SME
Sobota, 15. august, 2020 | Meniny má MarcelaKrížovkyKrížovky

Brusel zatiaľ nepotvrdil žiadnu korekciu pre starý prípad kartelu pri stavbe D1

Ide o pätnásť rokov starý problém.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Európska komisia zatiaľ nepotvrdila žiadnu korekciu vo využívaní eurofondov v súvislosti so starým prípadom kartelu stavebných spoločností pri výstavbe diaľnice D1 pod Tatrami.

"Komunikácia s Európskou komisiou stále pokračuje, preto je nateraz predčasné sa vyjadrovať," informovalo v pondelok agentúru SITA Ministerstvo financií SR.

Ministerstvo dopravy a výstavby uviedlo, že ide o pätnásť rokov starý problém, ktorý sa znovu otvára v súvislosti s auditom Európskej komisie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tá v roku 2018 vykonala audit na orgáne auditu na Ministerstve financií SR. Ministerstvo dopravy nie kompetentné sa k nemu vyjadrovať," zareagovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Denník N v pondelok informoval, že audítori Európskej komisie vlani zistili, ako sa päťročný zákaz štátnych zákaziek napokon ututlal a účastníci kartelu naďalej vo veľkom zarábali na štátnych zákazkách.

"Pätnásť rokov po najväčšom preukázanom podvode pri súťažiach o diaľničné zákazky má problém znova štát, a nie podvodnícke firmy. Európska komisia hrozí Slovensku vracaním eurofondov, pretože sme dávali zákazky aj firmám, ktoré mali mať v tom čase zákaz obchodov so štátom," uviedli noviny.

Ide o kartel z roku 2004 v spojitosti s tendrom na výstavbu diaľnice D1 Menguovce - Jánovce. Účastníkmi dohody porušujúcej hospodársku súťaž boli stavebné spoločnosti Strabag, Doprastav, Skanska, Inžinierske stavby, Betamont a Mota-Engil. Protimonopolný úrad SR v roku 2006 udelil firmám za kartel pokutu v celkovom objeme takmer 45 mil. eur, firmy zároveň dostali zákaz na päť rokov zúčastňovať sa na verejnom obstarávaní. Rozhodnutie o pokute neskôr potvrdili súdy.

"Po rokoch naťahovaní o presnú podobu trestu už dnes vieme, že keď prišiel posledný verdikt o najväčšom dokázanom kartelovom podvode v dejinách slovenského podnikania, zistilo sa, že trest už fakticky uplynul," poznamenal Denník N. "Firmy podvádzali, štát im aj tak ďalej platil, väčšina z nich pokutu odignorovala a sankcie teraz ponesie miesto nich štátny rozpočet," zhrnuli noviny.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký si myslí, že ak by sa to potvrdilo a SR by prišla o finančné prostriedky, je potrebné nájsť vinníkov a vyvodzovať zodpovednosť za zlyhania. "V opačnom prípade sa takéto zlyhania budú opakovať. Ak budeme vracať eurofondy, je to hrozba pre vyrovnaný štátny rozpočet. Ale to nie je najväčšia škoda, pretože tieto peniaze mohli byť využité na iné zmysluplné projekty," uviedol Cenký pre agentúru SITA.

Šéf IDH si vie predstaviť, že niečo ako štátom riadený kartel (v zmysle zákonných možností) by mohlo byť pre stabilizáciu stavebného sektora a rozdelenie zákaziek prínosné, ale to nie je tento prípad. "Mali by sme spraviť jasný časový harmonogram výstavby infraštruktúry a zákazky zverejňovať dostatočne včas, pretože ak v krátkom čase vyhlásite niekoľko veľkých tendrov, tak sa stavebný trh musí dohodnúť, aby zvládol manažment súťaží," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deväť vecí, ktoré môžete zažiť na Santorini
  2. Tipy na nákupy pre školáka, ktoré by ste mali stihnúť ešte dnes
  3. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  4. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  5. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  6. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  7. Mimoriadna akcia: K ročnému online predplatnému kávovar zdarma
  8. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso
  9. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  10. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  1. Deväť vecí, ktoré môžete zažiť na Santorini
  2. Výmena rozvodov na Sekčove si vyžiada odstávku teplej vody
  3. V zdravom tele zdravý duch
  4. V Košiciach pribudlo 60 nových nájomných bytov
  5. Tipy na nákupy pre školáka, ktoré by ste mali stihnúť ešte dnes
  6. Štartuje projekt Futbal v meste
  7. Mio Pilot: moderní navigace s bezplatnými aktualizacemi
  8. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  9. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  10. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 18 316
  2. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 17 790
  3. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso 16 190
  4. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta? 14 318
  5. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 13 052
  6. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 10 794
  7. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 10 782
  8. Mimoriadna akcia: K ročnému online predplatnému kávovar zdarma 9 152
  9. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 9 036
  10. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 8 930
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Eurofondy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Eurofondy, Európska únia, Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Cestovky majú viac ako rok na to, aby vrátili zálohy za dovolenky

Klienti nevedia, či sa ich zaplatená dovolenka uskutoční.

Ilustračná fotografia.

Budaj chce na vládu predložiť koncepciu rokovania s Maďarskom vo veci Gabčíkova

Budaj pripomenul, že oba štáty majú nájsť spôsob ukončenia sporu.

Minister životného prostredia Ján Budaj.
Ilustračná fotografia.

Doprava je stále pod tlakom krízy, najmä v oblasti prepravy osôb

Oblasť nákladnej dopravy zaznamenala rádovo menší pokles.

Vlak InterCity Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) do Košíc.