SME
Sobota, 7. december, 2019 | Meniny má Ambróz

Ministerstvo dopravy spúšťa liberalizáciu železničných tratí

Dopravcovia budú najprv súťažiť o trať Žilina - Rajec.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Rezort dopravy spúšťa dlho očakávanú liberalizáciu železničných tratí. Historicky prvou traťou, o ktorú môžu dopravcovia súťažiť v transparentnej súťaži, je 21 kilometrov dlhá regionálna trať Žilina - Rajec.

Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas desiatich rokov.

Ministerstvo sľubuje lepšie služby

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

Súvisiaci článok Prečo štát ešte nezmodernizoval železničnú trať z Bratislavy po Žilinu Čítajte 

"Liberalizácia na našich železniciach je jednou z priorít, o ktoré som sa usiloval. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a vyššiu kvalitu cestovania. Som veľmi rád, že dnes tento proces spúšťame a budem sa tešiť na kvalitné služby pre ľudí," poznamenal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Ako priblížila hovorkyňa MDV Karolína Ducká, oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina - Rajec zverejnil rezort dopravy v súlade s pravidlami Európskej komisie (EK) minimálne rok vopred v Európskom vestníku.

Poskytol tak základnú informáciu pre potenciálnych záujemcov, aby sa mohli pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži je 30 dní od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

"Žiadny nový dopravca nebude mať možnosť sa za takú krátku dobu pripraviť."

Aleš Ondrůj, hovorca RegioJetu

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy.

Následne dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady.

Ich obsahom bude podľa hovorkyne samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky. V prípade trate Žilina - Rajec je zámerom, aby dopravca začal obsluhu 21-kilometrovej trate od februára 2020.

Termín je úplne nereálny, odkazuje RegioJet

Súkromná spoločnosť RegioJet v súvislosti s vyhlásenou verejnou súťažou na osobného vlakového dopravcu na regionálnej trati Žilina - Rajec považuje za úplne nereálny plánovaný termín začatia prevádzky 1. februára 2020.

Dopravca to považuje za zásadný problém, ktorým by sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), pokiaľ má ísť o férovú súťaž, malo ihneď zaoberať.

"Žiadny nový dopravca nebude mať možnosť sa za tak krátku dobu pripraviť. Podľa termínov by na prípravu po vyhlásení výsledkov malo zostať niečo okolo dvoch, troch mesiacov, čo je nereálne krátky čas," uviedol v stredu pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Upozornil, že iba nábor nových zamestnancov, ktorí musia najprv podať výpovede s dvojmesačnou výpovednou lehotou, bude trvať najmenej pol roka.

"V prípade zaistenia vozidiel sú tieto lehoty ešte dlhšie a najkratšia možná doba je od vyhlásenia výsledkov súťaže do termínu začatia prevádzky najmenej trinásť až pätnásť mesiacov. V tomto momente navyše súťaž stále nie je vyhlásená a samotný výber nového dopravcu sa ani nerozbehol," dodal Ondrůj.

OĽaNO má podozrenie, že víťaz je už daný

Poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz má podozrenie, že v súťaži o dopravcu na prvú trať môže ísť o machináciu a tender už môže mať vopred víťaza.

"Ministerstvo dopravy tvrdí, že prvý dopravca by mal začať jazdiť už od februára 2020. Ani po tom, čo boli informácie o tendri rok zverejnené, nie je možné nájsť dopravcu za sedem mesiacov. Normálny čas férovej súťaže sú dva-tri roky," povedal Marosz.

OĽaNO v tlačovej správe informovalo, že podporuje liberalizáciu dopravy a chce, aby na Slovensku pôsobili súkromní dopravcovia, ktorí môžu priniesť najmä lepšie služby pre cestujúcich.

Marosz tvrdí, že to nejde chaotickým rozdelením tratí do cudzích rúk na desať rokov bez toho, aby mal štát jasno, v akom režime majú na nich premávať jednotlivé spoje.

"Ministerstvo hovorí, že dopravcom určí rozsah výkonov, no už dnes je jasné, že na niektorých tratiach vrátane úseku medzi Žilinou a Rajcom by v dohľadnej dobe bolo treba navýšiť počet spojov aj o 50 percent. Ak tam minister dopravy zabetónuje dopravcu s pevnými podmienkami, ľudia sa budú roky voziť v preplnených vlakoch," uviedol Marosz.

OĽaNO považuje za riziko aj neochotu niektorých dopravcov vstupovať do integrovaných systémov a deliť si tržby s ostatnými dopravcami.

"Štát by mal najprv nastaviť pravidlá, dopravu skoordinovať a integrovať tak, aby mali ľudia zabezpečené prípoje a potom na jednotlivé úseky vysúťažiť súkromných prevádzkovateľov," upozornil Marosz.

Času na prípravu bolo dosť, odpovedá ministerstvo

MDV v reakcii pre TASR uviedlo, že liberalizáciu na železniciach pripravuje už dlhodobo a pravidelne o nej informuje. Zároveň boli predbežné oznámenia súťaží zverejnené v úradnom vestníku EÚ už počas minulého roka.

"Samotná súťaž sa potom v zmysle nariadenia č. 1370/2007 môže začať najskôr rok po zverejnení tohto predbežného oznámenia. Aj z tohto dôvodu môžeme povedať, že prípadní záujemcovia/dopravcovia mali dostatok času pripraviť sa na samotné vyhlásenie súťaže, ktoré sme práve odštartovali," skonštatoval odbor komunikácie ministerstva dopravy.

V prípade harmonizácie dopravy ide podľa MDV zo strany opozície o zavádzajúce informácie. Počas vedenia Árpáda Érseka (Most-Híd) podľa odboru komunikácie na ministerstve vznikla pracovná skupina zložená z vyšších územných celkov ako objednávateľov prímestskej dopravy, dopravných integrátorov a odborníkov.

"Spoločne pripravujú niekoľko základných dokumentov, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou, ktorá je objednávaná verejnou správou," priblížil odbor.

V prípade vyjadrenia o "zabetónovaní" trate na desať rokov ide podľa ministerstva dopravy o predčasné a nepresné vyhlásenia, keďže súťažné podmienky a samotná súťaž reflektuje aj to, že počty cestujúcich na danej trati budú v budúcnosti rásť.

Plánujú tri trate

Trať Žilina - Rajec je prvou z troch plánovaných tratí, ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže. Postupne budú nasledovať úseky Bratislava - Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou.

"Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti. Skúsenosti z prvých súťaží chce štát využiť pri rozhodovaní o ďalšom postupe liberalizácie, teda akým smerom sa uberať a s akým balíkom tratí, s cieľom zabezpečiť kvalitnú a dostupnú železničnú dopravu na Slovensku," skonštatovala Ducká.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  4. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  5. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  6. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. ​​​​​​​Navštívte Horný Zemplín, kde je všetko
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 14 196
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 10 595
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 465
  4. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 8 766
  5. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 578
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 821
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 351
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 928
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 6 537
  10. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 6 420

Neprehliadnite tiež

Audi v novembri zvýšilo predaj áut takmer o štvrtinu

Automobilka dosiahla najlepší november v histórii.

Audi A4

Dopyt po živých vianočných stomčekoch v USA vytrvalo klesá

Klesá aj podiel domácností, ktoré stromček zdobia.

Ilustračné foto.

Rast maďarskej priemyselnej produkcie sa v októbri prudko spomalil

Za tri mesiace produkcia v maďarskom priemysle zaznamenala výrazné výkyvy.

Ilustračné foto.

Boeingu hrozí v USA pokuta za montáž poruchových dielcov

Americký regulátor navrhuje pokutu vo výške 3,9 milióna dolárov.

Boeing 737.