SME
Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia

Štát opäť spustí výstavbu nových diaľnic. Pripravuje ich roky

Chorvátsko za desať rokov vystavalo takmer celú diaľničnú sieť.

Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019(Zdroj: TASR)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najdlhší železničný tunel na svete meria približne 57 kilometrov a Švajčiari jeho prevádzku spustili v roku 2016. Bolo to 17 rokov potom, ako stavbári začali Gotthardský tunel raziť.

Najdlhší cestný tunel na Slovensku - Višňové, dlhý len 7,5 kilometra, sme začali stavať v roku 1998, no ani po 21 rokoch stále nie je dokončený.

Súvisiaci článok Severný obchvat Prešova má staviteľa. Zvíťazil Širokého Váhostav Čítajte 

Najnovší termín dokončenia je v roku 2023. Ak sa tak stane, bude to po 25 rokoch, odkedy premiér Vladimír Mečiar z HZDS spustil pred voľbami jeho výstavbu.

Ide len o jeden z prípadov, keď sa výstavba diaľnic na Slovensku predlžuje.

Priemerne podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti trvá viac ako 14 rokov - od rozhodnutia o výstavbe až po spustenie prevádzky.

"Takú stavbu, ako je Gotthardský tunel na Slovensku nikdy mať nebudeme. Aj preto prípravu diaľnic považujem za neúmerne dlhú," hovorí Martin Bakoš z firmy Amberg Engineering Slovakia, ktorá na stavbu diaľnic dozerá.

Česko je na tom podobne ako Slovensko, do desať rokov trvá plánovanie a výstavba v Poľsku. V Rakúsku je to formálne dlhšie, no Rakúšania už dnes vedia, čo budú stavať o desať či 15 rokov.

Nové úseky po dvoch rokoch

V júli si štát po dvoch rokoch objednáva nové úseky diaľnic. Naposledy sa tak stalo v júni 2017, keď konzorcium okolo spoločnosti Eurovie začalo stavať úsek diaľnice D1 pri Prešove za viac ako 350 miliónov eur.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C63CE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C63CE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  2. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  8. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  9. Atos sa stal členom IDSA
  10. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 890
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 632
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 180
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 133
  5. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 6 775
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 852
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 5 839
  8. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 5 651
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 539
  10. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 4 577

Téma: Slovenské tunely


Hlavné správy zo Sme.sk

Nadácia Zastavme korupciu

U Sakovej nakúpili policajtom testery na alkohol. Dvojnásobne drahšie ako Česi

Išlo pritom o ten istý model.

Prezident Policajného zboru Milan Lučanský a ministerka vnútra Deniska Saková.
CYNICKÁ OBLUDA

Rozhodol sa Béla správne?

Rozhodnutie Bélu Bugára ísť v roku 2016 do koalície so Smerom a SNS vraj bola veľká chyba. Nuž, porovnajme.

Píše Marek Maďarič

Preč s aroganciou a agresivitou (píše Marek Maďarič)

Pamätám si aj časy, keď parlament nebol bojiskom zločincov a polobláznov.

Na snímke vľavo predseda vlády Peter Pellegrini a vpravo predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič počas mimoriadnej schôdze 13. septembra 2019 v Bratislave.
PARTIZÁNI

Radšej na východný front ako v Bosne. Titovi partizáni naháňali Nemcom strach

Juhoslovanskí partizáni vzdorovali tri roky.

Partizáni IV. čiernohorskej proletárskej brigády.

Neprehliadnite tiež

Briti pozastavili prevzatie zbrojnej firmy Cobham Američanmi

Posúdia, či to neovplyvňuje národnú bezpečnosť.

Andrea Leadsomová vidí v brexite príležitosť.

Šance na globálnu recesiu sa zvyšujú, Európu čaká osem rokov záporných úrokov

Európska centrálna banka minulý týždeň znížila úroky z úverov.

Ilustračné foto.

Cyprus udelil konzorciu Total a Eni licenciu na prieskum ložísk plynu

Total tiež získal podiel v štyroch koncesiách pre spoločnosti Eni.

Minister spresnil, že obe spoločnosti majú rovnaký podiel v novom bloku.

Hospodársky výbor vypočul troch kandidátov na člena Regulačnej rady

Do voľby sa prihlásili Sylvia Beňová, Eduard Hulík a Zsolt Lukáč.

Ilustračné foto - rokovanie Národnej rady SR.