SME
Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia

Érsek považuje projekt národného leteckého prepravcu za stratový

Projekt národného leteckého prepravcu je podľa ministra stratový.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Projekt národného leteckého prepravcu je stratový projekt.

Vyhlásil to minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) na základe analýzy, ktorú dal vypracovať.

Na vládu projekt nepredloží

"Analýza ukázala, že to nie je vhodný projekt, preto to do vlády predkladať nebudem," uviedol minister pred stredajším rokovaním kabinetu. "Čísla, ktoré z analýzy vzišli, sú pre mňa zaväzujúce," dodal k rozhodnutiu.

Či by sa ním mohla alebo mala zaoberať budúca vláda, špekulovať nechcel.

"Ak by som bol aj v ďalšom období ministrom, neodporúčal by som to, ak by tie čísla zostali také, aké sú teraz," dodal Érsek.

Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienku národného leteckého prepravcu presadzovala SNS.

Danko: Potrebujeme aspoň vnútroštátnu linku

Slovensko potrebuje aspoň vnútroštátnu leteckú linku medzi Košicami, Popradom a Bratislavou. Je to potrebné preto, aby sme boli schopní udržať tieto letiská v prevádzke.

Skonštatoval to predseda parlamentu a SNS Andrej Danko v súvislosti s tým, že sa národniarom nepodarilo presadiť zámer v podobe národného leteckého prepravcu. Tejto myšlienky sa však nevzdáva.

Poznamenal, že národný letecký prepravca u ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) nenašiel pochopenie.

"Ja verím, že dospejeme k tomu, čo som vždy hovoril, že potrebujeme aspoň internú lietajúcu linku medzi Košicami, Popradom a Bratislavou, lebo nebudeme schopní udržať tieto letiská, najmä Poprad, v prevádzke. Je tam strašne veľa problémov pri prevádzke v Poprade a tie letiská sú 30 rokov zanedbané aj z hľadiska náletových plôch, aj z hľadiska techniky," dodal Danko.

Chce hľadať systém

Podľa neho je preto potrebné hľadať nejaký systém.

"Jedna z ciest je národný letecký prepravca. To však nemôžeme pri súčasnej finančnej situácii siliť," zdôraznil s tým, že v tejto súvislosti viedol aj rokovania, ktoré odovzdal ministrovi dopravy v kontaktoch s určitými prepravcami.

Podotkol, že aj na Slovensku sa už používajú lietadlá na dopravu oveľa častejšie ako v minulosti.

"Máme pomerne dobrú infraštruktúru letísk a my musíme hľadať nejakú koncepciu využitia," vyhlásil Danko.

Zároveň skonštatoval, že je tiež "hriech" nevyužívať Dunaj.

"My sme jeden z mála štátov, ktorý toto zanedbal zo štátov, ktoré sa nachádzajú pri Dunaji. Len to chce naozaj zodpovednú a jasnú debatu, ale chce to aj väčšiu politickú moc," doplnil s tým, že Érsek akceptoval, že by sa mohla pre odľahčenie dopravy v Bratislave urobiť nejakým spôsobom kyvadlová doprava pre smer Šamorín a obyvateľov oblastí pri Dunaji.

SaS: Projekt bol stratou času aj peňazí

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) od začiatku vnímala ako absolútnu stratu času a mrhanie financiami zaoberať sa zriadením národného leteckého dopravcu.

SaS o tom informovala v stredu v tlačovej správe s tým, že tento zámer navrhoval predseda Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko a dostal sa do programového vyhlásenia vlády. Náklady na zbytočnú analýzu by podľa opozičnej strany mali byť zosobnené.

"Už pred pol rokom sme upozorňovali vládu a verejnosť na to, že zriadenie národného leteckého dopravcu je dopredu odsúdené na zánik. Tiež sme varovali, že vypracovanie analýzy za 57 tisíc eur je vyhadzovanie peňazí von oknom," povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Ešte skôr než sa akákoľvek analýza začala robiť, bolo podľa neho jasné, ako to celé dopadne.

Nezmyslom bolo podľa liberálov aj to, že analýza počítala s nákladmi štátu v hodnote desiatok miliónov eur na prvých pätnásť mesiacov prevádzky národného dopravcu.

OĽaNO: Išlo o ekonomický nezmysel

Projekty národného leteckého, ale aj vodného dopravcu sú podľa hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) ekonomický nezmysel.

Ročne by totiž produkovali straty v desiatkach miliónov eur.

Informovalo o tom hnutie v tlačovej správe s tým, že to ukázali analýzy za desaťtisíce eur.

"Napriek tomu, že na nezmyselnosť týchto projektov upozorňovali viacerí odborníci, teraz to už má Andrej Danko konečne čierne na bielom a po troch rokoch vo vláde by sa mohol začať venovať skutočným problémom v doprave," zareagoval poslanec NR SR a tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz.

Vláda by sa podľa Marosza mala najprv postarať o kolabujúcu železničnú dopravu a až potom pracovať na nových projektoch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  8. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  9. Atos sa stal členom IDSA
  10. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 868
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 656
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 200
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 124
  5. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 6 788
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 863
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 5 831
  8. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 5 564
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 517
  10. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 4 487

Téma: Árpád Érsek


Hlavné správy zo Sme.sk

Nadácia Zastavme korupciu

U Sakovej nakúpili policajtom testery na alkohol. Dvojnásobne drahšie ako Česi

Išlo pritom o ten istý model.

Prezident Policajného zboru Milan Lučanský a ministerka vnútra Deniska Saková.
CYNICKÁ OBLUDA

Rozhodol sa Béla správne?

Rozhodnutie Bélu Bugára ísť v roku 2016 do koalície so Smerom a SNS vraj bola veľká chyba. Nuž, porovnajme.

Píše Marek Maďarič

Preč s aroganciou a agresivitou (píše Marek Maďarič)

Pamätám si aj časy, keď parlament nebol bojiskom zločincov a polobláznov.

Na snímke vľavo predseda vlády Peter Pellegrini a vpravo predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič počas mimoriadnej schôdze 13. septembra 2019 v Bratislave.
PARTIZÁNI

Radšej na východný front ako v Bosne. Titovi partizáni naháňali Nemcom strach

Juhoslovanskí partizáni vzdorovali tri roky.

Partizáni IV. čiernohorskej proletárskej brigády.

Neprehliadnite tiež

Briti pozastavili prevzatie zbrojnej firmy Cobham Američanmi

Posúdia, či to neovplyvňuje národnú bezpečnosť.

Andrea Leadsomová vidí v brexite príležitosť.

Šance na globálnu recesiu sa zvyšujú, Európu čaká osem rokov záporných úrokov

Európska centrálna banka minulý týždeň znížila úroky z úverov.

Ilustračné foto.

Cyprus udelil konzorciu Total a Eni licenciu na prieskum ložísk plynu

Total tiež získal podiel v štyroch koncesiách pre spoločnosti Eni.

Minister spresnil, že obe spoločnosti majú rovnaký podiel v novom bloku.

Hospodársky výbor vypočul troch kandidátov na člena Regulačnej rady

Do voľby sa prihlásili Sylvia Beňová, Eduard Hulík a Zsolt Lukáč.

Ilustračné foto - rokovanie Národnej rady SR.