SME
Utorok, 20. august, 2019 | Meniny má Anabela

Súťaž na trati pri Žiline má zabetónovať štátneho dopravcu, tvrdí OĽaNO

Hnutie nazýva liberalizáciu trate falošnou Érsekovou hrou.

Poslanec OĽaNO hnutia Ján Marosz.Poslanec OĽaNO hnutia Ján Marosz.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Plánovaná liberalizácia osobnej vlakovej dopravy na regionálnej trati Žilina - Rajec je podľa opozičného hnutia OĽaNO iba spôsob, ako na nej "zabetónovať" súčasného štátneho dopravcu - Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) na ďalších desať rokov.

Poslanec NR SR a tieňový minister OĽaNO Ján Marosz povedal, že minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) "by mal skončiť s falošnou hrou na hľadanie súkromníka a súťaž prepracovať tak, aby skutočne vyhral ten najlepší dopravca, ktorý poskytne cestujúcim najkvalitnejšie služby".

Článok pokračuje pod video reklamou

Hnutie o tom vo štvrtok informovalo agentúru SITA v tlačovej správe v súvislosti s vyhlásenou súťažou na dopravcu na uvedenej železničnej trati.

Času je príliš málo, hovorí Marosz

Ministerstvo dopravy síce zverejnilo predbežné oznámenie o zámere vyhlásiť súťaž už pred viac ako rokom, podľa Marosza však neobsahuje pre dopravcov nič konkrétne.

Súvisiaci článok Ministerstvo dopravy spúšťa liberalizáciu železničných tratí Čítajte 

"Žiaden dopravca si dopredu nenakúpi vlaky a nezazmluvní personál kým nevie, či súťaž vôbec vyhral. Ak by chcel minister dopravy Árpád Érsek urobiť férovú súťaž, tak by najprv vybral víťaza súťaže a až potom by mu nechal niekoľko mesiacov na prípravu," uviedol Marosz.

Pripomenul, že v prípade trate Bratislava - Komárno bola zmluva podpísaná v decembri 2010 a vlaky spoločnosti RegioJet tam začali jazdiť v marci 2012. Dopravca mal tak na nákup alebo prenájom vlakov a nábor personálu približne pätnásť mesiacov.

Ministerstvo dopravy chce teraz vybrať víťaza pre trať Žilina Rajec tak, aby na nej začal jazdiť už od februára 2020. "Normálny čas férovej súťaže sú dva, tri roky," tvrdí Marosz.

Lepšie služby

OĽaNO podporuje myšlienku liberalizácie dopravy a chce, aby na Slovensku pôsobili súkromní dopravcovia, ktorí môžu priniesť najmä lepšie služby pre cestujúcich.

"Aj v našom programe Spoľahlivá doprava ale hovoríme, že to nejde chaotickým rozdelením tratí do cudzích rúk na desať rokov bez toho, aby mal štát jasno, v akom režime majú na nich jednotlivé spoje premávať. Štát by mal najprv urobiť Plán dopravnej obslužnosti, to znamená určiť, kde a akom intervale budú jazdiť vlaky a autobusy," dodal Marosz.

Dopravu podľa neho treba skoordinovať a integrovať tak, aby mali ľudia zabezpečené prípoje a potom na jednotlivé úseky vysúťažiť nových prevádzkovateľov.

Keďže ministerstvo takto nepostupuje, OĽaNO sa domnieva, že môže porušovať aj zákon o doprave na dráhach. Ten hovorí, že uzavretiu zmluvy s novým dopravcom má predchádzať zostavenie Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý podľa hnutia ministerstvo nemá.

Ministerstvo odkazuje, že času bolo dosť

Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká v reakcii pre TASR uviedla, že práve vyhlásením verejnej súťaže môže o túto dopravu zabojovať každý, kto má, zjednodušene povedané, licenciu pre osobnú železničnú dopravu.

Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas obdobia desiatich rokov.

"Konkrétne podmienky prevádzkovania trate sú súčasťou súťažných podkladov, ktoré budú poskytnuté uchádzačom, ktorí splnia stanovené podmienky," doplnila. Zároveň podľa nej súťaž počíta s prípadným navyšovaním počtu vlakov podľa vývoja prepravených cestujúcich.

"Takže nejde o žiadne zabetónovanie rozsahu dopravy, čo považujeme za úplne účelové a je na škodu veci, že si hnutie nenašlo cestu na ministerstvo dopravy a neinformovalo sa o spôsobe, ako bude súťaž realizovaná," podotkla hovorkyňa.

Súťaž podľa jej slov počíta s rozvojom dopravy a bude záležať na záujme verejnosti, v akom rozsahu sa tak stane.

K samotnej dĺžke súťaže zdôraznila, že zámer vyhlásiť súťaž je známy odbornej verejnosti už takmer rok a pol. "Bola to dostatočne dlhá doba sa na ňu pripraviť tak, ako sa už dnes pripravujú dopravné spoločnosti na ďalšiu súťaž, ktorú plánujeme vyhlásiť v dohľadnej dobe pre trať Bratislava - Komárno," dodala Ducká.

V procese liberalizácie železničných tratí postupuje Slovenská republika, v zastúpení ministerstva dopravy a výstavby, v súlade s nariadeniami Európskej únie (EÚ), uviedla Ducká.

Minimálne rok pred vyhlásením súťaže, v marci 2018, ministerstvo dopravy zverejnilo predbežné oznámenia o zámere vyhlásiť takúto súťaž v úradnom vestníku EÚ s rozsahom služieb a plánovaným dátumom začatia uplatňovania zmluvy o službách vo verejnom záujme a dobe jej trvania.

Reagovala tak aj na vyjadrenia európskeho združenia alternatívnych železničných dopravcov so sídlom v Bruseli Allrail. To vyjadrilo podozrenie, že skutočná konkurencia v prípade súťaže na trať Žilina - Rajec nie je žiaduca.

Pri súčasných podmienkach je totiž podľa združenia pravdepodobným víťazom ZSSK.

Allrail súčasne podotkol, že v rovnakom čase, začiatkom augusta tohto roka, oznámilo Bavorsko v Nemecku vyhlásenie novej verejnej súťaže na dotované vlaky. Víťazný operátor má v tomto prípade začať prevádzku až v roku 2023. Vysúťažený dopravca na Slovensku by však mal začať prevádzku vo februári 2020.

Rezort dopravy v tejto súvislosti zdôraznil, že pri trati Žilina - Rajec ide z dopravného a technologického hľadiska o jednoduchý železničný úsek. Porovnanie so zámerom Bavorska je tak podľa MDV úplne neadekvátne, a to najmä rozsahom služieb, ktorý v súťaži v Bavorsku niekoľkonásobne prevyšuje slovenský zámer.

"Veríme, že prvú súťaž na Slovensku zvládneme plne v súlade s európskou i slovenskou legislatívou a nový dopravca prinesie na túto trať vyššiu kvalitu a tým aj spokojnejších cestujúcich, čo je naším cieľom," poznamenala Ducká.

Štátny dopravca: Samozrejme, že sa zapojíme

"Železničná spoločnosť Slovensko sa z pozície národného dopravcu, samozrejme, plánuje do pripravovanej súťaže zapojiť. Verejnosti chceme poskytnúť efektívne riešenia dopravnej obsluhy pre všetky vyhlásené trate," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Podmienky súťaže dopravca nekomentuje. "Prípadné námietky musia rozhodnúť kompetentné orgány. Vo všeobecnosti sa konkurencii nebránime, naopak, vítame ju, posúva totiž trh vpred," poznamenal Kováč.

Spoločnosti podľa neho neprináleží hovoriť, čo by mal alebo nemal robiť štát. "Zástupcovia ZSSK sa však na všetkých úrovniach pravidelne stretávajú pri plánovaní svojej dopravy a pri príprave podkladov pre tvorbu grafikonu vlakovej dopravy so zástupcami samosprávnych inštitúcií a s ostatnými dopravcami," dodal hovorca.

ZSSK chce do roku 2030 prepravovať na slovenských koľajniciach sto miliónov cestujúcich ročne, zaviesť taktovú dopravu v okolí všetkých väčších miest a naďalej byť chrbticou domácej hromadnej dopravy.

Súťaž na trať pri Žiline

Ministerstvo dopravy a výstavby SR oznámilo 7. augusta, že začína verejnú súťaž na prevádzku osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina - Rajec v dĺžke 21 kilometrov. Vybraný dopravca bude podľa zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať vlaky desať rokov.

Ide o začiatok liberalizácie osobnej železničnej dopravy, od ktorej si rezort dopravy sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach, ale najmä lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

Oznámenie o zámere spustiť tender na trať Žilina - Rajec zverejnilo ministerstvo v súlade s pravidlami Európskej únie minimálne rok vopred v európskom vestníku. Záujemcovia môžu požiadať o účasť v súťaži do 6. septembra.

Dopravca na základe súťaže by mal začať obsluhovať trať už od februára 2020. Ministerstvo chce vyhlásiť súťaže na dopravcu aj na tratiach Bratislava - Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  3. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  5. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  6. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  8. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  1. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  2. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  3. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  4. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  5. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  6. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  7. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  8. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  9. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  10. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  1. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 669
  2. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 11 233
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 10 920
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 950
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 881
  6. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 678
  7. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 598
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 546
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 313
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 574

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

Lustrovaní novinári opisujú, čo všetko o nich polícia nazbierala (video)

Novinári, ktorých lustrovali, zvažujú žalovať štát.

Adam Valček

Ruskovu obhajobu platí Haščák, písal Kočner v Threeme

Haščák neodpovedal, či platí Ruskovho advokáta.

Jaroslav Haščák.
Ilustračné foto.
Národná rada Slovenskej republiky.

Neprehliadnite tiež

Jysku sa na Slovensku darí.

Menový fond pošle do Argentíny svoj tím

Nový argentínsky minister financií Lacunza chce po prudkom oslabení pesa a prepade burzy stabilizovať menu.

Nový argentínsky minister financií Hernan Lacunza.

Žije v Hongkongu 22 rokov: Ľudia začínajú neznášať všetko čínske

Čínska vláda demonštruje pred svetom silu a neschopnosť urobiť kompromis, tvrdí v rozhovore Markéta Moore.

Markéta Moore

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Ondrej Dostál.