SME
Pondelok, 19. august, 2019 | Meniny má Lýdia

Ministerstvo dopravy spúšťa liberalizáciu železničných tratí

Dopravcovia budú najprv súťažiť o trať Žilina - Rajec.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Rezort dopravy spúšťa dlho očakávanú liberalizáciu železničných tratí. Historicky prvou traťou, o ktorú môžu dopravcovia súťažiť v transparentnej súťaži, je 21 kilometrov dlhá regionálna trať Žilina - Rajec.

Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas desiatich rokov.

Ministerstvo sľubuje lepšie služby

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

Súvisiaci článok Prečo štát ešte nezmodernizoval železničnú trať z Bratislavy po Žilinu Čítajte 

"Liberalizácia na našich železniciach je jednou z priorít, o ktoré som sa usiloval. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a vyššiu kvalitu cestovania. Som veľmi rád, že dnes tento proces spúšťame a budem sa tešiť na kvalitné služby pre ľudí," poznamenal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Ako priblížila hovorkyňa MDV Karolína Ducká, oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina - Rajec zverejnil rezort dopravy v súlade s pravidlami Európskej komisie (EK) minimálne rok vopred v Európskom vestníku.

Poskytol tak základnú informáciu pre potenciálnych záujemcov, aby sa mohli pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži je 30 dní od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

"Žiadny nový dopravca nebude mať možnosť sa za takú krátku dobu pripraviť."

Aleš Ondrůj, hovorca RegioJetu

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy.

Následne dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady.

Ich obsahom bude podľa hovorkyne samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky. V prípade trate Žilina - Rajec je zámerom, aby dopravca začal obsluhu 21-kilometrovej trate od februára 2020.

Termín je úplne nereálny, odkazuje RegioJet

Súkromná spoločnosť RegioJet v súvislosti s vyhlásenou verejnou súťažou na osobného vlakového dopravcu na regionálnej trati Žilina - Rajec považuje za úplne nereálny plánovaný termín začatia prevádzky 1. februára 2020.

Dopravca to považuje za zásadný problém, ktorým by sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), pokiaľ má ísť o férovú súťaž, malo ihneď zaoberať.

"Žiadny nový dopravca nebude mať možnosť sa za tak krátku dobu pripraviť. Podľa termínov by na prípravu po vyhlásení výsledkov malo zostať niečo okolo dvoch, troch mesiacov, čo je nereálne krátky čas," uviedol v stredu pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Upozornil, že iba nábor nových zamestnancov, ktorí musia najprv podať výpovede s dvojmesačnou výpovednou lehotou, bude trvať najmenej pol roka.

"V prípade zaistenia vozidiel sú tieto lehoty ešte dlhšie a najkratšia možná doba je od vyhlásenia výsledkov súťaže do termínu začatia prevádzky najmenej trinásť až pätnásť mesiacov. V tomto momente navyše súťaž stále nie je vyhlásená a samotný výber nového dopravcu sa ani nerozbehol," dodal Ondrůj.

OĽaNO má podozrenie, že víťaz je už daný

Poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz má podozrenie, že v súťaži o dopravcu na prvú trať môže ísť o machináciu a tender už môže mať vopred víťaza.

"Ministerstvo dopravy tvrdí, že prvý dopravca by mal začať jazdiť už od februára 2020. Ani po tom, čo boli informácie o tendri rok zverejnené, nie je možné nájsť dopravcu za sedem mesiacov. Normálny čas férovej súťaže sú dva-tri roky," povedal Marosz.

OĽaNO v tlačovej správe informovalo, že podporuje liberalizáciu dopravy a chce, aby na Slovensku pôsobili súkromní dopravcovia, ktorí môžu priniesť najmä lepšie služby pre cestujúcich.

Marosz tvrdí, že to nejde chaotickým rozdelením tratí do cudzích rúk na desať rokov bez toho, aby mal štát jasno, v akom režime majú na nich premávať jednotlivé spoje.

"Ministerstvo hovorí, že dopravcom určí rozsah výkonov, no už dnes je jasné, že na niektorých tratiach vrátane úseku medzi Žilinou a Rajcom by v dohľadnej dobe bolo treba navýšiť počet spojov aj o 50 percent. Ak tam minister dopravy zabetónuje dopravcu s pevnými podmienkami, ľudia sa budú roky voziť v preplnených vlakoch," uviedol Marosz.

OĽaNO považuje za riziko aj neochotu niektorých dopravcov vstupovať do integrovaných systémov a deliť si tržby s ostatnými dopravcami.

"Štát by mal najprv nastaviť pravidlá, dopravu skoordinovať a integrovať tak, aby mali ľudia zabezpečené prípoje a potom na jednotlivé úseky vysúťažiť súkromných prevádzkovateľov," upozornil Marosz.

Času na prípravu bolo dosť, odpovedá ministerstvo

MDV v reakcii pre TASR uviedlo, že liberalizáciu na železniciach pripravuje už dlhodobo a pravidelne o nej informuje. Zároveň boli predbežné oznámenia súťaží zverejnené v úradnom vestníku EÚ už počas minulého roka.

"Samotná súťaž sa potom v zmysle nariadenia č. 1370/2007 môže začať najskôr rok po zverejnení tohto predbežného oznámenia. Aj z tohto dôvodu môžeme povedať, že prípadní záujemcovia/dopravcovia mali dostatok času pripraviť sa na samotné vyhlásenie súťaže, ktoré sme práve odštartovali," skonštatoval odbor komunikácie ministerstva dopravy.

V prípade harmonizácie dopravy ide podľa MDV zo strany opozície o zavádzajúce informácie. Počas vedenia Árpáda Érseka (Most-Híd) podľa odboru komunikácie na ministerstve vznikla pracovná skupina zložená z vyšších územných celkov ako objednávateľov prímestskej dopravy, dopravných integrátorov a odborníkov.

"Spoločne pripravujú niekoľko základných dokumentov, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou, ktorá je objednávaná verejnou správou," priblížil odbor.

V prípade vyjadrenia o "zabetónovaní" trate na desať rokov ide podľa ministerstva dopravy o predčasné a nepresné vyhlásenia, keďže súťažné podmienky a samotná súťaž reflektuje aj to, že počty cestujúcich na danej trati budú v budúcnosti rásť.

Plánujú tri trate

Trať Žilina - Rajec je prvou z troch plánovaných tratí, ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže. Postupne budú nasledovať úseky Bratislava - Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou.

"Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti. Skúsenosti z prvých súťaží chce štát využiť pri rozhodovaní o ďalšom postupe liberalizácie, teda akým smerom sa uberať a s akým balíkom tratí, s cieľom zabezpečiť kvalitnú a dostupnú železničnú dopravu na Slovensku," skonštatovala Ducká.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  3. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  5. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  6. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  8. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  1. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  3. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  4. FOKUS očnú optiku a FOKUS optik kúpil MiddleCap Group S.A.
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu
  6. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  7. Pracovisko treba vymyslieť nanovo
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Electric vehicles - which kind to choose?
  10. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 13 251
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 250
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 8 612
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 600
  5. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 6 113
  6. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 5 824
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 859
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 742
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 502
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 981

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočner písal Zsuzsovej o sledovaní Sulíka a Rajtára chcel dostať do basy

Ďalšia časť Kočnerovej komunikácie potvrdzuje výpoveď Petra Tótha.

Jozef Rajtár.
Dobré ráno

Dobré ráno: Je desivé vidieť, kto všetko si vás lustruje

Polícia si volá novinárov. Zisťujú, ako o nich zbierali informácie.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Posty pridelencov treba zrušiť

Inštitút pridelenca je azda najlukratívnejšou trafikou.

Komentátor SME Peter Schutz.
Píše Tomáš Nociar - Fórum

Odborník na extrémizmus Andrej Danko

Šéf národniarov by nemal zabúdať, odkiaľ on a jeho strana prišli.

Predseda SNS a šéf Národnej rady Andrej Danko.

Neprehliadnite tiež

Komu sa oplatí chytať dažďovú vodu? V Bratislave je to inak ako v Poprade

Investícia do podzemnej nádrže sa vráti po rokoch.

Ilustračné foto

Vysoké nájomné aj ceny nehnuteľností vyháňajú v Nemecku malé firmy z centier

Problémom sú aj konflikty medzi developermi a obyvateľmi.

Angela Merkelová.

Dokonalý dezert sa nedá vytvoriť na prvýkrát, vraví francúzsky cukrár

Hitom sú dezerty, ktoré pripomínajú skôr umelecké diela

Yoann Messelmi cesto na croissanty vaľká priamo vo výklade.
Čínsky výrobca Huawei predstavil nový operačný systém HarmonyOS ako náhradu za Android.