SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Érsek považuje projekt národného leteckého prepravcu za stratový

Projekt národného leteckého prepravcu je podľa ministra stratový.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Projekt národného leteckého prepravcu je stratový projekt.

Vyhlásil to minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) na základe analýzy, ktorú dal vypracovať.

Na vládu projekt nepredloží

"Analýza ukázala, že to nie je vhodný projekt, preto to do vlády predkladať nebudem," uviedol minister pred stredajším rokovaním kabinetu. "Čísla, ktoré z analýzy vzišli, sú pre mňa zaväzujúce," dodal k rozhodnutiu.

Či by sa ním mohla alebo mala zaoberať budúca vláda, špekulovať nechcel.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak by som bol aj v ďalšom období ministrom, neodporúčal by som to, ak by tie čísla zostali také, aké sú teraz," dodal Érsek.

Myšlienku národného leteckého prepravcu presadzovala SNS.

Danko: Potrebujeme aspoň vnútroštátnu linku

Slovensko potrebuje aspoň vnútroštátnu leteckú linku medzi Košicami, Popradom a Bratislavou. Je to potrebné preto, aby sme boli schopní udržať tieto letiská v prevádzke.

Skonštatoval to predseda parlamentu a SNS Andrej Danko v súvislosti s tým, že sa národniarom nepodarilo presadiť zámer v podobe národného leteckého prepravcu. Tejto myšlienky sa však nevzdáva.

Poznamenal, že národný letecký prepravca u ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) nenašiel pochopenie.

"Ja verím, že dospejeme k tomu, čo som vždy hovoril, že potrebujeme aspoň internú lietajúcu linku medzi Košicami, Popradom a Bratislavou, lebo nebudeme schopní udržať tieto letiská, najmä Poprad, v prevádzke. Je tam strašne veľa problémov pri prevádzke v Poprade a tie letiská sú 30 rokov zanedbané aj z hľadiska náletových plôch, aj z hľadiska techniky," dodal Danko.

Skryť Vypnúť reklamu

Chce hľadať systém

Podľa neho je preto potrebné hľadať nejaký systém.

"Jedna z ciest je národný letecký prepravca. To však nemôžeme pri súčasnej finančnej situácii siliť," zdôraznil s tým, že v tejto súvislosti viedol aj rokovania, ktoré odovzdal ministrovi dopravy v kontaktoch s určitými prepravcami.

Podotkol, že aj na Slovensku sa už používajú lietadlá na dopravu oveľa častejšie ako v minulosti.

"Máme pomerne dobrú infraštruktúru letísk a my musíme hľadať nejakú koncepciu využitia," vyhlásil Danko.

Zároveň skonštatoval, že je tiež "hriech" nevyužívať Dunaj.

"My sme jeden z mála štátov, ktorý toto zanedbal zo štátov, ktoré sa nachádzajú pri Dunaji. Len to chce naozaj zodpovednú a jasnú debatu, ale chce to aj väčšiu politickú moc," doplnil s tým, že Érsek akceptoval, že by sa mohla pre odľahčenie dopravy v Bratislave urobiť nejakým spôsobom kyvadlová doprava pre smer Šamorín a obyvateľov oblastí pri Dunaji.

Skryť Vypnúť reklamu

SaS: Projekt bol stratou času aj peňazí

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) od začiatku vnímala ako absolútnu stratu času a mrhanie financiami zaoberať sa zriadením národného leteckého dopravcu.

SaS o tom informovala v stredu v tlačovej správe s tým, že tento zámer navrhoval predseda Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko a dostal sa do programového vyhlásenia vlády. Náklady na zbytočnú analýzu by podľa opozičnej strany mali byť zosobnené.

"Už pred pol rokom sme upozorňovali vládu a verejnosť na to, že zriadenie národného leteckého dopravcu je dopredu odsúdené na zánik. Tiež sme varovali, že vypracovanie analýzy za 57 tisíc eur je vyhadzovanie peňazí von oknom," povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte skôr než sa akákoľvek analýza začala robiť, bolo podľa neho jasné, ako to celé dopadne.

Nezmyslom bolo podľa liberálov aj to, že analýza počítala s nákladmi štátu v hodnote desiatok miliónov eur na prvých pätnásť mesiacov prevádzky národného dopravcu.

OĽaNO: Išlo o ekonomický nezmysel

Projekty národného leteckého, ale aj vodného dopravcu sú podľa hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) ekonomický nezmysel.

Ročne by totiž produkovali straty v desiatkach miliónov eur.

Informovalo o tom hnutie v tlačovej správe s tým, že to ukázali analýzy za desaťtisíce eur.

"Napriek tomu, že na nezmyselnosť týchto projektov upozorňovali viacerí odborníci, teraz to už má Andrej Danko konečne čierne na bielom a po troch rokoch vo vláde by sa mohol začať venovať skutočným problémom v doprave," zareagoval poslanec NR SR a tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz.

Vláda by sa podľa Marosza mala najprv postarať o kolabujúcu železničnú dopravu a až potom pracovať na nových projektoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Budúcnosť M&A v Európe
  2. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  3. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  4. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  5. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 121
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 955
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 562
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 154
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 057
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 024
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 683
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 673
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 582
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 287
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Árpád Érsek
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Aj právnici chcú robiť niečo pekné

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Top M&A dealy právnikov: OTP Banka, zdravie aj tech firmy

Najväčšie kancelárie sa opäť podieľali aj na inovatívnych projektoch.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.

Právo 2020: Najväčšie právnické kancelárie na Slovensku

Rozhodoval počet právnikov, výnosy, zisk a počet prípadov.

Ústavný súd SR.
Ilustračné foto.
Martin Miler