SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Železničná doprava môže skolabovať pre zlý stav tratí, upozorňuje OĽaNO

Hnutie šíri poplašné správy a dezinterpretuje fakty, uviedli železničiari.

Ján Marosz (OĽaNO).Ján Marosz (OĽaNO). (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Železničná doprava na Slovensku môže skolabovať pre zlý stav tratí. Opozičné hnutie OĽaNO na to upozornilo s tým, že pre nevyhovujúcu infraštruktúru v dôsledku zanedbaných investícií vlaky denne meškajú v priemere sumárne 750 minút.

Ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka vyzýva, aby sa tým okamžite začal zaoberať na tratiach, kde je situácia najhoršia a má priamy dopad na meškania vlakov.

OĽaNO zároveň žiada ministra financií Ladislava Kamenického zvážiť dofinancovanie traťových úsekov, kde je potrebné odstrániť nedostatky.

Skryť Vypnúť reklamu

Stovky minút

Súvisiaci článok Posudzuje miliónové investície: Diaľnica nemôže viesť do každej dediny Čítajte 

"Takmer tretina všetkých železničných tratí je v zlom a nevyhovujúcom stave. Kvôli zlému stavu infraštruktúry každý deň meškajú vlaky sumárne 750 minút," povedal v pondelok na brífingu poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Podotkol, že tieto čísla vyplývajú z dokumentov, ktoré sa hnutiu dostali do rúk z prostredia ŽSR.

"V týchto 750 minútach za deň nie sú zarátané rôzne mimoriadne udalosti. Je to len z dôvodu problémov na tratiach. A táto situácia sa pod vedením ministra dopravy Árpáda Érseka len zhoršila," uviedol poslanec.

Znepokojujúci je podľa neho stav nielen regionálnych tratí, ale aj na hlavnej trase Bratislava - Žilina - Košice, kde vlaky denne naberajú meškania spolu viac ako dve hodiny pre problémy v infraštruktúre.

Skryť Vypnúť reklamu

Na opravy už železničiari rezignovali, tvrdí OĽaNO

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako operátor železničnej infraštruktúry podľa hnutia už takmer úplne rezignovali na údržbu tratí a škrtajú výdavky.

"Dôvodom má byť nepriaznivá finančná situácia ŽSR," priblížil expert hnutia na dopravu Jiří Kubáček s tým, že predmetom opatrení je napríklad nepoužívať materiál zo skladov, neobjednávať chýbajúci materiál a prehodnotiť sa majú aj plánované výluky, teda opravy tratí.

"To sú tie opravy, ktoré treba robiť, aby nám tam vlaky dva roky nejazdili päťdesiatkou namiesto stovky," poznamenal Kubáček. "Ďalšie obmedzovanie údržby smeruje k tomu, že onedlho nebudú mať vlaky po čom jazdiť," upozornil.

"Čerešničkou na torte sú nariadenia, aby zamestnanci železníc obmedzili požiadavky na pranie a čistenie bielizne a volania z pevných liniek," uviedol Kubáček.

Skryť Vypnúť reklamu

ŽSR pritom podľa Marosza dostávajú ročne takmer 300 miliónov eur. Domnieva sa, že ŽSR "prejedli" celý svoj rozpočet, nakupovali, čo nebolo treba a nakupovali predražene.

"ŽSR robia presný opak toho, čo by mali. Toto je hanba posledných vlád Smeru, ktoré okrem školstva a zdravotníctva položili na kolená aj železničnú dopravu," podotkol poslanec.

"ŽSR musia okamžite prestať rozhadzovať peniaze na nezmyselné štúdie a nákupy a predložiť finančný plán údržby a komplexných rekonštrukcií dôležitých tratí," dodal Marosz.

Železnice: Je to šírenie poplašnej správy

Železnice za posledné roky kontinuálne zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry, uviedol v reakcii na vyjadrenia hnutia OĽaNO hovorca ŽSR Michal Lukáč. Železnice odmietajú šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov.

Skryť Vypnúť reklamu

Priblížili, že v roku 2016 investovali do údržby a opráv tratí a infraštruktúry 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých sedem mesiacov tohto roka 43 miliónov eur.

"Prioritou vedenia ŽSR je prijímať koncepčné a dlhodobé riešenia. Tie budú zahrnuté aj v novej stratégii, ktorá bude predstavená na jeseň," skonštatoval Lukáč.

Zároveň poznamenal, že technický stav na trati Fiľakovo - Lučenec je vzhľadom na životnosť infraštruktúry prekonaný. Z tohto dôvodu ŽSR pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorej realizáciou bude kompletná rekonštrukcia trate na danom úseku. Dlhodobý stav podľa hovorcu nevyriešia čiastkové a nekoncepčné opatrenia.

ŽSR súčasne pripravujú aj dispečerizáciu viacerých úsekov tratí, ako Prievidza - Jelšovce, Kuzmice - Pribeník či Prešov - Strážske. To by malo viesť k úsporám personálu.

Skryť Vypnúť reklamu

"ŽSR takisto úspešne realizovali projekty TIP Žilina a TIP Lužianky, ktoré prinášajú výnosy radovo v miliónoch eur ročne. Tieto prostriedky investujú ŽSR späť do údržby infraštruktúry," ozrejmil Lukáč.

Zdôraznil, že ŽSR finančne pociťujú pokles výkonov v nákladnej vlakovej doprave, ktorý sa prejavuje aj poklesom príjmov železníc z poplatkov za dopravnú cestu.

"Práve preto ŽSR prijali niekoľko interných opatrení preventívneho charakteru - ktoré znamenajú aj efektívnejšie hospodárenie. Žiadne z vydaných opatrení neznižuje bezpečnosť dopravy ani úroveň údržby infraštruktúry, čo sú priority ŽSR," podotkol hovorca.

Očakávané osobné náklady ŽSR na tento rok predstavujú približne 280 miliónov eur. Podľa Lukáča ide medziročne o 27 miliónov viac aj vzhľadom na opatrenia vyplývajúce zo sociálneho balíčka.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň dodal, že Kubáček pôsobil v rokoch 2010 až 2016 na pozícii generálneho riaditeľa sekcie železničnej a kombinovanej dopravy na ministerstve dopravy a mal všetky kompetencie, aby systém tvorby dotácie pre ŽSR zmenil.

"Výsledok je, žiaľ, opačný a jeho kritika nie je na mieste, keďže sa o vznik aktuálneho stavu zaslúžil," skonštatoval Lukáč.

Ministerstvo: Na náprave pracujeme

Do železničnej dopravy sa dlhé roky neinvestovalo, keďže nebola prioritou predošlých vlád. Tento dlhodobo zanedbaný stav na železniciach nie je možné napraviť za tri roky, dá sa to len postupnými krokmi, uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby (MDV) Karolína Ducká.

Rezort dopravy podľa jej slov nečaká na akýsi "kolaps", o ktorom hovorí opozícia, ale postupne pracuje na náprave. Zdôraznila, že ministerstvo považuje železničnú dopravu a modernizáciu tratí za kľúčovú a nevyhnutnú.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice podľa nej v minulom aj tomto roku získali od štátu o 20 miliónov eur viac ako v časoch, keď na ministerstve pracoval expert OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček. Tieto peniaze sú pritom prioritne použité na údržbu a opravu koľají.

Ducká zároveň priblížila, že od vstupu Slovenska do Európskej únie (EÚ) doteraz bolo zmodernizovaných viac ako 160 kilometrov železničných tratí na hlavných koridoroch.

"Dnes v projektoch modernizácie železničnej infraštruktúry pokračujeme a v aktuálnom Operačnom programe Integrovaná Infraštruktúra 2014 - 2020 na rozvoj železničnej dopravy vrátane nákupu nových vlakov bude môcť Slovensko využiť 1,2 miliardy eur," poznamenala.

Ďalšie európske peniaze na modernizáciu železníc, približne 380 miliónov eur, podľa nej môže Slovensko čerpať z nového finančného nástroja EÚ CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Výsledkom týchto projektov do roku 2023 tak podľa rezortu dopravy bude ďalších takmer sto kilometrov zmodernizovaných železničných tratí.

Skryť Vypnúť reklamu

Ducká zároveň pripomenula, že šetrenie finančných prostriedkov je prvoradou úlohou, ktorú ŽSR odporučil Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP). "Znamená to, že aj táto spoločnosť sa musí správať hospodárne a zároveň šetriť finančné prostriedky, samozrejme, s ohľadom na efektívnosť a fungovanie samotnej spoločnosti, aby nebola ohrozená napríklad bezpečnosť či poskytovanie zazmluvnených služieb," podotkla.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 273
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 620
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 949
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 782
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 786
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 137
  7. Aká je chémia vôní 8 784
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 565
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 386
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.