SME
Piatok, 23. august, 2019 | Meniny má Filip

Pod bratislavským obchvatom našli azbest, potvrdil Érsek

Diaľnice v okolí hlavného mesta stavia konzorcium okolo firmy Cintra.

Práce na bratislavskom obchvate.Práce na bratislavskom obchvate.(Zdroj: TASR)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Posledné merania vzoriek pôdy z násypov bratislavského nultého obchvatu potvrdili výskyt nepovolených látok.

Súvisiaci článok Ministerstvo dopravy zverejní, čo bude ďalej s bratislavským obchvatom Čítajte 

V troch vzorkách posledného testovania sa vyskytoval azbest, ktorý síce po zakopaní do zeme neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou. Rezort dopravy preto podnikne kroky, aby bol všetok nepovolený materiál zo stavby odstránený a cesta spĺňala všetky kritériá určené stavebným povolením.

"Vždy som veľmi jasne a transparentne komunikoval, že všetky diaľnice musia spĺňať nielen technické, ale aj environmentálne kritériá. Preto som dal urobiť viacero testovaní napriek tomu, že koncesionár tvrdí, že je všetko v poriadku," povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Na Slovensku je používanie azbestu zakázané

Na Slovensku je používanie azbestu zakázané. Ide totiž o látku, ktorá je pre ľudský organizmu vysoko škodlivá. Jeho nebezpečnosť spočíva v malých rozmeroch jeho vlákien.

Keď sa mechanicky poškodí, ihličky azbestu sa dostávajú do vzduchu, kde sú schopné vznášať sa.

Vdýchnutím sa dostanú do pľúc, kde sa zabodnú do pľúcnych mechúrikov. Pri dýchaní dráždia a časom okolo nich môže vzniknúť rakovinový nádor.

Azbestové materiály a nástreky sa považujú za nebezpečný odpad. Na území Slovenska smie azbestové materiály odstraňovať iba oprávnená spoločnosť. To vydáva Úrad verejného zdravotníctva.

Odstránený azbest musí byť stabilizovaný a uskladnený na skládke s príslušným povolením.

Érsek chce okamžitú nápravu

Érsekovo ministerstvo teraz tvrdí, že urobí všetky potrebné kroky, aby v násypoch diaľnice neostal žiadny nebezpečný materiál. Staviteľ to musí urobiť za vlastné peniaze.

Ministerstvo už ho preto vyzvalo, aby okamžite odviezol všetok kontaminovaný materiál a nahradil ho nezávadným materiálom. Dalo mu termín do piatich dní, no firma žiada o predĺženie lehoty, kedže správa laboratória ministerstva dopravy má 180 strán a odpoveď firma potrebuje viac času, aby si ho podrobne preštudovala.

Súvisiaci článok Aké problémy sa spájajú s bratislavským obchvatom? Čítajte 

"Aktuálne hodnotíme výsledky skúšok, ktoré sme si objednali v laboratóriu. Ako potvrdzujú nezávislí odborníci, neexistuje žiadne bezprostredné riziko pre zdravie a životné prostredie," tvrdí staviteľ obchvatu.

Diaľničný obchvat stavia konzorcium okolo španielskej firmy Cintra. Štát si cesty D4/R7 objednal v roku 2016 ako PPP projekt. Súťaž na výstavbu a prevádzkovanie ciest vyhralo konzorcium okolo španielskej firmy Cintra.

Po dokončení ciest má štát konzorciu najbližších 30 rokov platiť 52 miliónov eur ročne, spolu takmer 1,8 miliardy eur. Bola to najnižšia ponuka v súťaži.

Podľa dostupných údajov sa problém týka relatívne krátkeho úseku diaľnice pri Jarovciach a je možné kontaminovanú zeminu odviesť a nahradiť ju kvalitnými materiálmi. Toto riešenie nemusí mať dopad ani na finálny termín otvorenia diaľnice, ak bude realizované včas.

Bratislavský obchvat tvorí rýchlostná cesta R7 od Holíc po Bratislavu a diaľnica D4 od Jaroviec po Raču. Kým rýchlostná cesta by mala byť dokončená v roku 2020, tak diaľnica v roku 2021.

Opozičné hnutie OĽaNO chce, aby ministerstvo preskúmalo všetky časti výstavby autostrád v okolí Bratislavy.

Kupovali zo "Smetného kopca" v Petržalke

Existenciu azbestu pod obchvatom priznáva aj samotný združenie firiem. Tvrdí však, že sú len na približne polkilometrovom úseku diaľnice D4. Dostal sa tam tak, že firma si kúpila odpad od koncesionára z takzvaného "Smetného kopca" v Petržalke.

Ide podľa neho o tri vzorky, ktoré mohli pochádzať z vodovodných potrubí, rozbitých brzdových platničiek z áut, azbestových betónových panelov alebo podobných častí a obsahovať azbestové vlákna.

Je to zo strany koncesionára nielen veľmi nezodpovedné, ale priam trestuhodné.

Martin Bakoš, Amberg Engineering

Tento odpad nepoužila na žiadnom inom úseku bezmála 60 kilometrov dlhej D4/R7. Od koho firma odpad kúpila, spoločnosť nespresnila.

"Kúpili sme recyklovaný stavebný materiál od jediného dodávateľa v dobrej viere, že spĺňa všetky zákonné požiadavky," konštatoval Juan José Bregel, zástupca konzorcia, ktoré má na starosti výstavbu diaľnice.

Firma teraz chce podrobne zhodnotiť výsledky dvoch nezávislých laboratórií a v spolupráci s ministerstvom dopravy a ďalšími nezávislými odborníkmi urýchlene rozhodne, ako bude ďalej postupovať s nájdeným materiálom, ktorý obsahuje azbest.

"Je to zo strany koncesionára nielen veľmi nezodpovedné, ale priam trestuhodné. Na subdodávateľov by sa vyhovárať nemal, lebo za stavbu a jej kvalitu je zodpovedný on," dodáva Martin Bakoš z firmy Amberg Engineering Slovakia, ktorá na Slovensku robí stavebné dozory.

Neporiadok už našli

Aktuálne zistenia nie sú prvé, ktoré potvrdili kúsky azbestu pod stavbou obchvatu. Prvé zistenia sa objavili koncom mája tohto roka. Vtedy okrem neho sa pod obchvatom našli baryt a fenoly.

Súvisiaci článok Pod obchvatom v Bratislave našli káble či sklo. Bežné to nie je Čítajte 

Okrem toho sa tam našli aj aj elektrické káble, kusy igelitu a sklo.

"To sa tam nedáva a nemôže dávať. To všetko zhnije. Je to problém, ministerstvo by malo výstavbu zastaviť, nariadiť násypy odhrabať a dať podklad nanovo," povedal v máji Juraj Čermák, bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Pre podozrenia z kontaminovanej pôdy polícia urobila na výstavbe už dve razie. Prvá sa stala ešte na jeseň tohto roka, druhá v marci.

V oboch prípadoch polícia zadržala aj Michala Grebečiho, konateľa spoločnosti NDD, ktorá spravuje skládku neďaleko obce Most pri Bratislave.

Jeho firmy polícia podozrieva, že na stavbe ukladajú nebezpečný odpad, zrejme ropné produkty dokonca až k úrovni spodných vôd.

Grebeči podozrenia odmieta. Polícia prípad stále vyšetruje.

"Vykonávajú sa procesné úkony a prebieha znalecké skúmanie. Na základe jeho výsledkov policajný vyšetrovateľ rozhodne o ďalšom postupe vo veci," povedala hovorkyňa bratislavskej krajskej polície Lucia Mihalíková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  3. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  4. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  8. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  9. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  10. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 33 526
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 12 478
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 128
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 309
  5. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 301
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 566
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 751
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 709
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 384
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 363

Téma: Obchvat Bratislavy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Reportáž Zuzany Kepplovej

Kauza Dobšiná: Čo sa to stalo v našom meste

Prečo Dobšinčania odchádzajú a prečo zostávajú.

Podcast Dobré Ráno
Organický chemik Peter Szolcsányi (1971) pôsobí na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Pochádza zo štúrova, študijné pobyty absolvoval na univerzitách v Oxforde, Cambridgei a Zürichu. Je autorom knihy Súkromný život molekúl, ako aj početných vedecko-popularizačných článkov a prednášok, v ktorých vtipne približuje pútavý svet prírodných vied.

Kalavská: Z ministerstva sa vrátim do nemocnice

Chcem sa vrátiť na internú kliniku, vraví ministerka zdravotníctva.

Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.

Neprehliadnite tiež

Eurojackpot opäť dosiahol maximálnu možnú sumu 90 miliónov eur

Pokiaľ chce tipujúci vyhrať, musí správne uhádnuť sedem čísiel.

Ilustračné foto.

Výnosová krivka na amerických dlhopisoch opäť invertovala

Experti považujú jav za spoľahlivý signál blížiacej sa recesie.

Ilustračné foto

Z bonusového programu Mastercard v Nemecku unikli citlivé dáta

Unikli aj zoznamy s kompletnými číslami platobných a kreditných kariet.

Ilustračné foto.

RegioJet bude mať priame vlakové spojenie z Prahy na západnú Ukrajinu

Priame vlakové spojenie plánujú od júna 2020.

Ilustračné foto.