SME

Železnice chcú zdvojnásobiť počet cestujúcich

Podmienkou sú investície do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) plánuje v budúcnosti zdvojnásobiť počet prepravených cestujúcich za rok zo súčasných 76 miliónov perspektívne na 153 miliónov osôb.

Objem dopravných výkonov chce zvýšiť tiež o sto percent, a to z 33 miliónov na 66 miliónov najazdených vlakových kilometrov ročne. Počet denne vypravených vlakových spojov by mal podľa národného osobného vlakového dopravcu vzrásť z 1 528 na 3 427.

Ako v stredu informoval podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček na konferencii o železničnej doprave, všetky uvedené údaje chcú dosiahnuť efektívnejším využitím terajšieho počtu vozidiel a s rovnakým počtom zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podmienkou týchto plánov sú však značné investície zo štátneho rozpočtu do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

"Toto je vízia, ktorá vychádza z grafikonu, ktorý máme prepočítaný, kde sú aké možnosti, na základe frekvencií," povedal Martinček s tým, že nejde o výplod fantázie. Zámer je podľa neho založený na reálnych číslach priepustnosti tratí a frekvencii vlakov.

"Na základe investície do infraštruktúry nám to umožní obsluhovať Slovensko v takýchto výkonoch. Nepýtame peniaze pre nás, ale apelujeme na to, ak sa zainvestuje do infraštruktúry, tak synergický efekt sa automaticky prenesie na obsluhu územia," uviedol Martinček.

Súčasťou vízie národného vlakového dopravcu je, aby sa priemerná rýchlosť jeho vlakov v diaľkovej doprave zvýšila zo súčasných 68 kilometrov za hodinu na 140 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Regionálne vlaky by mali podľa zámerov spoločnosti jazdiť rýchlosťou v priemere 70 kilometrov za hodinu. To by malo umožniť zdvojnásobiť počet vypravených vlakov každý deň. ZSSK by chcela, aby sa železnica stala znovu strategickou súčasťou rastu mobility s pozitívnym vplyvom na slovenskú ekonomiku a znižovanie emisií v doprave. Za rozhodujúcu pritom považuje kvalitu a dostupnosť ponúkaných služieb infraštruktúry.

Martinček si myslí, že spomínaný údaj o 153 miliónoch plánovaných cestujúcich ročne na koľajniciach v budúcnosti je ešte pesimistický.

"V prípade, ak budete cestovať na diaľkových linkách priemernou rýchlosťou 140 kilometrov a viac, tak potenciál, ktorý má obsluha železničnou spoločnosťou, je oveľa väčší," poznamenal Martinček. Dotácie v prepočte na cestujúceho by sa mali znížiť o 40 percent. "Čo sa týka dotácie na osobu, hodnota, ktorú investujeme do infraštruktúry, sa prenáša do efektivity na našej strane ako operátora," podotkol zástupca vedenia ZSSK.

Pripomenul, že Železniciam Slovenskej republiky ako správcovi železničnej infraštruktúry by platili za jej použitie ročne 100 miliónov eur. "Za desať rokov dáme do železníc jednu miliardu, naspäť vrátime dotáciu, ktorá ide cez našu spoločnosť. V prípade, že by prepravili uvedených 153 miliónov cestujúcich a súčasnú výťažnosť z prepravenej osoby vo výške 1,20 eura by zdvojnásobili, dostanú sa na úroveň tzv. dotačného rámca a budú vedieť byť v určitých častiach sebestační.

SkryťVypnúť reklamu

"A to je tá hodnota za peniaze. Mali by sme si uvedomiť, že priestor tu na to je. Dopravnú mobilitu, ktorá tu je z predchádzajúcich období, je potrebné len vylepšiť a začať z nej profitovať," dodal Martinček.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 096
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 246
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 057
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 826
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 793
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 070
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 448
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 257
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 070
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 448
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 257
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu