SME
Utorok, 11. august, 2020 | Meniny má ZuzanaKrížovkyKrížovky

Železnice chcú zdvojnásobiť počet cestujúcich

Podmienkou sú investície do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) plánuje v budúcnosti zdvojnásobiť počet prepravených cestujúcich za rok zo súčasných 76 miliónov perspektívne na 153 miliónov osôb.

Objem dopravných výkonov chce zvýšiť tiež o sto percent, a to z 33 miliónov na 66 miliónov najazdených vlakových kilometrov ročne. Počet denne vypravených vlakových spojov by mal podľa národného osobného vlakového dopravcu vzrásť z 1 528 na 3 427.

Ako v stredu informoval podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček na konferencii o železničnej doprave, všetky uvedené údaje chcú dosiahnuť efektívnejším využitím terajšieho počtu vozidiel a s rovnakým počtom zamestnancov.

Skryť Vypnúť reklamu

Podmienkou týchto plánov sú však značné investície zo štátneho rozpočtu do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

"Toto je vízia, ktorá vychádza z grafikonu, ktorý máme prepočítaný, kde sú aké možnosti, na základe frekvencií," povedal Martinček s tým, že nejde o výplod fantázie. Zámer je podľa neho založený na reálnych číslach priepustnosti tratí a frekvencii vlakov.

"Na základe investície do infraštruktúry nám to umožní obsluhovať Slovensko v takýchto výkonoch. Nepýtame peniaze pre nás, ale apelujeme na to, ak sa zainvestuje do infraštruktúry, tak synergický efekt sa automaticky prenesie na obsluhu územia," uviedol Martinček.

Súčasťou vízie národného vlakového dopravcu je, aby sa priemerná rýchlosť jeho vlakov v diaľkovej doprave zvýšila zo súčasných 68 kilometrov za hodinu na 140 kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Regionálne vlaky by mali podľa zámerov spoločnosti jazdiť rýchlosťou v priemere 70 kilometrov za hodinu. To by malo umožniť zdvojnásobiť počet vypravených vlakov každý deň. ZSSK by chcela, aby sa železnica stala znovu strategickou súčasťou rastu mobility s pozitívnym vplyvom na slovenskú ekonomiku a znižovanie emisií v doprave. Za rozhodujúcu pritom považuje kvalitu a dostupnosť ponúkaných služieb infraštruktúry.

Martinček si myslí, že spomínaný údaj o 153 miliónoch plánovaných cestujúcich ročne na koľajniciach v budúcnosti je ešte pesimistický.

"V prípade, ak budete cestovať na diaľkových linkách priemernou rýchlosťou 140 kilometrov a viac, tak potenciál, ktorý má obsluha železničnou spoločnosťou, je oveľa väčší," poznamenal Martinček. Dotácie v prepočte na cestujúceho by sa mali znížiť o 40 percent. "Čo sa týka dotácie na osobu, hodnota, ktorú investujeme do infraštruktúry, sa prenáša do efektivity na našej strane ako operátora," podotkol zástupca vedenia ZSSK.

Pripomenul, že Železniciam Slovenskej republiky ako správcovi železničnej infraštruktúry by platili za jej použitie ročne 100 miliónov eur. "Za desať rokov dáme do železníc jednu miliardu, naspäť vrátime dotáciu, ktorá ide cez našu spoločnosť. V prípade, že by prepravili uvedených 153 miliónov cestujúcich a súčasnú výťažnosť z prepravenej osoby vo výške 1,20 eura by zdvojnásobili, dostanú sa na úroveň tzv. dotačného rámca a budú vedieť byť v určitých častiach sebestační.

Skryť Vypnúť reklamu

"A to je tá hodnota za peniaze. Mali by sme si uvedomiť, že priestor tu na to je. Dopravnú mobilitu, ktorá tu je z predchádzajúcich období, je potrebné len vylepšiť a začať z nej profitovať," dodal Martinček.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso
  2. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  3. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  4. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  5. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  6. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  7. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  8. Už 20 rokov ponúka Kaufland široký sortiment za výhodné ceny
  9. Moderná športová hala vďaka PEM Buildings
  10. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete
  1. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso
  2. Uľahčujeme ľuďom s hendikepom nastupovanie do automobilu
  3. Modesta Real Estate helps acquire a 13-ha development site
  4. Pre spoločnosť Faurecia je prioritou zdravie zamestnancov
  5. Spoznajte nepoznané zákutia Košického kraja
  6. Absolventi modernej fakulty sa na trhu práce nestratia
  7. Zdravie cirkvi
  8. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  9. Iniciatíva Middlecap Help pomáha v boji proti koronavírusu
  10. Zjazdoví lyžiari a kanoista súťažili v netradičnom trojboji
  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 27 542
  2. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 19 395
  3. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 19 366
  4. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 14 434
  5. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 14 254
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 10 049
  7. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 9 952
  8. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 9 948
  9. Gaderská dolina poteší celú rodinu 9 885
  10. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 9 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Outlet vo Voderadoch.

Nórsko plánuje v septembri znížiť dodávky ropy

Snahou je zabrániť príliš veľkej ponuke, otáznik vyvoláva postup Ruska.

Ilustračné foto.

Nástupcu SkyTollu sa pravdepodobne nepodarí vybrať včas

Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti pre nový mýtny systém.

Ilustračné foto

Americké aerolinky v júni prepravili o 80 percent menej cestujúcich ako vlani

Aerolinky sa odrazili od dna a v júni prepravili 16,3 milióna ľudí.

Lietadlá spoločnosti American Airlines.