Francúzsko plánuje sprivatizovať prevádzkovateľa diaľnic ASF

Paríž 28. januára (TASR) - Francúzsko pravdepodobne sprivatizuje najväčšieho prevádzkovateľa diaľnic Autoroutes du Sud de la France (ASF), ktorého poplatkové ...

Paríž 28. januára (TASR) - Francúzsko pravdepodobne sprivatizuje najväčšieho prevádzkovateľa diaľnic Autoroutes du Sud de la France (ASF), ktorého poplatkové stanoviská ročne vybavia takmer 500 miliónov vozidiel.

Ministerstvo financií sa však pre agentúru Reuters odmietlo vyjadriť k správam francúzskej tlače, že vláda chce v apríli predať 49%. ASF je pritom presvedčený, že predaj získa zelenú ešte pred februárovými voľbami. Predaj by mal zarobiť pre štát dve miliardy eúr a zvýšiť hodnotu ASF na päť miliárd eúr, čím by sa z neho stal druhý najväčší prevádzkovateľ platených ciest, po talianskom Autostrade. Proces hĺbkového auditu by sa mal skončiť 15. februára pred zasadnutím správnej rady 26. februára, kde sa bude diskutovať o výsledkoch za rok 2001.

ASF očakáva, že do roka 2007 zdvojnásobí svoju vnútroštátnu sieť a musí nájsť možnosť financovať expanziu aj do zahraničia bez veľkého zadlženia. ASF, ktorého zmluva platí až do roka 2032, spolu s dcérskou spoločnosťou Escota vlastnia najväčšiu sieť platených ciest vo Francúzsku, predovšetkým však v južnej časti krajiny.

Záujem o prevádzkovateľov diaľnic sa v poslednom čase zvýšil, keďže investori hľadajú zdroje stálej likvidity. Akcie štyroch juhoeurópskych prevádzkovateľov diaľnic - v Španielsku, Taliansku a Portugalsku - sa v súčasnosti obchodujú na 19-násobku historického priemeru. Táto úroveň zabezpečí pre ASF, ktorý v roku 2000 zaznamenal čistý zisk 261 miliónov EUR, hodnotu 4,96 miliardy EUR.

Na druhej strane však ASF má dlhy 7,9 miliardy EUR, čo predstavuje viac než štvornásobok úrovne talianskeho Autostrade, ktorý navyše kontroluje takmer celú vnútroštátnu sieť, dvojnásobnú oproti ASF. Veľkou výhodou pre Autostrade je aj fakt, že v Taliansku prakticky neexistuje reálna alternatívna sieť rýchlostných komunikácií. ASF totiž okrem železničnej siete TGV musí konkurovať aj vysoko rozvinutému systému národných ciest.

Analytici varujú, že diaľničné spoločnosti, ktoré sa snažia o rapídny rozvoj, riskujú svoj silný príjmový profil. Niektoré totiž môžu inklinovať k rizikovejším stavebným projektom so slabšou návratnosťou, aby získali pozíciu aj na zahraničných trhoch.

Podľa talianskej tlače sa Autostrade môže zúčastniť na privatizácii ASF. Francúzsky denník Les Echos oznámil, že poradcom ministerstva financií pre predaj bude HSBC-CCF a Clinvest, dcéra Crédit Lyonnais, bude poradcom ASF. Podľa jeho údaj súčasťou predaja je aj navýšenie kapitálu vo výške "niekoľkých stoviek miliónov eúr".

Nemenovaný zdroj informoval agentúru Reuters, že toto navýšenie sa bude konať v rovnakom čase ako uvedenie akcií ASF na burzu a údaj z Les Echos označil za "dôveryhodný". Ministerstvo financií pritom mieni použiť prostriedky z predaja na podporu ostatných sektorov, napríklad, leteckej dopravy, poisťovníctva a turistického ruku a na posilnenie štátnych dôchodkových fondov.

(1 EUR = 42,256 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 646
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 252
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 396
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 154
  5. Kam do tepla v januári? 1 790
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 543
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 414
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 401
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 911
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 906

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.