SME
Utorok, 7. apríl, 2020 | Meniny má Zoltán

Staviteľ bratislavského obchvatu predloží scenáre ďalšieho postupu

O rôzne scenáre požiadalo ministerstvo dopravy.

Pokračovanie výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves.Pokračovanie výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Koncesionár bratislavského obchvatu by mal budúci týždeň predložiť varianty na rôzne scenáre plánu aj v závislosti od výsledkov testov.

Požiadalo ho o to ministerstvo dopravy a výstavby s tým, že tieto scenáre by mal koncesionár následne prerokovať so Štátnym stavebným dohľadom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas parlamentného hospodárskeho výboru to vo štvrtok uviedol štátny tajomník rezortu dopravy Peter Ďurček.

Výbor chce vidieť ďalší postup

Parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti žiada ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd), aby mu po ukončení štátneho stavebného dohľadu poskytol jeho vyhodnotenie a z neho vyplývajúce záväzky pre koncesionára projektu D4R7.

Súvisiaci článok Azbest v násypoch D4 nie je podľa stavebníka v zdraviu škodlivom množstve Čítajte 

Na základe schváleného uznesenia počas rokovania výboru má vo štvrtok šéf rezortu dopravy zároveň poskytnúť detaily postupu výstavby križovatky D4 a D1, ako aj informácie o spôsobe platieb za dostupnosť za čiastočne dokončené úseky R7 a D4.

Hospodársky výbor prerokoval správu ministerstva dopravy a výstavby o záveroch kontroly Slovenskej stavebnej inšpekcie, ktorej obsahom bolo dodržiavanie zákonných postupov pri výstavbe D4 a R7.

Zaoberal sa tiež správou rezortu o stave projektovej prípravy, výbere zhotoviteľa a procese výstavby na prvej a druhej etape budovania križovatky D4/D1. Ide o výstavbu mostu ponad D4 a obchádzkových trás v rámci tejto križovatky.

Problémom je azbest

Ďurček po rokovaní výboru informoval, že ministerstvo požiadalo koncesionára projektu D4R7 Zero Bypass Limited, aby predložil rôzne varianty riešenia v súvislosti s použitím sporného materiálu na časti D4. A to podľa toho, ako dopadnú testy, stanoviská expertov a vyšetrovanie.

Koncesionár by mal tieto scenáre predložiť na budúci týždeň a prerokovať ich so štátnym stavebným dohľadom. Rezort sa podľa štátneho tajomníka nechce nechať ovplyvňovať analýzami koncesionára. "Robíme vlastné merania, bude predovšetkým záležať na tom, k čomu dospeje polícia," povedal Ďurček.

Ministerstvo pôvodne na základe výsledkov ekoauditu a testov násypového materiálu v čast D4 pri Jarovciach trvalo na tom, aby koncesionár odstránil materiál s obsahom azbestu.

Nie je jasné, či azbest odstránia

Po tom, čo zhotoviteľ stavby D4R7 Construction na základe nových analýz informoval, že materiál nie je škodlivý pre životné prostredie ani zdravie ľudí, a preto ho nie je potrebné odstrániť, je rezort dopravy už zdržanlivý.

Súvisiaci článok Azbest pod obchvatom. Érsek sľuboval rýchlu nápravu, nič sa nestalo Čítajte 

"Musíme byť zdržanliví, nemôžeme rozhodovať predčasne. Rozhodne nemôžeme voči koncesionárovi prijímať opatrenia bez adekvátneho a právoplatného rozhodnutia," uviedol Ďurček.

Koncesionára v auguste vyzvali, aby sa zdržal používania nevhodných materiálov.

"Až keď bude konečné rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu, môžeme povedať koncesionárovi, aby odstránil násypy. Čo by ale znamenalo pomerne radikálne riešenie, ktoré by malo obrovský dopad na dokončenie stavby," upozornil Ďurček.

Ministerstvo podľa neho trvá na tom, že koncesionár nemôže na stavbu navážať nevhodné materiály. Koncesionár sa odstráneniu použitého materiálu bráni na základe vlastných analýz.

Ministerstvo udelilo koncesionárovi zatiaľ tri sankcie za nedodržanie platných stavebných povolení na mostných objektoch vo výške dvetisíc, 20 tisíc a 50 tisíc eur. "Išlo o prípady, kedy koncesionár žiadal o zmeny stavby pred dokončením, ale realizuje ich ešte pred rozhodnutím," dodal Ďurček. Všetky tri sankcie už mal koncesionár uhradiť.

Opozícia chce odpovede

Opozícia vyslovila nespokojnosť s odpoveďami ministerstva dopravy a výstavby o realizácii projektu D4 a R7 v okolí Bratislavy počas rokovania parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti.

Poslanec z uvedeného výboru Miroslav Ivan (SaS) vo štvrtok povedal, že od zástupcov rezortu dopravy nedostali odpoveď takmer na nič.

Aj preto doplnili do návrhu uznesenia, ktoré schválili, ďalšie dve úlohy pre ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd).

"Bol som veľmi nepríjemne prekvapený, že štátny tajomník ministerstva dopravy prišiel nepripravený na výbor," uviedol Ivan. "Nevedel nám odpovedať na veľa otázok, nevedel povedať nič k termínom dokončenia križovatky D1/D4, lebo nemá detailné informácie. Nevedel nám povedať o tom, koľko budeme platiť za dostupnosť, keď bude dokončená len časť obchvatu," dodal.

Poslanec sa zároveň zaujímal, kedy bol vymenovaný technický zástupca štátu pre stavbu D4 a R7. "Od začiatku bola zanedbaná kontrola výstavby a teraz zisťujeme ako nekompetentne títo ľudia kontrolujú takú obrovskú investíciu, ktorá má riešiť dopravný problém Bratislavy," tvrdí Ivan.

Rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu o použití sporného materiálu v násypoch časti rozostavanej D4 pri Jarovciach musí byť podľa opozičného poslanca kvalitné a zodpovedné.

Radikálne riešenie nemusí byť najlepšie

"Nie som zástanca toho, že teraz budeme hovoriť, je to škodlivý materiál a ideme radikálne všetko vykopať. Ak sa rozhodnutie urobí nepremyslene, budeme ešte všetci banovať, že sme chceli byť veľmi radikálni a potom nebudeme vidieť obchvat dokončený ešte neviem koľko rokov," upozornil Ivan.

Poukázal na to, že ešte nie je známe, aké súdne dohry to môže mať zo strany koncesionára projektu D4 a R7, ak sa ukáže, že mal pravdu. Za veľmi dôležité považuje budúce rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu, čo môže byť použité v násype, či to, čo bolo použité, tam môže zostať alebo nemôže, či je to v miere, ktorú už norma nedovoľuje.

"Ľudia zo stavebného dohľadu to musia rozhodnúť, pretože na nich stojí a padá výstavba obchvatu. Pochopiteľná je obrana koncesionára, ide mu o veľké peniaze, pretože chce to dokončiť a čerpať peniaze," dodal Ivan.

Hospodársky výbor v súvislosti s výstavbou D4 a R7 podľa schváleného uznesenia žiada ministra dopravy a výstavby, aby mu po ukončení štátneho stavebného dohľadu poskytol jeho vyhodnotenie a z neho vyplývajúce záväzky pre koncesionára projektu.

Árpád Érsek má zároveň poskytnúť detaily postupu výstavby križovatky D4 a D1, ako aj informácie o spôsobe platieb za dostupnosť za čiastočne dokončené úseky R7 a D4.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  3. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  4. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  2. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  3. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  4. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  5. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  8. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  9. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  10. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  1. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 40 192
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 36 531
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 21 649
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 19 868
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 18 831
  6. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 696
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 17 000
  8. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 155
  9. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 886
  10. Bude dobre! 11 215

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacienta z Talianska sa po prevoze do Lipska ujímajú nemeckí zdravotníci.
Rozprávky SME

Tri priadky (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Ilustračné foto.

Ako boháči kšeftujú s rúškami? (rozhovor so Slovákom v Číne)

Pavel Dvořák o biznise s respirátormi a rúškami.

Pavel Dvořák
Cynická obluda

Omše počas karantény

Kuffovcom sa podarilo rozprúdiť debatu o tom, či počas karantény nemajú predsa len byť povolené omše v kostoloch.

Neprehliadnite tiež

Štát chce riešiť aj problémy cestovných kancelárií

Viaceré cestovky vyzývajú zákazníkov, aby nerušili svoje zájazdy a zmenili len ich termín.

Prvý vicepremiér pre ekonomiku a minister hospodárstva SR Richard Sulík, predseda vlády SR Igor Matovič.

Eurofondové projekty pred podpisom zmluvy vláda rušiť nebude

Vláda plánuje rušiť len tie výzvy, na ktoré samosprávy evidujú málo žiadateľov.

Podpredsedníčka vlády SR pre investície a informatizáciu Veronika Remišová (Za ľudí).
Peter Nitschneider, konateľ spoločnosti JLL Slovensko.