SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Železnice podľa OĽaNO ignorujú zistenia analytikov

Útvar hodnoty za peniaze predstavil hodnotenie pred štyrmi mesiacmi.

Ján Marosz.Ján Marosz.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Analýza fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktorú vypracoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), podľa opozičného hnutia OĽaNO ukázala plytvania a možnosti úspor v štátnom podniku za desiatky miliónov eur.

Vedenie ŽSR sa však podľa hnutia rozhodlo audit "bojkotovať".

Článok pokračuje pod video reklamou

OĽaNO kritizuje železnice

ÚHP prezentoval výsledky auditu k fungovaniu ŽSR v júni. OĽaNO podotklo, že odvtedy už uplynuli štyri mesiace.

Súvisiaci článok Štát spúšťa súťaž na výber dopravcu na trati z Bratislavy do Komárna Čítajte 

"Namiesto urýchlenej realizácie akýchkoľvek systémových krokov, ktoré by zlepšili zlý stav železníc, sme naopak svedkami ďalších obmedzení a problémov na železničnej infraštruktúre," skonštatoval poslanec za OĽaNO Ján Marosz.

Podotkol, že zverejnený bol tiež materiál Implementačnej jednotky pri Úrade podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu (ÚPVII) s názvom Priebežná implementačná správa za rok 2019. V súvislosti s materiálom ÚHP je podľa hnutia v správe uvedené len to, že ŽSR v súčasnosti vypracúva implementačný plán.

OĽaNO uviedlo, že v septembri ŽSR odoslali štátnej tajomníčke ministerstva dopravy Ladislave Cengelovej list, v ktorom sa používa výraz "neodsúhlasený audit" a konštatuje sa, že výsledky auditu neboli odsúhlasené Správnou radou ŽSR, že realizácia opatrení z auditu nie je plne v kompetencii ŽSR a tiež, že vedenie ŽSR zatiaľ neschválilo rozsah, spôsob a harmonogram implementácie.

Podľa experta hnutia OĽaNO na dopravu Jiřiho Kubáčka autori materiálu z ÚHP a Implementačnej jednotky pomerne dobre vnikli do zložitej problematiky fungovania železničnej infraštruktúry a prišli s viacerými dobrými postrehmi.

Žiadajú personálne dôsledky

Hnutie si myslí, že škody spôsobené "otáľaním" pri implementovaní efektívnych opatrení môžu mať aj za pár mesiacov zásadný význam.

OĽaNO žiada ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby vyvodil personálne dôsledky a zvážil, či je vhodné ďalšie zotrvanie generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča vo funkcii.

"Každý deň jeho pôsobenia vo funkcii odďaľuje nevyhnutné zmeny naznačené vládnymi analytikmi a zhoršuje cestovanie ľudí vlakmi po Slovensku. Je veľa nečinných manažérov v štátnych podnikoch, ale tých ktorí odmietajú a bojkotujú navrhované zmeny k lepšiemu treba ihneď poslať do zabudnutia," uzavrel Marosz.

Pracujú na návrhu

Železnice tvrdia, že v súčasnosti pracujú na návrhu implementačného plánu v súlade s odporúčaniami auditu Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) s názvom Lepšie fungovanie ŽSR.

Na návrhu plánu spolupracujú ŽSR so zástupcami ministerstva dopravy a Implementačnej jednotky Úradu vlády.

Ukončenie prípravy plánu predpokladajú do konca tohto roka, a to vrátane jeho schválenia orgánmi ŽSR a rezortom dopravy.

Vedenie ŽSR vníma rezervy vo fungovaní firmy. Tie sú však podľa hovorcu ŽSR Michal Lukáč dôsledkom investičného a prevádzkového dlhu z minulosti.

"Ako generálny riaditeľ a v prvom rade ekonóm mám zodpovednosť za fungovanie ŽSR a na politikárčení sa nebudem zúčastňovať. Dôraz, naopak, kladiem na strategické smerovanie firmy a zabezpečenie systémového financovania," podotkol generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.

Obvinenie odmietajú

ŽSR odmietajú šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov. "Za posledné roky ŽSR kontinuálne zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry. Potvrdzujú to čísla: v roku 2016 ŽSR investovali 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých deväť mesiacov tohto roka 52,5 milióna eur," vyčíslil hovorca.

Zároveň zdôraznil, že došlo k radikálnemu zníženiu obmedzení traťovej rýchlosti, ktoré zapríčiňujú meškania.

Vzhľadom na súčasnú intenzitu prác ŽSR predpokladajú, že do konca tohto roka budú odstránené všetky prechodné obmedzenia na koridorovej trati Bratislava - Žilina - Košice s výnimkou úsekov trate, kde sa realizuje modernizácia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 967
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 756
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 668
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 267
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 670
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 190
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 097
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 213
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 208
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 195

Téma: Strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti - OĽaNO


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Marek Hamšík v zápase proti Azerbajdžanu.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Slovensko o ELA nepríde, kauza jej sídla je sporom medzi inštitúciami

Europarlament žaluje spôsob, akým sídlo ELA umiestnili do Bratislavy.

Ilustračné foto
Prezident Donald Trump.

UniCredit Bank sprístupnila pre svojich klientov Google Pay

Spoločnosť Google uviedla na Slovensku službu vo februári 2018.

Ilustračné foto.

Starbucks ide prvýkrát do centra. Na ulicu sa chystá aj Costa Coffee

Značky si vybrali známe bratislavské námestia.

Starbucks ide do Starého mesta Bratislavy.