SME
Štvrtok, 5. december, 2019 | Meniny má Oto

Štát opäť spustí výstavbu nových diaľnic. Pripravuje ich roky

Chorvátsko za desať rokov vystavalo takmer celú diaľničnú sieť.

Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019(Zdroj: TASR)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najdlhší železničný tunel na svete meria približne 57 kilometrov a Švajčiari jeho prevádzku spustili v roku 2016. Bolo to 17 rokov potom, ako stavbári začali Gotthardský tunel raziť.

Najdlhší cestný tunel na Slovensku - Višňové, dlhý len 7,5 kilometra, sme začali stavať v roku 1998, no ani po 21 rokoch stále nie je dokončený.

Súvisiaci článok Severný obchvat Prešova má staviteľa. Zvíťazil Širokého Váhostav Čítajte 

Najnovší termín dokončenia je v roku 2023. Ak sa tak stane, bude to po 25 rokoch, odkedy premiér Vladimír Mečiar z HZDS spustil pred voľbami jeho výstavbu.

Ide len o jeden z prípadov, keď sa výstavba diaľnic na Slovensku predlžuje.

Priemerne podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti trvá viac ako 14 rokov - od rozhodnutia o výstavbe až po spustenie prevádzky.

"Takú stavbu, ako je Gotthardský tunel na Slovensku nikdy mať nebudeme. Aj preto prípravu diaľnic považujem za neúmerne dlhú," hovorí Martin Bakoš z firmy Amberg Engineering Slovakia, ktorá na stavbu diaľnic dozerá.

Česko je na tom podobne ako Slovensko, do desať rokov trvá plánovanie a výstavba v Poľsku. V Rakúsku je to formálne dlhšie, no Rakúšania už dnes vedia, čo budú stavať o desať či 15 rokov.

Nové úseky po dvoch rokoch

V júli si štát po dvoch rokoch objednáva nové úseky diaľnic. Naposledy sa tak stalo v júni 2017, keď konzorcium okolo spoločnosti Eurovie začalo stavať úsek diaľnice D1 pri Prešove za viac ako 350 miliónov eur.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C63CE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M63CE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viac ako vzdelanie
  2. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  3. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  5. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  6. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  2. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  3. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. BILLA má lacnejšie slovenské výrobky už teraz
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 12 988
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 530
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 149
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 7 925
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 582
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 447
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 6 988
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 127
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 461
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 457

Téma: Slovenské tunely


Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru Robert Fico.
Stĺpček šéfredaktorky

Fico dostal certifikát extrémistu

Do volieb si Fico vymyslí nejaký slogan o tom, proti komu stavia hrádzu s fašistami.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico Kalavskej ukázal dvere

Kto po tejto skúsenosti podá Smeru ruku?

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Energia: V Maďarsku padol rekord zimnej spotreby elektrickej energie

Zimná spotreba elektrickej energie dosiahla v stredu v Maďarsku historický rekord.

Ilustračná fotografia.

Nový grafikon zachováva všetky najdôležitejšie vlaky, tvrdia železnice

Nový cestovný poriadok začne platiť od 15. decembra.

Ilustračné foto
Vína zo Slobodného vinárstva sa pijú na troch kontinentoch.

Reštaurácie nevedia, ako majú pri jedlách z mäsa zverejňovať krajinu jeho pôvodu

O deväť dní môže byť za nesplnenie povinnosti sankcionovaných viac ako 10-tisíc zariadení spoločného stravovania.

Ilustračné foto.