SME
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Marosz tvrdí, že za tunel Višňové máme doplácať 25 miliónov eur. Nevie začo

Pôvodná suma sa zvýšila o viac ako milión eur.

Problematickým úsekom je tunel Višňové.Problematickým úsekom je tunel Višňové.(Zdroj: TASR)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Cena za doplatenie pôvodnému zhotoviteľovi diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ktorým bolo taliansko-slovenské konzorcium, je vyššia, ako pôvodne mala byť.

Súvisiaci článok Diaľnica pred Žilinou bude opäť meškať. Do volieb otvoria jeden úsek Čítajte 

Uviedol to na štvrtkovej tlačovej konferencii poslanec za opozičné hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že dôvod tohto navýšenia nie je známy. Zároveň vyjadril podozrenie, že dielo je v zlom stave.

"Podľa pôvodne podpísanej dohody mala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zaplatiť Talianom 23,5 milióna eur. Táto suma sa napokon zvýšila o viac ako milión eur na 25 miliónov eur. Prečo došlo k tomuto navýšeniu, nevieme. A nevieme ani to, za čo vlastne máme Talianom doplácať," vyhlásil Marosz s tým, že podrobný účet nebol zverejnený.

Tunel Višňové: Marosz upozorňuje na riziká

Marosz sa domnieva, že by tieto peniaze mohli predstavovať "odstupné" pre odchádzajúce konzorcium za to, že sa nebude súdiť.

Ešte nedávno boli podľa experta OĽaNO na dopravu Jiřího Kubáčka v tuneli popraskané betónové konštrukcie.

Súvisiaci článok Diaľničiari vypíšu v auguste súťaž na zhotoviteľa úseku D1 s tunelom Višňové Čítajte 

"Ak doteraz neboli opravené, tak ich bude treba vybúrať a vybetónovať nanovo," podotkol. NDS si podľa jeho slov objednala aj analýzu stavu tunela, ktorá mala dopadnúť zle.

Marosz zároveň upozornil na riziká v prípade, ak sa zistí, že pôvodný zhotoviteľ nechal dielo v zlom stave až po tom, ako zo stavby odíde.

"Následne sa opäť všetko predraží a predĺži sa aj lehota na dokončenie tohto tak dôležitého úseku diaľnice D1 a taktiež môžeme prísť o financovanie z európskych zdrojov," dodal.

V auguste vypíše NDS súťaž na zhotoviteľa

Na stredajšom brífingu pri tuneli Višňové informoval generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin o tom, že NDS v auguste vypíše súťaž na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.

Náklady na výstavbu celého úseku odhadujú diaľničiari do 540 miliónov eur bez DPH a jeho sprejazdnenie v roku 2023.

NDS podľa jej investičného riaditeľa Jiřího Hájeka vyplatila odchádzajúcemu zhotoviteľovi za stavebné práce vyše 165 miliónov eur a v rámci procesu inventarizácie mu bolo k tejto sume doplatených 24,8 milióna eur. Zhotoviteľ by mal 12. júla definitívne odísť zo staveniska.

Diaľničiari sa ohradili

Vyjadrenia hnutia OĽaNO svedčia podľa hovorkyňe NDS Michaely Michalovej o zásadnom neporozumení zmluvám a ich prílohám alebo o začínajúcej sa predvolebnej kampani, ktorá nerešpektuje fakty a len ich účelovo prekrúca.

Upozornila na to, že nie je pravda, že cena za doplatenie pôvodnému zhotoviteľovi je vyššia, ako sa plánovalo.

"Pôvodná požiadavka zhotoviteľa bola podstatne vyššia, pričom minimálna hraničná suma na doplatenie bola spomínaných 23,5 milióna eur. Ide o číslo teoretické a niekoľkokrát sme vysvetlili, že po inventarizácii môže byť vyplatené viac alebo menej, a to na základe skutočnosti a dôkladnej kontroly," ozrejmila.

Suma 24,8 milióna eur podľa nej bola uhradená po inventarizácii a na základe znaleckého posúdenia.

Pozostáva nielen zo sumy za technologické zariadenia určené na výstavbu a zabudovateľný materiál, ale aj zo sumy za riadne zrealizované stavebné práce, projektovú dokumentáciu, inžiniering a vyplatenie zádržného.

Kvalita stavby

Michalová zdôraznila, že pravdivé nie sú ani tvrdenia o kvalite diela. Jeho stav bol podľa nej priebežne kontrolovaný nezávislým stavebným dozorom a z toho obdobia sú známe nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť.

"Všetky tieto nedostatky má právo na svoje náklady odstrániť pôvodný zhotoviteľ. Na dlhodobé zádržné (60 mesiacov) nám zhotoviteľ zložil novú bankovú záruku nad rámec 40,9 milióna eur. Táto bude použitá ako záruka na odstraňovanie chýb a nedorobkov," podotkla.

NDS zároveň podľa jej slov prevzala len materiál a vybavenie, ktoré bolo výhodné odkúpiť, a to nielen z pohľadu ceny, ale aj časovej úspory, keďže nový zhotoviteľ bude môcť s týmito položkami ihneď pracovať.

NDS trvá na tom, že ukončenie kontraktu s pôvodným zhotoviteľom stavby, ktorý nebol schopný vo výstavbe úseku pokračovať, bolo správnym krokom a odobrila ho aj Európska komisia.

"Všetky ostatné varianty by znamenali presne to, čím poslanci z OĽaNO strašia - oddialenie dokončenia úseku, zvyšovanie finančných škôd vrátane prepadnutia eurofondov, a najmä nevyplatenie subdodávateľov," skonštatovala Michalová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  4. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  5. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  8. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 896
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 8 371
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 8 012
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 675
  5. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 6 204
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 894
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 660
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 649
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 847
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 140

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovská tvrdí, že jej nejde o návrat do talára, hoci sa proti disciplinárke odvolala

O námietkach bude rozhodovať nový senát. Termín ešte nie je.

Monika Jankovská.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba má strach, bojí sa Harabina

Extrémisti sa snažia vytvoriť jednotný front.

Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Nechcela by Jankovská radšej mlčať?

Jankovská vyniká teflónom navonok a odhodlaním dovnútra.

Peter Tkačenko
Viliam Dobiáš.

Neprehliadnite tiež

Obchodné rokovania medzi USA a Čínou sa komplikujú

Rokovania narazili na prekážky, píše Wall Street Journal.

Americký prezident Donald Trump.

Produkcia ropy v Spojených štátoch prelamuje rekordné maximá

Ťažba sa tento aj budúci rok zvýši prudšie, než sa očakávalo.

Ilustračné foto.

Svet musí podľa správy IEA radikálne znížiť emisie skleníkových plynov

Správa prišla k záveru, že dohodnuté ciele sa v dlhodobom horizonte nesplnia.

Ilustračné foto.

Holandsko ako prvá európska krajina zníži rýchlosť na diaľniciach

Zatiaľ nie je jasné, odkedy má platiť nový rýchlostný limit.

Ranná špička vo Frankfurte nad Mohanom.