SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Ministerstvo dopravy spúšťa liberalizáciu železničných tratí

Dopravcovia budú najprv súťažiť o trať Žilina - Rajec.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Rezort dopravy spúšťa dlho očakávanú liberalizáciu železničných tratí. Historicky prvou traťou, o ktorú môžu dopravcovia súťažiť v transparentnej súťaži, je 21 kilometrov dlhá regionálna trať Žilina - Rajec.

Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas desiatich rokov.

Ministerstvo sľubuje lepšie služby

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Prečo štát ešte nezmodernizoval železničnú trať z Bratislavy po Žilinu Čítajte 

"Liberalizácia na našich železniciach je jednou z priorít, o ktoré som sa usiloval. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a vyššiu kvalitu cestovania. Som veľmi rád, že dnes tento proces spúšťame a budem sa tešiť na kvalitné služby pre ľudí," poznamenal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Ako priblížila hovorkyňa MDV Karolína Ducká, oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina - Rajec zverejnil rezort dopravy v súlade s pravidlami Európskej komisie (EK) minimálne rok vopred v Európskom vestníku.

Poskytol tak základnú informáciu pre potenciálnych záujemcov, aby sa mohli pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži je 30 dní od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Žiadny nový dopravca nebude mať možnosť sa za takú krátku dobu pripraviť."

Aleš Ondrůj, hovorca RegioJetu

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy.

Následne dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady.

Ich obsahom bude podľa hovorkyne samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky. V prípade trate Žilina - Rajec je zámerom, aby dopravca začal obsluhu 21-kilometrovej trate od februára 2020.

Termín je úplne nereálny, odkazuje RegioJet

Súkromná spoločnosť RegioJet v súvislosti s vyhlásenou verejnou súťažou na osobného vlakového dopravcu na regionálnej trati Žilina - Rajec považuje za úplne nereálny plánovaný termín začatia prevádzky 1. februára 2020.

Dopravca to považuje za zásadný problém, ktorým by sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), pokiaľ má ísť o férovú súťaž, malo ihneď zaoberať.

Skryť Vypnúť reklamu

"Žiadny nový dopravca nebude mať možnosť sa za tak krátku dobu pripraviť. Podľa termínov by na prípravu po vyhlásení výsledkov malo zostať niečo okolo dvoch, troch mesiacov, čo je nereálne krátky čas," uviedol v stredu pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Upozornil, že iba nábor nových zamestnancov, ktorí musia najprv podať výpovede s dvojmesačnou výpovednou lehotou, bude trvať najmenej pol roka.

"V prípade zaistenia vozidiel sú tieto lehoty ešte dlhšie a najkratšia možná doba je od vyhlásenia výsledkov súťaže do termínu začatia prevádzky najmenej trinásť až pätnásť mesiacov. V tomto momente navyše súťaž stále nie je vyhlásená a samotný výber nového dopravcu sa ani nerozbehol," dodal Ondrůj.

OĽaNO má podozrenie, že víťaz je už daný

Poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz má podozrenie, že v súťaži o dopravcu na prvú trať môže ísť o machináciu a tender už môže mať vopred víťaza.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ministerstvo dopravy tvrdí, že prvý dopravca by mal začať jazdiť už od februára 2020. Ani po tom, čo boli informácie o tendri rok zverejnené, nie je možné nájsť dopravcu za sedem mesiacov. Normálny čas férovej súťaže sú dva-tri roky," povedal Marosz.

OĽaNO v tlačovej správe informovalo, že podporuje liberalizáciu dopravy a chce, aby na Slovensku pôsobili súkromní dopravcovia, ktorí môžu priniesť najmä lepšie služby pre cestujúcich.

Marosz tvrdí, že to nejde chaotickým rozdelením tratí do cudzích rúk na desať rokov bez toho, aby mal štát jasno, v akom režime majú na nich premávať jednotlivé spoje.

"Ministerstvo hovorí, že dopravcom určí rozsah výkonov, no už dnes je jasné, že na niektorých tratiach vrátane úseku medzi Žilinou a Rajcom by v dohľadnej dobe bolo treba navýšiť počet spojov aj o 50 percent. Ak tam minister dopravy zabetónuje dopravcu s pevnými podmienkami, ľudia sa budú roky voziť v preplnených vlakoch," uviedol Marosz.

Skryť Vypnúť reklamu

OĽaNO považuje za riziko aj neochotu niektorých dopravcov vstupovať do integrovaných systémov a deliť si tržby s ostatnými dopravcami.

"Štát by mal najprv nastaviť pravidlá, dopravu skoordinovať a integrovať tak, aby mali ľudia zabezpečené prípoje a potom na jednotlivé úseky vysúťažiť súkromných prevádzkovateľov," upozornil Marosz.

Času na prípravu bolo dosť, odpovedá ministerstvo

MDV v reakcii pre TASR uviedlo, že liberalizáciu na železniciach pripravuje už dlhodobo a pravidelne o nej informuje. Zároveň boli predbežné oznámenia súťaží zverejnené v úradnom vestníku EÚ už počas minulého roka.

"Samotná súťaž sa potom v zmysle nariadenia č. 1370/2007 môže začať najskôr rok po zverejnení tohto predbežného oznámenia. Aj z tohto dôvodu môžeme povedať, že prípadní záujemcovia/dopravcovia mali dostatok času pripraviť sa na samotné vyhlásenie súťaže, ktoré sme práve odštartovali," skonštatoval odbor komunikácie ministerstva dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade harmonizácie dopravy ide podľa MDV zo strany opozície o zavádzajúce informácie. Počas vedenia Árpáda Érseka (Most-Híd) podľa odboru komunikácie na ministerstve vznikla pracovná skupina zložená z vyšších územných celkov ako objednávateľov prímestskej dopravy, dopravných integrátorov a odborníkov.

"Spoločne pripravujú niekoľko základných dokumentov, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou, ktorá je objednávaná verejnou správou," priblížil odbor.

V prípade vyjadrenia o "zabetónovaní" trate na desať rokov ide podľa ministerstva dopravy o predčasné a nepresné vyhlásenia, keďže súťažné podmienky a samotná súťaž reflektuje aj to, že počty cestujúcich na danej trati budú v budúcnosti rásť.

Skryť Vypnúť reklamu

Plánujú tri trate

Trať Žilina - Rajec je prvou z troch plánovaných tratí, ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže. Postupne budú nasledovať úseky Bratislava - Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou.

"Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti. Skúsenosti z prvých súťaží chce štát využiť pri rozhodovaní o ďalšom postupe liberalizácie, teda akým smerom sa uberať a s akým balíkom tratí, s cieľom zabezpečiť kvalitnú a dostupnú železničnú dopravu na Slovensku," skonštatovala Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. Pomáhajte čítaním
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budúcnosť M&A v Európe
  2. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  3. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  4. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  5. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 097
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 940
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 593
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 137
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 069
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 055
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 694
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 681
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 591
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 299
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Top M&A dealy právnikov: OTP Banka, zdravie aj tech firmy

Najväčšie kancelárie sa opäť podieľali aj na inovatívnych projektoch.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.

Právo 2020: Najväčšie právnické kancelárie na Slovensku

Rozhodoval počet právnikov, výnosy, zisk a počet prípadov.

Ústavný súd SR.
Ilustračné foto.
Martin Miler