BRATISLAVA. Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) kritizuje usmernenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) k reklamným letákom obchodných reťazcov.
Nepáči sa im najmä nejednoznačnosť pojmov. Tá umožní kontrolórom subjektívne posudzovanie a podľa SAMO tak spolu so zrušením odkladného účinku odvolania vystavuje ministerstvu bianko šek na udeľovanie miliónových pokút obchodným reťazcom. MPRV sa k obavám obchodníkov nevyjadrilo.
Obchodníci kritizujú usmernenie
"Usmernenie zavádza viacero pojmov súvisiacich so zverejnením potraviny v letáku, výklad ktorých bude čisto na ľubovôli kontrolného orgánu," uviedol predseda SAMO Martin Krajčovič.

Potraviny v letákoch majú byť podľa usmernenia vyobrazené v "primeranej" veľkosti a v "jednotnej forme grafiky a dizajnu".
Zároveň nesmie dochádzať "k zjavnej diskriminácii určitých poľnohospodárskych produktov a potravín" a minimálna veľkosť musí zodpovedať "fyzickej možnosti bežného spotrebiteľa" oboznámiť sa s každým výrobkom.
Podľa SAMO uvedená špecifikácia dáva v podstate neobmedzené možnosti kontrolnému orgánu identifikovať porušenia zákona.
"Ani zahraničné potraviny nie sú vyobrazené všetky rovnako, respektíve celkový dizajn letákov často smeruje k upútaniu pozornosti napríklad na najvýhodnejšie ponuky," dodal Krajčovič.
Podiel slovenských potravín
Novela zákona o potravinách, ktorá obchodníkom prikazuje, aby v reklamných letákoch bol nadpolovičný podiel slovenských potravín, platí od začiatku mája.
Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS) začiatkom mája ustanovenie zákona o reklamných letákoch obhajovala tým, že "nezanedbateľné množstvo spotrebiteľov sa pri kúpe potravín rozhoduje podľa reklamných letákov" a ministerstvo sa usiluje o zvýšenie podielu slovenských potravín na pultoch obchodov.
Podľa Potravinárskej komory Slovenska podiel slovenských výrobkov v predajniach už druhý rok po sebe mierne rastie a v obchodoch je v súčasnosti 38,6 % domácich výrobkov.