedarí realizovať dohodnuté opatrenia

Veľkých zamestnávateľov znepokojuje aktuálna situácia.

(Zdroj: ARCHÍV SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Najväčší zamestnávatelia v automobilovom sektore sú znepokojení aktuálnou situáciou. Taký je výsledok stretnutia Zväzu automobilového priemyslu a predstaviteľov štyroch automobiliek pôsobiacich na Slovensku.

Zástupcom automobilového priemyslu sa nepáči najmä to, že sa nedarí realizovať opatrenia, na ktorých sa dohodli s vládou.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Nepodarilo sa splniť dôležité body z uznesenia vlády, ktoré bolo prijaté ešte v decembri 2017. Do uznesenia vlády z apríla 2019 sa nedostali návrhy, ktoré boli pri stretnutí vo februári tohto roku prerokované a zástupcovia automobilového sektora ich považujú za dôležité," konštatuje zväz.

Niektoré čiastkové ciele sa podľa prezidenta zväzu Alexandra Matušeka podarilo dosiahnuť.

Realizácia uznesení stagnuje

“Realizácia uznesení, ktoré by mali zásadným spôsobom pomôcť zachovať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku v horizonte najbližších desiatich rokov, však stále stagnuje,” upozornil.

Súvisiaci článok Vláda pošle Jaguaru na účet prvú časť stimulu. Rok po otvorení fabriky Čítajte 

Automobilový priemysel plánuje v dlhodobom horizonte, preto jeho predstavitelia už teraz upozorňujú na hlavné prekážky, ktoré ohrozujú budúcnosť tohto sektora na Slovensku.

Zväz sa preto snaží o uzatvorenie Memoranda o porozumení a spolupráci pri vytváraní podmienok pre udržateľný rozvoj automobilového priemyslu.

Vzhľadom na význam automobilového priemyslu je podľa neho nevyhnutné zabezpečiť stabilitu a predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Zo strany vlády by mali byť prijímané také riešenia, ktoré nezvýšia daňové ani odvodové zaťaženie.

S predvídateľnosťou podnikateľského prostredia priamo súvisí aj štandardný legislatívny proces prijímania zákonov či ich noviel. Podľa zväzu je zarážajúce, že novely sa predkladajú často prostredníctvom poslancov v parlamente, bez diskusie a analýzy.

“Musíme si uvedomiť, že o budúce zákazky súťažíme v globálnom prostredí. A my s cenou práce prestávame byť konkurencieschopní v rámci krajín V4 a postupne dobiehame aj Portugalsko či Španielsko,” myslí si Matušek.

Problémom je aj pracovná sila

Trvalým problémom je podľa predstaviteľov automobilového priemyslu aj zabezpečenie kvalifikovanej pracovnej sily a vytvorenie systému na udržanie pracovných návykov.

Súvisiaci článok Únia tlačí na znižovanie emisií z nových áut, realita je však opačná Čítajte 

Zväz oceňuje výsledky dosiahnuté v duálnom vzdelávaní, očakáva jeho ďalší rozvoj, ktorému by ale pomohlo, ak by sa jasne definovala úloha zamestnávateľov ako poskytovateľov vzdelávania.

Zmeniť a doplniť by sa však mal Zákonník práce s cieľom spružniť formy zamestnania a upraviť pracovný čas. “Treba sa zamyslieť nad mechanizmom, ako ponechať zamestnanca vo firme aj pri poklese zákaziek,” uviedol Matušek.

Základným cieľom je vyhnúť sa strate zamestnanca, ak firma vie, že ho bude znovu potrebovať.

Novela zákona o sociálnom fonde

Doriešiť by sa mala aj novela zákona o sociálnom fonde, aby sa platby rekreačných poukazov mohli realizovať práve z tohto fondu.

Veľkým prínosom by bolo zmeniť právne predpisy tak, aby bolo vyplácanie 13. a 14. platu, ktoré je dobrovoľné, oslobodené od platenia odvodov a daní na strane zamestnancov ako i zamestnávateľov, minimálne vo výške priemerného platu zamestnanca.

"Toto opatrenia by prinieslo zvýšenie čistého príjmu zamestnancov a taktiež by pomohlo zvýšiť motiváciu zamestnávateľov tieto mzdy vyplácať," poukazuje zväz. Takisto je podľa neho nutné zabezpečiť a zrýchliť administratívu pri prijímaní cudzincov do pracovného pomeru.

Podpora investícií

Zástupcovia automobilového priemyslu požadujú, aby vláda podporila investície zamerané na vývoj a výrobu vozidiel na alternatívny pohon či inteligentných dopravných systémov.

Spolu s vládou chce hľadať spôsob, ako stimulovať investície do výskumu, vývoja či inovácií týchto moderných technológií.

“Je možno ťažko pochopiteľné, prečo o všetkých týchto potrebách hovoríme tak naliehavo už teraz, keď sa nám zatiaľ darí. Ale aj dnešný stav sme plánovali pred piatimi či desiatimi rokmi. Ak neurobíme významné kroky teraz, nezastabilizujeme prostredie pre príchod nových zákaziek, môžu naši zamestnanci stratiť významné pracovné príležitosti," povedal Matušek.

Automobilový priemysel na Slovensku so štyrmi automobilkami a 350 dodávateľmi v súčasnosti zamestnáva viac ako 150-tisíc pracovníkov, priamo a nepriamo ovplyvňuje tvorbu ďalších viac ako 250-tisíc pracovných miest, pričom generuje 44 percent HDP z priemyselnej výroby. Na exporte sa podieľa 40,2 percentami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  8. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  9. ​​​​​​​Navštívte Horný Zemplín, kde je všetko
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 14 635
  2. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 11 239
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 11 066
  4. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 203
  5. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 299
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 266
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 791
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 987
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 6 805
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 6 794

Hlavné správy zo Sme.sk

Zničený panelák v Prešove.
Obyvatelia zhoreného bloku majú hlavu v smútku.

Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.

Vlastníci roky nebránili v prístupe do meniarne, zmenilo sa to až v uplynulých týždňoch.

Ubytovávajú, dražia obrazy, vozia štrk. Všetci pomáhajú Prešovu

Všetci sa spojili, formy pomoci majú rozmanitú podobu.

Neprehliadnite tiež

Audi v novembri zvýšilo predaj áut takmer o štvrtinu

Automobilka dosiahla najlepší november v histórii.

Audi A4

Dopyt po živých vianočných stomčekoch v USA vytrvalo klesá

Klesá aj podiel domácností, ktoré stromček zdobia.

Ilustračné foto.

Rast maďarskej priemyselnej produkcie sa v októbri prudko spomalil

Za tri mesiace produkcia v maďarskom priemysle zaznamenala výrazné výkyvy.

Ilustračné foto.

Boeingu hrozí v USA pokuta za montáž poruchových dielcov

Americký regulátor navrhuje pokutu vo výške 3,9 milióna dolárov.

Boeing 737.