SME
Štvrtok, 28. máj, 2020 | Meniny má ViliamKrížovkyKrížovky

Pod bratislavským obchvatom našli azbest, potvrdil Érsek

Diaľnice v okolí hlavného mesta stavia konzorcium okolo firmy Cintra.

Práce na bratislavskom obchvate.Práce na bratislavskom obchvate. (Zdroj: TASR)
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Posledné merania vzoriek pôdy z násypov bratislavského nultého obchvatu potvrdili výskyt nepovolených látok.

Súvisiaci článok Ministerstvo dopravy zverejní, čo bude ďalej s bratislavským obchvatom Čítajte 

V troch vzorkách posledného testovania sa vyskytoval azbest, ktorý síce po zakopaní do zeme neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou. Rezort dopravy preto podnikne kroky, aby bol všetok nepovolený materiál zo stavby odstránený a cesta spĺňala všetky kritériá určené stavebným povolením.

"Vždy som veľmi jasne a transparentne komunikoval, že všetky diaľnice musia spĺňať nielen technické, ale aj environmentálne kritériá. Preto som dal urobiť viacero testovaní napriek tomu, že koncesionár tvrdí, že je všetko v poriadku," povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku je používanie azbestu zakázané

Na Slovensku je používanie azbestu zakázané. Ide totiž o látku, ktorá je pre ľudský organizmu vysoko škodlivá. Jeho nebezpečnosť spočíva v malých rozmeroch jeho vlákien.

Keď sa mechanicky poškodí, ihličky azbestu sa dostávajú do vzduchu, kde sú schopné vznášať sa.

Vdýchnutím sa dostanú do pľúc, kde sa zabodnú do pľúcnych mechúrikov. Pri dýchaní dráždia a časom okolo nich môže vzniknúť rakovinový nádor.

Azbestové materiály a nástreky sa považujú za nebezpečný odpad. Na území Slovenska smie azbestové materiály odstraňovať iba oprávnená spoločnosť. To vydáva Úrad verejného zdravotníctva.

Odstránený azbest musí byť stabilizovaný a uskladnený na skládke s príslušným povolením.

Érsek chce okamžitú nápravu

Érsekovo ministerstvo teraz tvrdí, že urobí všetky potrebné kroky, aby v násypoch diaľnice neostal žiadny nebezpečný materiál. Staviteľ to musí urobiť za vlastné peniaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo už ho preto vyzvalo, aby okamžite odviezol všetok kontaminovaný materiál a nahradil ho nezávadným materiálom. Dalo mu termín do piatich dní, no firma žiada o predĺženie lehoty, kedže správa laboratória ministerstva dopravy má 180 strán a odpoveď firma potrebuje viac času, aby si ho podrobne preštudovala.

Súvisiaci článok Aké problémy sa spájajú s bratislavským obchvatom? Čítajte 

"Aktuálne hodnotíme výsledky skúšok, ktoré sme si objednali v laboratóriu. Ako potvrdzujú nezávislí odborníci, neexistuje žiadne bezprostredné riziko pre zdravie a životné prostredie," tvrdí staviteľ obchvatu.

Diaľničný obchvat stavia konzorcium okolo španielskej firmy Cintra. Štát si cesty D4/R7 objednal v roku 2016 ako PPP projekt. Súťaž na výstavbu a prevádzkovanie ciest vyhralo konzorcium okolo španielskej firmy Cintra.

Skryť Vypnúť reklamu

Po dokončení ciest má štát konzorciu najbližších 30 rokov platiť 52 miliónov eur ročne, spolu takmer 1,8 miliardy eur. Bola to najnižšia ponuka v súťaži.

Podľa dostupných údajov sa problém týka relatívne krátkeho úseku diaľnice pri Jarovciach a je možné kontaminovanú zeminu odviesť a nahradiť ju kvalitnými materiálmi. Toto riešenie nemusí mať dopad ani na finálny termín otvorenia diaľnice, ak bude realizované včas.

Bratislavský obchvat tvorí rýchlostná cesta R7 od Holíc po Bratislavu a diaľnica D4 od Jaroviec po Raču. Kým rýchlostná cesta by mala byť dokončená v roku 2020, tak diaľnica v roku 2021.

Opozičné hnutie OĽaNO chce, aby ministerstvo preskúmalo všetky časti výstavby autostrád v okolí Bratislavy.

Kupovali zo "Smetného kopca" v Petržalke

Existenciu azbestu pod obchvatom priznáva aj samotný združenie firiem. Tvrdí však, že sú len na približne polkilometrovom úseku diaľnice D4. Dostal sa tam tak, že firma si kúpila odpad od koncesionára z takzvaného "Smetného kopca" v Petržalke.

Skryť Vypnúť reklamu

Ide podľa neho o tri vzorky, ktoré mohli pochádzať z vodovodných potrubí, rozbitých brzdových platničiek z áut, azbestových betónových panelov alebo podobných častí a obsahovať azbestové vlákna.

Je to zo strany koncesionára nielen veľmi nezodpovedné, ale priam trestuhodné.

Martin Bakoš, Amberg Engineering

Tento odpad nepoužila na žiadnom inom úseku bezmála 60 kilometrov dlhej D4/R7. Od koho firma odpad kúpila, spoločnosť nespresnila.

"Kúpili sme recyklovaný stavebný materiál od jediného dodávateľa v dobrej viere, že spĺňa všetky zákonné požiadavky," konštatoval Juan José Bregel, zástupca konzorcia, ktoré má na starosti výstavbu diaľnice.

Firma teraz chce podrobne zhodnotiť výsledky dvoch nezávislých laboratórií a v spolupráci s ministerstvom dopravy a ďalšími nezávislými odborníkmi urýchlene rozhodne, ako bude ďalej postupovať s nájdeným materiálom, ktorý obsahuje azbest.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je to zo strany koncesionára nielen veľmi nezodpovedné, ale priam trestuhodné. Na subdodávateľov by sa vyhovárať nemal, lebo za stavbu a jej kvalitu je zodpovedný on," dodáva Martin Bakoš z firmy Amberg Engineering Slovakia, ktorá na Slovensku robí stavebné dozory.

Neporiadok už našli

Aktuálne zistenia nie sú prvé, ktoré potvrdili kúsky azbestu pod stavbou obchvatu. Prvé zistenia sa objavili koncom mája tohto roka. Vtedy okrem neho sa pod obchvatom našli baryt a fenoly.

Súvisiaci článok Pod obchvatom v Bratislave našli káble či sklo. Bežné to nie je Čítajte 

Okrem toho sa tam našli aj aj elektrické káble, kusy igelitu a sklo.

"To sa tam nedáva a nemôže dávať. To všetko zhnije. Je to problém, ministerstvo by malo výstavbu zastaviť, nariadiť násypy odhrabať a dať podklad nanovo," povedal v máji Juraj Čermák, bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre podozrenia z kontaminovanej pôdy polícia urobila na výstavbe už dve razie. Prvá sa stala ešte na jeseň tohto roka, druhá v marci.

V oboch prípadoch polícia zadržala aj Michala Grebečiho, konateľa spoločnosti NDD, ktorá spravuje skládku neďaleko obce Most pri Bratislave.

Jeho firmy polícia podozrieva, že na stavbe ukladajú nebezpečný odpad, zrejme ropné produkty dokonca až k úrovni spodných vôd.

Grebeči podozrenia odmieta. Polícia prípad stále vyšetruje.

"Vykonávajú sa procesné úkony a prebieha znalecké skúmanie. Na základe jeho výsledkov policajný vyšetrovateľ rozhodne o ďalšom postupe vo veci," povedala hovorkyňa bratislavskej krajskej polície Lucia Mihalíková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  2. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
  3. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  4. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  10. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  1. Ako vyberať AKU techniku?
  2. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  3. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  4. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  8. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  9. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  10. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 18 138
  2. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 13 794
  3. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 13 648
  4. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 11 255
  5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 367
  6. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 272
  7. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 737
  8. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 658
  9. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 9 602
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 589
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Obchvat Bratislavy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Podmienečná chvála Igora Matoviča

Ako zvládol prvé týždne vo funkcii premiér a jeho koaličný tím, je vlastne zázrak.

Prezidentka Zuzana Čaputová poverila zostavením vlády Igora Matoviča začiatkom marca 2020.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Iuventa má v obľube kadernícku firmu z Bardejova, vlastní ju riaditeľova svokra

Ako sa kaderníctvo dostalo k dodávke kancelárskych potrieb.

Róbert Hronský, generálny riaditeľ organizácie IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Richard Müller po rokoch pracuje na novom albume, ktorý by mal vyjsť na jeseň.

Neprehliadnite tiež

Wall Street v New Yorku

Vo Francúzsku dosiahol počet ľudí bez práce rekordnú úroveň

Úrady evidujú zhruba 4,58 milióna nezamestnaných.

Ľudia v parku neďaleko múzea Invalides v Paríži - ilustračná fotografia.

Vlaky zadarmo pre žiakov a študentov obnovia v pondelok

Bezplatné cestovanie bude obnovené v celom rozsahu.

Ilustračné foto

Pellegrini: Slovensku hrozí vážna pandémia nezamestnanosti

Štát bude podľa neho potrebovať na záchranu balík niekoľkých miliárd eur.

Podpredseda NR SR Peter Pellegrini (SMER-SD) počas 6. schôdze NR SR.