SME
Nedeľa, 12. júl, 2020 | Meniny má NinaKrížovkyKrížovky

Brusel zatiaľ nepotvrdil žiadnu korekciu pre starý prípad kartelu pri stavbe D1

Ide o pätnásť rokov starý problém.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Európska komisia zatiaľ nepotvrdila žiadnu korekciu vo využívaní eurofondov v súvislosti so starým prípadom kartelu stavebných spoločností pri výstavbe diaľnice D1 pod Tatrami.

"Komunikácia s Európskou komisiou stále pokračuje, preto je nateraz predčasné sa vyjadrovať," informovalo v pondelok agentúru SITA Ministerstvo financií SR.

Ministerstvo dopravy a výstavby uviedlo, že ide o pätnásť rokov starý problém, ktorý sa znovu otvára v súvislosti s auditom Európskej komisie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tá v roku 2018 vykonala audit na orgáne auditu na Ministerstve financií SR. Ministerstvo dopravy nie kompetentné sa k nemu vyjadrovať," zareagovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Denník N v pondelok informoval, že audítori Európskej komisie vlani zistili, ako sa päťročný zákaz štátnych zákaziek napokon ututlal a účastníci kartelu naďalej vo veľkom zarábali na štátnych zákazkách.

"Pätnásť rokov po najväčšom preukázanom podvode pri súťažiach o diaľničné zákazky má problém znova štát, a nie podvodnícke firmy. Európska komisia hrozí Slovensku vracaním eurofondov, pretože sme dávali zákazky aj firmám, ktoré mali mať v tom čase zákaz obchodov so štátom," uviedli noviny.

Ide o kartel z roku 2004 v spojitosti s tendrom na výstavbu diaľnice D1 Menguovce - Jánovce. Účastníkmi dohody porušujúcej hospodársku súťaž boli stavebné spoločnosti Strabag, Doprastav, Skanska, Inžinierske stavby, Betamont a Mota-Engil. Protimonopolný úrad SR v roku 2006 udelil firmám za kartel pokutu v celkovom objeme takmer 45 mil. eur, firmy zároveň dostali zákaz na päť rokov zúčastňovať sa na verejnom obstarávaní. Rozhodnutie o pokute neskôr potvrdili súdy.

"Po rokoch naťahovaní o presnú podobu trestu už dnes vieme, že keď prišiel posledný verdikt o najväčšom dokázanom kartelovom podvode v dejinách slovenského podnikania, zistilo sa, že trest už fakticky uplynul," poznamenal Denník N. "Firmy podvádzali, štát im aj tak ďalej platil, väčšina z nich pokutu odignorovala a sankcie teraz ponesie miesto nich štátny rozpočet," zhrnuli noviny.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký si myslí, že ak by sa to potvrdilo a SR by prišla o finančné prostriedky, je potrebné nájsť vinníkov a vyvodzovať zodpovednosť za zlyhania. "V opačnom prípade sa takéto zlyhania budú opakovať. Ak budeme vracať eurofondy, je to hrozba pre vyrovnaný štátny rozpočet. Ale to nie je najväčšia škoda, pretože tieto peniaze mohli byť využité na iné zmysluplné projekty," uviedol Cenký pre agentúru SITA.

Šéf IDH si vie predstaviť, že niečo ako štátom riadený kartel (v zmysle zákonných možností) by mohlo byť pre stabilizáciu stavebného sektora a rozdelenie zákaziek prínosné, ale to nie je tento prípad. "Mali by sme spraviť jasný časový harmonogram výstavby infraštruktúry a zákazky zverejňovať dostatočne včas, pretože ak v krátkom čase vyhlásite niekoľko veľkých tendrov, tak sa stavebný trh musí dohodnúť, aby zvládol manažment súťaží," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  2. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  3. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska
  4. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  5. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  8. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  9. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  10. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  1. Viete, ako vzniká kvalitná šálka espressa?
  2. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  3. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  4. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  5. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska
  6. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  7. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  8. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  9. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 49 276
  2. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 14 696
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 14 161
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 13 108
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 12 388
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 12 376
  7. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 10 735
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 10 362
  9. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky 9 827
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 9 433
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Eurofondy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Eurofondy, Európska únia, Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sulík
Ilustračné foto
Nemeckí obyvatelia Smolníckej Huty. Nemci na Slovensko priniesli rozvoj remesiel, najmä baníctva.
KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Kresťania stratili Hagiu Sofiu už dávno

Prečo prišlo k zmene na mešitu práve teraz?

Matúš Krčmárik

Neprehliadnite tiež

Chorvátsko a Bulharsko vstúpili do čakárne pre prijatie eura

Krajiny urobili dôležitý krok smerom k prijatiu spoločnej európskej meny.

Ilustračné foto.

NDS porušila pri tendroch na tunel Višňové zákon, dostali pokutu

Skonštatoval tp Úrad pre verejné obstarávanie.

Ilustračné foto.

Koronakríza znižuje počet cudzincov pracujúcich na Slovensku

Najpočetnejšou skupinou cudzincov pracujúcich na Slovensku sú Ukrajinci.

Ilustračné foto