SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Železnice chcú zdvojnásobiť počet cestujúcich

Podmienkou sú investície do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) plánuje v budúcnosti zdvojnásobiť počet prepravených cestujúcich za rok zo súčasných 76 miliónov perspektívne na 153 miliónov osôb.

Objem dopravných výkonov chce zvýšiť tiež o sto percent, a to z 33 miliónov na 66 miliónov najazdených vlakových kilometrov ročne. Počet denne vypravených vlakových spojov by mal podľa národného osobného vlakového dopravcu vzrásť z 1 528 na 3 427.

Ako v stredu informoval podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček na konferencii o železničnej doprave, všetky uvedené údaje chcú dosiahnuť efektívnejším využitím terajšieho počtu vozidiel a s rovnakým počtom zamestnancov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podmienkou týchto plánov sú však značné investície zo štátneho rozpočtu do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

"Toto je vízia, ktorá vychádza z grafikonu, ktorý máme prepočítaný, kde sú aké možnosti, na základe frekvencií," povedal Martinček s tým, že nejde o výplod fantázie. Zámer je podľa neho založený na reálnych číslach priepustnosti tratí a frekvencii vlakov.

"Na základe investície do infraštruktúry nám to umožní obsluhovať Slovensko v takýchto výkonoch. Nepýtame peniaze pre nás, ale apelujeme na to, ak sa zainvestuje do infraštruktúry, tak synergický efekt sa automaticky prenesie na obsluhu územia," uviedol Martinček.

Súčasťou vízie národného vlakového dopravcu je, aby sa priemerná rýchlosť jeho vlakov v diaľkovej doprave zvýšila zo súčasných 68 kilometrov za hodinu na 140 kilometrov.

Regionálne vlaky by mali podľa zámerov spoločnosti jazdiť rýchlosťou v priemere 70 kilometrov za hodinu. To by malo umožniť zdvojnásobiť počet vypravených vlakov každý deň. ZSSK by chcela, aby sa železnica stala znovu strategickou súčasťou rastu mobility s pozitívnym vplyvom na slovenskú ekonomiku a znižovanie emisií v doprave. Za rozhodujúcu pritom považuje kvalitu a dostupnosť ponúkaných služieb infraštruktúry.

Martinček si myslí, že spomínaný údaj o 153 miliónoch plánovaných cestujúcich ročne na koľajniciach v budúcnosti je ešte pesimistický.

"V prípade, ak budete cestovať na diaľkových linkách priemernou rýchlosťou 140 kilometrov a viac, tak potenciál, ktorý má obsluha železničnou spoločnosťou, je oveľa väčší," poznamenal Martinček. Dotácie v prepočte na cestujúceho by sa mali znížiť o 40 percent. "Čo sa týka dotácie na osobu, hodnota, ktorú investujeme do infraštruktúry, sa prenáša do efektivity na našej strane ako operátora," podotkol zástupca vedenia ZSSK.

Pripomenul, že Železniciam Slovenskej republiky ako správcovi železničnej infraštruktúry by platili za jej použitie ročne 100 miliónov eur. "Za desať rokov dáme do železníc jednu miliardu, naspäť vrátime dotáciu, ktorá ide cez našu spoločnosť. V prípade, že by prepravili uvedených 153 miliónov cestujúcich a súčasnú výťažnosť z prepravenej osoby vo výške 1,20 eura by zdvojnásobili, dostanú sa na úroveň tzv. dotačného rámca a budú vedieť byť v určitých častiach sebestační.

"A to je tá hodnota za peniaze. Mali by sme si uvedomiť, že priestor tu na to je. Dopravnú mobilitu, ktorá tu je z predchádzajúcich období, je potrebné len vylepšiť a začať z nej profitovať," dodal Martinček.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Unikát medzi značkami. CUPRA
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  6. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  7. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 108
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 892
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 884
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 892
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 533
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 913
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 606
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 082
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 986
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 865

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Hrozí nám Kollár vo vláde?

Kalkulačka povolebných koalícií bez Smeru je momentálne veľmi krutá. Ale zároveň aj veľmi milosrdná.

Ivan Švejna

V anglickom Essexe našli v kamióne 39 tiel, vodiča zatkli

Polícia sa snaží obete identifikovať.

Kamión v meste Grays, v ktorom objavili 39 tiel.
Béla Bugár.

Neprehliadnite tiež

Radko Kuruc.

Putin má za cieľ zdvojnásobiť obchodnú výmenu s Afrikou

Desiatky afrických lídrov sa s Putinom stretli v Soči.

Vladimir Putin.

Nemecko nominovalo do Výkonnej rady ECB profesorku Schnabelovú

Lautenschlägerová bola politický jastrab, jej nástupkyňa je umiernenejšia.

Sabine Lautenschlägerová.

Neistota v súvislosti s brexitom ovplyvní úvery v Británii

Okolo konečného výsledku brexitu stále panuje neistota.

Boris Johnson.