SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Staviteľ bratislavského obchvatu predloží scenáre ďalšieho postupu

O rôzne scenáre požiadalo ministerstvo dopravy.

Pokračovanie výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves.Pokračovanie výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Koncesionár bratislavského obchvatu by mal budúci týždeň predložiť varianty na rôzne scenáre plánu aj v závislosti od výsledkov testov.

Požiadalo ho o to ministerstvo dopravy a výstavby s tým, že tieto scenáre by mal koncesionár následne prerokovať so Štátnym stavebným dohľadom.

Počas parlamentného hospodárskeho výboru to vo štvrtok uviedol štátny tajomník rezortu dopravy Peter Ďurček.

Výbor chce vidieť ďalší postup

Parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti žiada ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd), aby mu po ukončení štátneho stavebného dohľadu poskytol jeho vyhodnotenie a z neho vyplývajúce záväzky pre koncesionára projektu D4R7.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Azbest v násypoch D4 nie je podľa stavebníka v zdraviu škodlivom množstve Čítajte 

Na základe schváleného uznesenia počas rokovania výboru má vo štvrtok šéf rezortu dopravy zároveň poskytnúť detaily postupu výstavby križovatky D4 a D1, ako aj informácie o spôsobe platieb za dostupnosť za čiastočne dokončené úseky R7 a D4.

Hospodársky výbor prerokoval správu ministerstva dopravy a výstavby o záveroch kontroly Slovenskej stavebnej inšpekcie, ktorej obsahom bolo dodržiavanie zákonných postupov pri výstavbe D4 a R7.

Zaoberal sa tiež správou rezortu o stave projektovej prípravy, výbere zhotoviteľa a procese výstavby na prvej a druhej etape budovania križovatky D4/D1. Ide o výstavbu mostu ponad D4 a obchádzkových trás v rámci tejto križovatky.

Problémom je azbest

Ďurček po rokovaní výboru informoval, že ministerstvo požiadalo koncesionára projektu D4R7 Zero Bypass Limited, aby predložil rôzne varianty riešenia v súvislosti s použitím sporného materiálu na časti D4. A to podľa toho, ako dopadnú testy, stanoviská expertov a vyšetrovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncesionár by mal tieto scenáre predložiť na budúci týždeň a prerokovať ich so štátnym stavebným dohľadom. Rezort sa podľa štátneho tajomníka nechce nechať ovplyvňovať analýzami koncesionára. "Robíme vlastné merania, bude predovšetkým záležať na tom, k čomu dospeje polícia," povedal Ďurček.

Ministerstvo pôvodne na základe výsledkov ekoauditu a testov násypového materiálu v čast D4 pri Jarovciach trvalo na tom, aby koncesionár odstránil materiál s obsahom azbestu.

Nie je jasné, či azbest odstránia

Po tom, čo zhotoviteľ stavby D4R7 Construction na základe nových analýz informoval, že materiál nie je škodlivý pre životné prostredie ani zdravie ľudí, a preto ho nie je potrebné odstrániť, je rezort dopravy už zdržanlivý.

Súvisiaci článok Azbest pod obchvatom. Érsek sľuboval rýchlu nápravu, nič sa nestalo Čítajte 

"Musíme byť zdržanliví, nemôžeme rozhodovať predčasne. Rozhodne nemôžeme voči koncesionárovi prijímať opatrenia bez adekvátneho a právoplatného rozhodnutia," uviedol Ďurček.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncesionára v auguste vyzvali, aby sa zdržal používania nevhodných materiálov.

"Až keď bude konečné rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu, môžeme povedať koncesionárovi, aby odstránil násypy. Čo by ale znamenalo pomerne radikálne riešenie, ktoré by malo obrovský dopad na dokončenie stavby," upozornil Ďurček.

Ministerstvo podľa neho trvá na tom, že koncesionár nemôže na stavbu navážať nevhodné materiály. Koncesionár sa odstráneniu použitého materiálu bráni na základe vlastných analýz.

Ministerstvo udelilo koncesionárovi zatiaľ tri sankcie za nedodržanie platných stavebných povolení na mostných objektoch vo výške dvetisíc, 20 tisíc a 50 tisíc eur. "Išlo o prípady, kedy koncesionár žiadal o zmeny stavby pred dokončením, ale realizuje ich ešte pred rozhodnutím," dodal Ďurček. Všetky tri sankcie už mal koncesionár uhradiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Opozícia chce odpovede

Opozícia vyslovila nespokojnosť s odpoveďami ministerstva dopravy a výstavby o realizácii projektu D4 a R7 v okolí Bratislavy počas rokovania parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti.

Poslanec z uvedeného výboru Miroslav Ivan (SaS) vo štvrtok povedal, že od zástupcov rezortu dopravy nedostali odpoveď takmer na nič.

Aj preto doplnili do návrhu uznesenia, ktoré schválili, ďalšie dve úlohy pre ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd).

"Bol som veľmi nepríjemne prekvapený, že štátny tajomník ministerstva dopravy prišiel nepripravený na výbor," uviedol Ivan. "Nevedel nám odpovedať na veľa otázok, nevedel povedať nič k termínom dokončenia križovatky D1/D4, lebo nemá detailné informácie. Nevedel nám povedať o tom, koľko budeme platiť za dostupnosť, keď bude dokončená len časť obchvatu," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslanec sa zároveň zaujímal, kedy bol vymenovaný technický zástupca štátu pre stavbu D4 a R7. "Od začiatku bola zanedbaná kontrola výstavby a teraz zisťujeme ako nekompetentne títo ľudia kontrolujú takú obrovskú investíciu, ktorá má riešiť dopravný problém Bratislavy," tvrdí Ivan.

Rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu o použití sporného materiálu v násypoch časti rozostavanej D4 pri Jarovciach musí byť podľa opozičného poslanca kvalitné a zodpovedné.

Radikálne riešenie nemusí byť najlepšie

"Nie som zástanca toho, že teraz budeme hovoriť, je to škodlivý materiál a ideme radikálne všetko vykopať. Ak sa rozhodnutie urobí nepremyslene, budeme ešte všetci banovať, že sme chceli byť veľmi radikálni a potom nebudeme vidieť obchvat dokončený ešte neviem koľko rokov," upozornil Ivan.

Skryť Vypnúť reklamu

Poukázal na to, že ešte nie je známe, aké súdne dohry to môže mať zo strany koncesionára projektu D4 a R7, ak sa ukáže, že mal pravdu. Za veľmi dôležité považuje budúce rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu, čo môže byť použité v násype, či to, čo bolo použité, tam môže zostať alebo nemôže, či je to v miere, ktorú už norma nedovoľuje.

"Ľudia zo stavebného dohľadu to musia rozhodnúť, pretože na nich stojí a padá výstavba obchvatu. Pochopiteľná je obrana koncesionára, ide mu o veľké peniaze, pretože chce to dokončiť a čerpať peniaze," dodal Ivan.

Hospodársky výbor v súvislosti s výstavbou D4 a R7 podľa schváleného uznesenia žiada ministra dopravy a výstavby, aby mu po ukončení štátneho stavebného dohľadu poskytol jeho vyhodnotenie a z neho vyplývajúce záväzky pre koncesionára projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Árpád Érsek má zároveň poskytnúť detaily postupu výstavby križovatky D4 a D1, ako aj informácie o spôsobe platieb za dostupnosť za čiastočne dokončené úseky R7 a D4.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 983
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 217
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 286
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 512
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 871
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 189
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 007
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 798
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 178
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Vláda bude každý týždeň opatrenia prehodnocovať

Denný počet nových nakazených prekonal hranicu tritisíc.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
Komentár Petra Schutza

Výmena ministra Česku sotva pomôže

Najzrelší na odstúpenie je Babiš osobne.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Krajniak na vláde navrhne predĺženie rodičovskej dovolenky

Dôvodom je, že pre lockdown nemôžu pracovať alebo dať deti do škôlky.

Minister práce Milan Krajniak.
Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier.

Ceny benzínov by sa v nasledujúcom týždni nemali výraznejšie meniť

V porovnaní s úvodom roka sú ceny výrazne nižšie.

ilustračné foto

Dopravcovia hlásia pre pandémiu výrazný prepad počtu cestujúcich aj tržieb

Počet cestujúcich vo vlakoch sa za deväť mesiacov prepadol o 20 miliónov.

Vlak InterCity Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) do Košíc.