BRATISLAVA. Napriek ekonomickému rastu, všeobecnému rozvoju a príležitostiam sú mladšie generácie skeptické voči dianiu v spoločnosti a obávajú sa o svoju budúcnosť.
Vyplýva to z tohtoročného prieskumu miléniovej generácie (Deloitte Global Millennial Survey 2019), ktorého sa zúčastnilo viac ako 13.000 mileniálov zo 42 krajín a viac ako 3000 respondentov generácie Z v 10 krajinách.
Rozdielne príjmy, nezamestnanosť, mobilita
Ekonomický optimizmus mileniálov a generácie Z je na ústupe. Viera v budúci ekonomický rast je u respondentov na najnižšej úrovni za posledných šesť rokov.
Iba 26 percent respondentov očakáva, že sa hospodárska situácia v ich krajine zlepší, čo je výrazný pokles z minuloročných 45 percent .
Za pesimistický názor mladých môže hlavne nerovnosť príjmov, nezamestnanosť a zlá sociálna mobilita.
"Od hospodárskej krízy spred desiatich rokov až po štvrtú priemyselnú revolúciu vyrastali mileniáli a príslušníci generácie Z vo výnimočnom časovom období, ktoré ovplyvnilo ich prepojenosť, dôveru, súkromie, sociálnu mobilitu aj prácu. Táto neistota sa odráža v ich osobných názoroch na podnikanie, vládu, líderstvo a potrebu sprostredkovateľov pozitívnej spoločenskej zmeny," vysvetluje Ivana Lorencovičová, vedúca partnerka spoločnosti Deloitte.
Slováci trávia dlhšiu dovolenku najmä v Chorvátsku a Taliansku Čítajte"Biznis lídri musia riešiť otázky, ktoré najviac rezonujú týmito dvoma generáciami, inak riskujeme, že nebudeme schopní prilákať mladých ľudí na konkurenčnom trhu," dodala Ivana Lorencovičová.
Nerovnosť príjmov a nezamestnanosť sa uvádzali ako najväčšie výzvy, ktorým svet v súčasnosti čelí a pravdepodobne môžu za prevládajúci pesimistický názor na ekonomiku.
Dve tretiny mileniálov sú presvedčené, že nie všetci majú rovnakú šancu dosiahnuť kariérny úspech.
Nedôvera k médiám
Okrem poklesu dôvery vo vládne a náboženské inštitúcie mileniáli a príslušníci generácie Z nedôverujú ani médiám.
Až 43 percent z nich tvrdí, že tradičné médiá negatívne ovplyvňujú svet a 27 percent z nich vyjadrilo nulovú dôveru v médiá ako spoľahlivý zdroj informácií.
Aj preto príslušníci týchto dvoch generácií zbierajú informácie z alternatívnych zdrojov. Obavy z dôsledkov sociálnych médií tiež nie sú zanedbateľné.
Neduhy sociálnych sietí
Viac ako dve tretiny respondentov verí, že keby obmedzili sociálne médiá, boli by v lepšej fyzickej kondícii. Dokonca 41 percent by chcelo prestať s ich používaním úplne.
"Napriek tomu, že si uvedomujú negatívne vplyvy sociálnych médií, vo všeobecnosti respondenti prijímajú technológie pozitívne. Sú však veľmi skeptickí ohľadom kybernetickej bezpečnosti.
Dokonca až 79 percent z nich sa obáva, že sa stanú obeťami online podvodu a 78 percent z opýtaných znepokojuje, ako firmy zdieľajú ich osobné údaje medzi sebou.
Aj to je dôvod, prečo až štvrtina mileniálov už ukončila spotrebiteľské vzťahy s firmami, ktoré nechránili dostatočne ich osobné údaje," uzatvára Lorencovičová.