SME
Štvrtok, 5. december, 2019 | Meniny má Oto

Brusel zatiaľ nepotvrdil žiadnu korekciu pre starý prípad kartelu pri stavbe D1

Ide o pätnásť rokov starý problém.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Európska komisia zatiaľ nepotvrdila žiadnu korekciu vo využívaní eurofondov v súvislosti so starým prípadom kartelu stavebných spoločností pri výstavbe diaľnice D1 pod Tatrami.

"Komunikácia s Európskou komisiou stále pokračuje, preto je nateraz predčasné sa vyjadrovať," informovalo v pondelok agentúru SITA Ministerstvo financií SR.

Ministerstvo dopravy a výstavby uviedlo, že ide o pätnásť rokov starý problém, ktorý sa znovu otvára v súvislosti s auditom Európskej komisie.

"Tá v roku 2018 vykonala audit na orgáne auditu na Ministerstve financií SR. Ministerstvo dopravy nie kompetentné sa k nemu vyjadrovať," zareagovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Denník N v pondelok informoval, že audítori Európskej komisie vlani zistili, ako sa päťročný zákaz štátnych zákaziek napokon ututlal a účastníci kartelu naďalej vo veľkom zarábali na štátnych zákazkách.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Pätnásť rokov po najväčšom preukázanom podvode pri súťažiach o diaľničné zákazky má problém znova štát, a nie podvodnícke firmy. Európska komisia hrozí Slovensku vracaním eurofondov, pretože sme dávali zákazky aj firmám, ktoré mali mať v tom čase zákaz obchodov so štátom," uviedli noviny.

Ide o kartel z roku 2004 v spojitosti s tendrom na výstavbu diaľnice D1 Menguovce - Jánovce. Účastníkmi dohody porušujúcej hospodársku súťaž boli stavebné spoločnosti Strabag, Doprastav, Skanska, Inžinierske stavby, Betamont a Mota-Engil. Protimonopolný úrad SR v roku 2006 udelil firmám za kartel pokutu v celkovom objeme takmer 45 mil. eur, firmy zároveň dostali zákaz na päť rokov zúčastňovať sa na verejnom obstarávaní. Rozhodnutie o pokute neskôr potvrdili súdy.

"Po rokoch naťahovaní o presnú podobu trestu už dnes vieme, že keď prišiel posledný verdikt o najväčšom dokázanom kartelovom podvode v dejinách slovenského podnikania, zistilo sa, že trest už fakticky uplynul," poznamenal Denník N. "Firmy podvádzali, štát im aj tak ďalej platil, väčšina z nich pokutu odignorovala a sankcie teraz ponesie miesto nich štátny rozpočet," zhrnuli noviny.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký si myslí, že ak by sa to potvrdilo a SR by prišla o finančné prostriedky, je potrebné nájsť vinníkov a vyvodzovať zodpovednosť za zlyhania. "V opačnom prípade sa takéto zlyhania budú opakovať. Ak budeme vracať eurofondy, je to hrozba pre vyrovnaný štátny rozpočet. Ale to nie je najväčšia škoda, pretože tieto peniaze mohli byť využité na iné zmysluplné projekty," uviedol Cenký pre agentúru SITA.

Šéf IDH si vie predstaviť, že niečo ako štátom riadený kartel (v zmysle zákonných možností) by mohlo byť pre stabilizáciu stavebného sektora a rozdelenie zákaziek prínosné, ale to nie je tento prípad. "Mali by sme spraviť jasný časový harmonogram výstavby infraštruktúry a zákazky zverejňovať dostatočne včas, pretože ak v krátkom čase vyhlásite niekoľko veľkých tendrov, tak sa stavebný trh musí dohodnúť, aby zvládol manažment súťaží," dodal Cenký.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viac ako vzdelanie
  2. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  6. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  2. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  3. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. BILLA má lacnejšie slovenské výrobky už teraz
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 12 988
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 530
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 149
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 7 925
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 582
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 447
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 6 988
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 127
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 461
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 457

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Európska únia, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru Robert Fico.
Stĺpček šéfredaktorky

Fico dostal certifikát extrémistu

Do volieb si Fico vymyslí nejaký slogan o tom, proti komu stavia hrádzu s fašistami.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico Kalavskej ukázal dvere

Kto po tejto skúsenosti podá Smeru ruku?

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Energia: V Maďarsku padol rekord zimnej spotreby elektrickej energie

Zimná spotreba elektrickej energie dosiahla v stredu v Maďarsku historický rekord.

Ilustračná fotografia.

Nový grafikon zachováva všetky najdôležitejšie vlaky, tvrdia železnice

Nový cestovný poriadok začne platiť od 15. decembra.

Ilustračné foto
Vína zo Slobodného vinárstva sa pijú na troch kontinentoch.

Reštaurácie nevedia, ako majú pri jedlách z mäsa zverejňovať krajinu jeho pôvodu

O deväť dní môže byť za nesplnenie povinnosti sankcionovaných viac ako 10-tisíc zariadení spoločného stravovania.

Ilustračné foto.