SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Železnice podľa OĽaNO ignorujú zistenia analytikov

Útvar hodnoty za peniaze predstavil hodnotenie pred štyrmi mesiacmi.

Ján Marosz.Ján Marosz. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Analýza fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktorú vypracoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), podľa opozičného hnutia OĽaNO ukázala plytvania a možnosti úspor v štátnom podniku za desiatky miliónov eur.

Vedenie ŽSR sa však podľa hnutia rozhodlo audit "bojkotovať".

OĽaNO kritizuje železnice

ÚHP prezentoval výsledky auditu k fungovaniu ŽSR v júni. OĽaNO podotklo, že odvtedy už uplynuli štyri mesiace.

Súvisiaci článok Štát spúšťa súťaž na výber dopravcu na trati z Bratislavy do Komárna Čítajte 

"Namiesto urýchlenej realizácie akýchkoľvek systémových krokov, ktoré by zlepšili zlý stav železníc, sme naopak svedkami ďalších obmedzení a problémov na železničnej infraštruktúre," skonštatoval poslanec za OĽaNO Ján Marosz.

Skryť Vypnúť reklamu

Podotkol, že zverejnený bol tiež materiál Implementačnej jednotky pri Úrade podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu (ÚPVII) s názvom Priebežná implementačná správa za rok 2019. V súvislosti s materiálom ÚHP je podľa hnutia v správe uvedené len to, že ŽSR v súčasnosti vypracúva implementačný plán.

OĽaNO uviedlo, že v septembri ŽSR odoslali štátnej tajomníčke ministerstva dopravy Ladislave Cengelovej list, v ktorom sa používa výraz "neodsúhlasený audit" a konštatuje sa, že výsledky auditu neboli odsúhlasené Správnou radou ŽSR, že realizácia opatrení z auditu nie je plne v kompetencii ŽSR a tiež, že vedenie ŽSR zatiaľ neschválilo rozsah, spôsob a harmonogram implementácie.

Podľa experta hnutia OĽaNO na dopravu Jiřiho Kubáčka autori materiálu z ÚHP a Implementačnej jednotky pomerne dobre vnikli do zložitej problematiky fungovania železničnej infraštruktúry a prišli s viacerými dobrými postrehmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiadajú personálne dôsledky

Hnutie si myslí, že škody spôsobené "otáľaním" pri implementovaní efektívnych opatrení môžu mať aj za pár mesiacov zásadný význam.

OĽaNO žiada ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby vyvodil personálne dôsledky a zvážil, či je vhodné ďalšie zotrvanie generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča vo funkcii.

"Každý deň jeho pôsobenia vo funkcii odďaľuje nevyhnutné zmeny naznačené vládnymi analytikmi a zhoršuje cestovanie ľudí vlakmi po Slovensku. Je veľa nečinných manažérov v štátnych podnikoch, ale tých ktorí odmietajú a bojkotujú navrhované zmeny k lepšiemu treba ihneď poslať do zabudnutia," uzavrel Marosz.

Pracujú na návrhu

Železnice tvrdia, že v súčasnosti pracujú na návrhu implementačného plánu v súlade s odporúčaniami auditu Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) s názvom Lepšie fungovanie ŽSR.

Skryť Vypnúť reklamu

Na návrhu plánu spolupracujú ŽSR so zástupcami ministerstva dopravy a Implementačnej jednotky Úradu vlády.

Ukončenie prípravy plánu predpokladajú do konca tohto roka, a to vrátane jeho schválenia orgánmi ŽSR a rezortom dopravy.

Vedenie ŽSR vníma rezervy vo fungovaní firmy. Tie sú však podľa hovorcu ŽSR Michal Lukáč dôsledkom investičného a prevádzkového dlhu z minulosti.

"Ako generálny riaditeľ a v prvom rade ekonóm mám zodpovednosť za fungovanie ŽSR a na politikárčení sa nebudem zúčastňovať. Dôraz, naopak, kladiem na strategické smerovanie firmy a zabezpečenie systémového financovania," podotkol generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.

Obvinenie odmietajú

ŽSR odmietajú šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov. "Za posledné roky ŽSR kontinuálne zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry. Potvrdzujú to čísla: v roku 2016 ŽSR investovali 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých deväť mesiacov tohto roka 52,5 milióna eur," vyčíslil hovorca.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň zdôraznil, že došlo k radikálnemu zníženiu obmedzení traťovej rýchlosti, ktoré zapríčiňujú meškania.

Vzhľadom na súčasnú intenzitu prác ŽSR predpokladajú, že do konca tohto roka budú odstránené všetky prechodné obmedzenia na koridorovej trati Bratislava - Žilina - Košice s výnimkou úsekov trate, kde sa realizuje modernizácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 736
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 749
  3. Aká je chémia vôní 13 281
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 784
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 667
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 218
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 730
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 417
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 107
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 994
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti - OĽaNO
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Gröhling by mohol na revanš blokovať Matovičov plán, ale neurobí to

Do Vianoc otvoria aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.
Dobré ráno

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.

Neprehliadnite tiež

Ropný koncern Chevron zoškrtá rozpočet na prieskum a kapitálové výdavky

Cieľom je zvládnuť pokles cien ropy a zachovať dividendy.

Chevron.

V trnavskej automobilke sa stále nedohodli na novej kolektívnej zmluve

Zákonom určený termín pre mediáciu bol dvakrát predĺžený.

Ilustračné foto.

Medziročne zbankrotovalo o 136 percent viac ľudí

Najviac osobných bankrotov bolo vyhlásených v Bratislavskom kraji.

Živnostníci: Štát skryto zvyšuje dane

Slovenský živnostenský zväz znepokojila novela dani z príjmov.

Prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.