SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Zomrel významný automobilový konštruktér Ferdinand Piëch

Piëch bol vnukom Porscheho.

Načítavam video...

BERLÍN. Zomrel Ferdinand Piëch, vplyvná osobnosť nemeckého automobilového priemyslu, dlhoročný patriarcha koncernu Volkswagen AG a významný automobilový konštruktér. Mal 82 rokov. Bol vnukom Ferdinanda Porscheho.

Rakúšan Piëch zomrel v nedeľu, informovali v pondelok tlačové agentúry DPA a AP.

Jeho manželka Ursula Piëchová pre agentúru DPA vo vyhlásení uviedla, že jej manžel skonal v nedeľu "náhle a nečakane", ale príčinu nespresnila.

"Život Ferdinanda Piëcha bol naplnený vášňou k automobilom a k pracovníkom, ktorí ich konštruovali," napísala vdova. "Až do konca bol nadšeným inžinierom a milovníkom áut," dodala.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nemeckého denníka Bild magnát skolaboval, keď bol s manželkou v reštaurácii v nemeckej spolkovej krajine Bavorsko. Previezli ho do nemocnice v Rosenheime, kde neskôr zomrel.

Vnuk Porscheho

Piëch bol vnukom severočeského rodáka Ferdinanda Porscheho, zakladateľa spoločnosti, ktorá nesie jeho meno, a tvorcu prvého typu legendárneho ľudového vozidla Volkswagen známeho ako VW Chrobák.

Samotný Piëch bol vyše štyri desaťročia oporou automobilového priemyslu.

Výkonným riaditeľom Volkswagenu bol v rokoch 1993-2002 a v tomto krízovom období dokázal firmu opäť zmeniť na ziskový koncern. Hoci bol pre svoj autoritatívny štýl riadenia obávaným zamestnávateľom, všeobecne sa mu pripisujú zásluhy za to, že spoločnosť sa stala najväčším výrobcom automobilov v Európe.

Skryť Vypnúť reklamu

Potom sa stal predsedom dozornej rady koncernu Volkswagen a aj na tomto poste si udržiaval silný strategický vplyv.

Nakoniec v roku 2015 z postu odstúpil, keď prehral boj o vplyv s vtedajším výkonným riaditeľom Volkswagenu Martinom Winterkornom, len niekoľko mesiacov pred vypuknutím škandálu "dieselgate" s falšovaním emisných testov. Ten vyústil do odstúpenia Winterkorna.

Piëch sa narodil vo Viedni 17. apríla 1937, jeho matkou bola Louise Porsche a otcom Anton Piëch, jeden z prvých manažérov hlavnej továrne firmy Volkswagen v nemeckom meste Wolfsburg.

V roku 1963 začal pracovať v automobilke Porsche vyrábajúcej luxusné športové autá a mal zodpovednosť za testovanie a vývoj - pracoval okrem iných modelov aj na pretekárskom aute Porsche 917.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1972 odišiel do Audi, kde zostal dve desaťročia, hoci záujem o Porsche mu zostal vďaka rodine. V roku 1988 sa stal výkonným riaditeľom Audi a presadzoval program úspory nákladov, čo zlepšilo výsledky tohto výrobcu luxusných áut.

Volkswagen vyviedol z krízy

V januári 1993 sa stal výkonným riaditeľom spoločnosti Volkswagen, kam patrí aj Audi, a vyviedol ju z krízy. Napríklad skrátil pracovný týždeň z piatich dní na štyri a postaral sa o úspech populárnych nových modelov Golf a Passat.

Ignoroval hlasy pochybovačov a pretvoril model Volkswagen Beetle (Chrobák) zo 60. rokov minulého storočia na nový model New Beetle, ktorý sa stal hitom na kľúčovom severoamerickom trhu.

Volkswagen za jeho vlády kúpil po páde komunistického tábora českú automobilku Škoda a takisto prevzal aj výrobcov Lamborghini, Bentley a Bugatti.

Skryť Vypnúť reklamu

Piëch mal 13 detí z niekoľkých vzťahov a dvakrát toľko vnúčat. Druhú manželku Ursulu si vzal v roku 1984, a keď sa Piëch vzdal postu výkonného riaditeľa Volkswagenu, dvojica sa presťahovala do rakúskeho Salzburgu.

Pohreb bude súkromný.

Nemecké médiá: Bol šedou eminenciou

Ako na legendu svojho oboru, patriarchu starého strihu aj úprimného milovníka automobilov spomínajú na Piëcha v nekrológoch nemecké médiá.

Bulvárny denník Bild napísal, že s Piëchom odchádza kus dejín nemeckého hospodárstva.

"Existujú ľudia, ktorí sa už za svojho života stanú mýtom, a nemožno pochybovať o tom, že Ferdinand Piëch bol takým mužom. Patriarcha starého strihu. Bol si vedomý svojej moci a často bol rozhnevaný, dokázal byť ješitný a pomstychtivý - bol mužom, ktorému sa vcelku páčilo, že sa ho ľudia viac boja, než aby ho milovali," napísal v komentári denník Süddeutsche Zeitung.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Bildu s Piëchom odchádza kus "nemeckých hospodárskych dejín". "Bol posledným manažérom autopriemyslu, ktorý automobily sám konštruoval," napísal denník.

Aj podľa spravodajského serveru Spiegel Online patril Piëch desiatky rokov k "najdôležitejším osobám vo Volkswagene".

"Po určitú dobu sa jeho moc zdala byť neobmedzenou," zhodnotila pôsobenie Piëcha v koncerne VW agentúra DPA. "Piëch bol považovaný za mocnú sivú eminenciu, ktorá v zákulisí ťahá za nitky," doplnila k jeho neskoršiemu pôsobeniu vo firme.

Denník Handelsblatt označil viedenského rodáka za "veľkého vizionára". "Keď Ferdinand Piëch v roku 1992 nastúpil ako predseda predstavenstva (v sídle VW) vo Wolfsburgu, bol Volkswagen v kríze. Kontroverzný patriarcha má veľký podiel na tom, že sa neskôr z VW stal globálny koncern," napísal ekonomický denník. Piëch sa však predsedom predstavenstva stal v januári 1993.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 251
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 598
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 987
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 703
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 765
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 126
  7. Aká je chémia vôní 8 760
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 562
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 380
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Nemecko
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.