Bratislava 17. mája (TASR) - Zhruba 100 000 dôchodkových sporiteľov, ktorých zmluvy nadobudli účinnosť vo februári tohto roka, ešte nemá peniaze od Sociálnej poisťovne (SP) na svojom účte v dôchodkovej správcovskej spoločnosti (DSS).
Poisťovňa k dnešnému dňu poslala 552,2 milióna Sk pre 473 180 sporiteľov. V tomto balíku sú však už aj platby za mesiac marec došlé v apríli.
Hlavným dôvodom, pre ktorý je zasielanie peňazí pomalšie, je podľa poisťovne fakt, že zamestnávatelia neposielajú do inštitúcie správne vyplnené výkazy poistného. Poisťovňa potom nevie došlé platy priradiť konkrétnym sporiteľom a preposlať peniaze DSS. "Zamestnávatelia majú jednu z kľúčových úloh pre úspech druhého piliera a sú zodpovední rovnako ako SP tým 900 000 sporiteľom, aby im peniaze pracovali na účtoch," zdôraznil na dnešnej tlačovej besede predseda Rady riaditeľov SP František Halmeš.
Ďalšími problematickými prípadmi sú podľa neho zamestnávatelia alebo živnostníci, ktorí poistné neplatia, prípadne rodičia na materskej dovolenke nezaregistrovaní v SP.
Člen rady riaditeľov Gabriel Cseri spresnil, že najčastejšími chybami pri vypĺňaní poistných výkazov zo strany zamestnávateľov je vynechané alebo nesprávne identifikačné číslo, prípadne obdobie za ktoré sa poistné platí. "Ďalším nedostatkom je, že zamestnávateľ neuvedie rodné číslo jednotlivých poistencov, nezašle mesačný výkaz na tlačivách predpísaných SP, čo potom robí problém pri spracovaní výkazov formou skenovania, alebo zašle výkaz oneskorene, čo má potom dopad na včasné spracovanie výkazov," konkretizoval jednotlivé prípady Cseri.
Často sa vyskytujúcim problémom je podľa neho aj to, že firma, ktorá posiela výkazy elektronicky, zabudne poslať v písomnej forme tzv. krycí list, nahrádzajúci elektronický podpis.
"Všetky tieto nedostatky spôsobujú, že výkaz nie je možné zaevidovať do informačného systému, nie sme schopní napárovať peniaze na príslušné platby, teda nie sme schopní ich ani postúpiť do DSS," doplnil Cseri. S prvotne chybnými dátami sa poisťovňa stretáva asi až u tretiny zamestnávateľov, s ktorými potom následne nedostatky odstraňuje.
Okrem toho, že poisťovňa apeluje na zamestnávateľov, aby dodržiavali zákon a korektne posielali poistné výkazy, chce aj vyvodzovať prísnejšie sankcie voči subjektom, ktoré tak nerobia. "SP si nemôže dovoliť akúkoľvek benevolenciu voči tým, čo neposielajú peniaze, ale ani voči tým, ktorí neposielajú včas korektné výkazy. Pre nás je totiž korektne vyplnený výkaz príkazom na zaslanie peňazí DSS," skonštatoval šéf poisťovne. Ako doplnil, SP chce ďalej posilňovať aj elektronickú komunikáciu s platiteľmi odvodov, ktorá umožňuje rýchlejšie odstrániť prípadné chyby vo výkazoch oproti papierovej forme. "Momentálne dostávame okolo 78 % údajov o poistencoch elektronickou formou," priblížil Halmeš, podľa ktorého by mohla novela zákona o sociálnom poistení zabezpečiť, aby sa už ani prvá strana výkazu nemusela posielať poštou.
Napriek tomu, že niektorí sporitelia ešte nemajú na účte príspevok za február, poisťovňa odmieta, že by nedodržala zákonnú lehotu na postúpenie peňazí. Tá predstavuje 45 dní od doručenia platby na účet poisťovne, SP však upozorňuje, že lehota slúži práve na došetrenie, komu daná platba patrí, ak nie je v poriadku výkaz poistného. "Platby, ktoré boli identifikované, odišli všetky v príslušnom termíne," ubezpečuje Halmeš.
Sporiteľom, za ktorých prišiel do konca marca výkaz poistného, ale zamestnávateľ za nich nezaplatil, musí poisťovňa najneskôr do konca mája poslať príspevok z vlastného garančného fondu. Halmeš očakáva, že za februárových sporiteľov takto vynaloží z garančného fondu do 40 miliónov Sk. Okamžite pritom začne tieto pohľadávky vymáhať, v budúcnosti možno aj s externou pomocou.
Halmeš informoval, že k dnešnému dňu je už akceptovaných vyše 850 000 sporiteľských zmlúv, pričom od začiatku roka ich prišlo takmer 916 000. "V závere budúceho týždňa by mala suma zaslaná na kontá sporiteľov dosiahnuť okolo 1 miliardy korún," dodal.