Francúzsko plánuje sprivatizovať prevádzkovateľa diaľnic ASF

Paríž 28. januára (TASR) - Francúzsko pravdepodobne sprivatizuje najväčšieho prevádzkovateľa diaľnic Autoroutes du Sud de la France (ASF), ktorého poplatkové ...

Paríž 28. januára (TASR) - Francúzsko pravdepodobne sprivatizuje najväčšieho prevádzkovateľa diaľnic Autoroutes du Sud de la France (ASF), ktorého poplatkové stanoviská ročne vybavia takmer 500 miliónov vozidiel.

Ministerstvo financií sa však pre agentúru Reuters odmietlo vyjadriť k správam francúzskej tlače, že vláda chce v apríli predať 49%. ASF je pritom presvedčený, že predaj získa zelenú ešte pred februárovými voľbami. Predaj by mal zarobiť pre štát dve miliardy eúr a zvýšiť hodnotu ASF na päť miliárd eúr, čím by sa z neho stal druhý najväčší prevádzkovateľ platených ciest, po talianskom Autostrade. Proces hĺbkového auditu by sa mal skončiť 15. februára pred zasadnutím správnej rady 26. februára, kde sa bude diskutovať o výsledkoch za rok 2001.

ASF očakáva, že do roka 2007 zdvojnásobí svoju vnútroštátnu sieť a musí nájsť možnosť financovať expanziu aj do zahraničia bez veľkého zadlženia. ASF, ktorého zmluva platí až do roka 2032, spolu s dcérskou spoločnosťou Escota vlastnia najväčšiu sieť platených ciest vo Francúzsku, predovšetkým však v južnej časti krajiny.

Záujem o prevádzkovateľov diaľnic sa v poslednom čase zvýšil, keďže investori hľadajú zdroje stálej likvidity. Akcie štyroch juhoeurópskych prevádzkovateľov diaľnic - v Španielsku, Taliansku a Portugalsku - sa v súčasnosti obchodujú na 19-násobku historického priemeru. Táto úroveň zabezpečí pre ASF, ktorý v roku 2000 zaznamenal čistý zisk 261 miliónov EUR, hodnotu 4,96 miliardy EUR.

Na druhej strane však ASF má dlhy 7,9 miliardy EUR, čo predstavuje viac než štvornásobok úrovne talianskeho Autostrade, ktorý navyše kontroluje takmer celú vnútroštátnu sieť, dvojnásobnú oproti ASF. Veľkou výhodou pre Autostrade je aj fakt, že v Taliansku prakticky neexistuje reálna alternatívna sieť rýchlostných komunikácií. ASF totiž okrem železničnej siete TGV musí konkurovať aj vysoko rozvinutému systému národných ciest.

Analytici varujú, že diaľničné spoločnosti, ktoré sa snažia o rapídny rozvoj, riskujú svoj silný príjmový profil. Niektoré totiž môžu inklinovať k rizikovejším stavebným projektom so slabšou návratnosťou, aby získali pozíciu aj na zahraničných trhoch.

Podľa talianskej tlače sa Autostrade môže zúčastniť na privatizácii ASF. Francúzsky denník Les Echos oznámil, že poradcom ministerstva financií pre predaj bude HSBC-CCF a Clinvest, dcéra Crédit Lyonnais, bude poradcom ASF. Podľa jeho údaj súčasťou predaja je aj navýšenie kapitálu vo výške "niekoľkých stoviek miliónov eúr".

Nemenovaný zdroj informoval agentúru Reuters, že toto navýšenie sa bude konať v rovnakom čase ako uvedenie akcií ASF na burzu a údaj z Les Echos označil za "dôveryhodný". Ministerstvo financií pritom mieni použiť prostriedky z predaja na podporu ostatných sektorov, napríklad, leteckej dopravy, poisťovníctva a turistického ruku a na posilnenie štátnych dôchodkových fondov.

(1 EUR = 42,256 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 323
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 277
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 573
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 313
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 190
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 055
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 828
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 306
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 271
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 073

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Toma Nicholsona

Čo keď sa už nebude dať odísť?

Teórie fyziky predpovedajú, že vesmír je prázdny preto, lebo niečo vždy zabráni populácii pred útekom z planéty.

PRIMÁR

Dieťa nakazené HIV je roky bez liekov, vírus nečinne spí

Lekári informovali o dieťati s HIV, bez liečby je viac než osem rokov.

PLUS

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Neprehliadnite tiež

Každá nová bytovka má byť pripravená na elektromobily

Developeri by podľa návrhu museli po roku 2020 do projektov kresliť šachty na kabeláž pre nabíjačky. Elektrizačná sústava na to nie je pripravená.

Štát chce prudšie zvyšovať dôchodky, ale tri veci pri tom nedomyslel

Nikde sa nepíše, koľko bude zvyšovanie dôchodkov stáť a ako dlho to štát utiahne.

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

Grécka vláda sa rozhodla vrátiť na kapitálový trh

Predaj cenných papierov zabezpečí konzorcium popredných medzinárodných bánk.