SME
Utorok, 17. september, 2019 | Meniny má Olympia

Zomrel významný automobilový konštruktér Ferdinand Piëch

Piëch bol vnukom Porscheho.

Načítavám video...

BERLÍN. Zomrel Ferdinand Piëch, vplyvná osobnosť nemeckého automobilového priemyslu, dlhoročný patriarcha koncernu Volkswagen AG a významný automobilový konštruktér. Mal 82 rokov. Bol vnukom Ferdinanda Porscheho.

Rakúšan Piëch zomrel v nedeľu, informovali v pondelok tlačové agentúry DPA a AP.

Jeho manželka Ursula Piëchová pre agentúru DPA vo vyhlásení uviedla, že jej manžel skonal v nedeľu "náhle a nečakane", ale príčinu nespresnila.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Život Ferdinanda Piëcha bol naplnený vášňou k automobilom a k pracovníkom, ktorí ich konštruovali," napísala vdova. "Až do konca bol nadšeným inžinierom a milovníkom áut," dodala.

Podľa nemeckého denníka Bild magnát skolaboval, keď bol s manželkou v reštaurácii v nemeckej spolkovej krajine Bavorsko. Previezli ho do nemocnice v Rosenheime, kde neskôr zomrel.

Vnuk Porscheho

Piëch bol vnukom severočeského rodáka Ferdinanda Porscheho, zakladateľa spoločnosti, ktorá nesie jeho meno, a tvorcu prvého typu legendárneho ľudového vozidla Volkswagen známeho ako VW Chrobák.

Samotný Piëch bol vyše štyri desaťročia oporou automobilového priemyslu.

Výkonným riaditeľom Volkswagenu bol v rokoch 1993-2002 a v tomto krízovom období dokázal firmu opäť zmeniť na ziskový koncern. Hoci bol pre svoj autoritatívny štýl riadenia obávaným zamestnávateľom, všeobecne sa mu pripisujú zásluhy za to, že spoločnosť sa stala najväčším výrobcom automobilov v Európe.

Potom sa stal predsedom dozornej rady koncernu Volkswagen a aj na tomto poste si udržiaval silný strategický vplyv.

Nakoniec v roku 2015 z postu odstúpil, keď prehral boj o vplyv s vtedajším výkonným riaditeľom Volkswagenu Martinom Winterkornom, len niekoľko mesiacov pred vypuknutím škandálu "dieselgate" s falšovaním emisných testov. Ten vyústil do odstúpenia Winterkorna.

Piëch sa narodil vo Viedni 17. apríla 1937, jeho matkou bola Louise Porsche a otcom Anton Piëch, jeden z prvých manažérov hlavnej továrne firmy Volkswagen v nemeckom meste Wolfsburg.

V roku 1963 začal pracovať v automobilke Porsche vyrábajúcej luxusné športové autá a mal zodpovednosť za testovanie a vývoj - pracoval okrem iných modelov aj na pretekárskom aute Porsche 917.

V roku 1972 odišiel do Audi, kde zostal dve desaťročia, hoci záujem o Porsche mu zostal vďaka rodine. V roku 1988 sa stal výkonným riaditeľom Audi a presadzoval program úspory nákladov, čo zlepšilo výsledky tohto výrobcu luxusných áut.

Volkswagen vyviedol z krízy

V januári 1993 sa stal výkonným riaditeľom spoločnosti Volkswagen, kam patrí aj Audi, a vyviedol ju z krízy. Napríklad skrátil pracovný týždeň z piatich dní na štyri a postaral sa o úspech populárnych nových modelov Golf a Passat.

Ignoroval hlasy pochybovačov a pretvoril model Volkswagen Beetle (Chrobák) zo 60. rokov minulého storočia na nový model New Beetle, ktorý sa stal hitom na kľúčovom severoamerickom trhu.

Volkswagen za jeho vlády kúpil po páde komunistického tábora českú automobilku Škoda a takisto prevzal aj výrobcov Lamborghini, Bentley a Bugatti.

Piëch mal 13 detí z niekoľkých vzťahov a dvakrát toľko vnúčat. Druhú manželku Ursulu si vzal v roku 1984, a keď sa Piëch vzdal postu výkonného riaditeľa Volkswagenu, dvojica sa presťahovala do rakúskeho Salzburgu.

Pohreb bude súkromný.

Nemecké médiá: Bol šedou eminenciou

Ako na legendu svojho oboru, patriarchu starého strihu aj úprimného milovníka automobilov spomínajú na Piëcha v nekrológoch nemecké médiá.

Bulvárny denník Bild napísal, že s Piëchom odchádza kus dejín nemeckého hospodárstva.

"Existujú ľudia, ktorí sa už za svojho života stanú mýtom, a nemožno pochybovať o tom, že Ferdinand Piëch bol takým mužom. Patriarcha starého strihu. Bol si vedomý svojej moci a často bol rozhnevaný, dokázal byť ješitný a pomstychtivý - bol mužom, ktorému sa vcelku páčilo, že sa ho ľudia viac boja, než aby ho milovali," napísal v komentári denník Süddeutsche Zeitung.

Podľa Bildu s Piëchom odchádza kus "nemeckých hospodárskych dejín". "Bol posledným manažérom autopriemyslu, ktorý automobily sám konštruoval," napísal denník.

Aj podľa spravodajského serveru Spiegel Online patril Piëch desiatky rokov k "najdôležitejším osobám vo Volkswagene".

"Po určitú dobu sa jeho moc zdala byť neobmedzenou," zhodnotila pôsobenie Piëcha v koncerne VW agentúra DPA. "Piëch bol považovaný za mocnú sivú eminenciu, ktorá v zákulisí ťahá za nitky," doplnila k jeho neskoršiemu pôsobeniu vo firme.

Denník Handelsblatt označil viedenského rodáka za "veľkého vizionára". "Keď Ferdinand Piëch v roku 1992 nastúpil ako predseda predstavenstva (v sídle VW) vo Wolfsburgu, bol Volkswagen v kríze. Kontroverzný patriarcha má veľký podiel na tom, že sa neskôr z VW stal globálny koncern," napísal ekonomický denník. Piëch sa však predsedom predstavenstva stal v januári 1993.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  2. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  3. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  4. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  5. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  7. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  8. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  1. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  2. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  3. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  4. Atos sa stal členom IDSA
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  6. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  7. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 825
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 8 869
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 260
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 7 767
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 222
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 600
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 5 011
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 735
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 390
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 370

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

Opozícia neuspela, Pellegrini zostáva premiérom

O kreslo ho chceli pripraviť preto, že nenavrhol odvolať Jankovskú.

Pellegrini zostáva predsedom vlády. Opozícii sa nepodarilo získať dostatok hlasov na jeho odvolanie z funkcie.
Cynická obluda

JUDr. Danko ako advokát

Predstava, že sa Andrej Danko vráti k advokácii ponúka jednu doplňujúcu otázku.

Drucker ešte ani nezačal a ubúdajú mu možní partneri

Strán, ktoré vylúčili spoluprácu so stranou bývalého ministra za Smer, pribúda

Tomáš Drucker (vpravo) a členovia jeho tímu prinášajú na ministerstvo vnútra podpisy od občanov so žiadosťou o registráciu politickej strany Dobrá voľba.
Brett Kavanaugh

Neprehliadnite tiež

Čínsky tajomník financií pripraví v USA pôdu pre rokovania o obchode

Štátny tajomník Liao Min bude na čele delegácie, ktorá v stredu navštívi Washington.

Ilustračné foto.

Čína bude v nasledujúcich dvoch dekádach potrebovať tisíce nových lietadiel

Americký koncern Boeing navýšil svoj predchádzajúci odhad.

Ilustračné foto.

Situácia na trhoch je nestabilná, ceny ropy zamierili nadol

Napätie na Blízkom východe podporuje rast cien ropy, dopyt ale nie je veľký.

Ilustračné foto

Grécko chce menovému fondu predčasne splatiť takmer tri miliardy eur

Od predčasnej splátky si sľubuje úspory na úrokoch.

Ilustračné foto.