SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

SaS apeluje na Érseka, aby akceptoval analýzu o stave železníc

Útvaru hodnoty za peniaze poukázal na možné úspory a možnosti modernizácie.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: ŽSR)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) súhlasí so závermi správy Útvaru hodnoty za peniaze, že by Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) mohli usporiť až 151 miliónov eur.

Prístup na železničnú infraštruktúru, keďže je takmer dvakrát drahší ako v Českej republike. Ak chce ministerstvo dopravy a ŽSR zatraktívniť železničnú sieť pre nových súkromných dopravcov, tak musí lepšie nastaviť cenu.

MIROSLAV IVAN SaS

Ako v piatok informoval poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan, už dva roky upozorňujú Ministerstvo dopravy a výstavby SR na opatrenia, vďaka ktorým by ŽSR fungovali efektívnejšie.

"Okrem toho, Útvar hodnoty za peniaze už v roku 2016 vypracoval správu s odporúčaniami, na ktorých realizáciu malo ministerstvo dopravy dostatok času," uviedol poslanec.

Skryť Vypnúť reklamu

Cena pre súkromných dopravcov

SaS odporúča ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi, aby si prečítal ich program s konkrétnymi riešeniami.

"Jedným z nich je aj lepšie nastavenie ceny za prístup na železničnú infraštruktúru, keďže je takmer dvakrát vyššia ako v Českej republike. Ak chce ministerstvo dopravy a ŽSR zatraktívniť železničnú sieť pre nových súkromných dopravcov, tak musí lepšie nastaviť cenu," upozornil Ivan.

Riešením podľa neho nie sú iba úspory, ale aj aktívna politika podpory železničnej dopravy.

Útvar hodnoty za peniaze (UHP) na Ministerstve financií SR odporúča ŽSR opatrenia na zlepšenie hospodárenia a fungovania v objeme 151 miliónov eur.

Informovali o tom v piatok na tlačovej besede zástupcovia analytikov na základe auditu, ktorý uskutočnili v štátnom správcovi železničnej infraštruktúry počas štyroch mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad, optimalizáciou opatrení v hospodárení by železnice mohli každoročne ušetriť 79 miliónov eur a z predaja budov a nadbytočného majetku 72 miliónov eur.

Zastarané riadenie dopravy

Najdôležitejšie je podľa analytikov určenie priorít investičných projektov podniku podľa ich efektívnosti, dôraz na údržbu a realizácia optimalizačných opatrení. Problémom je pokračujúci rast prevádzkových nákladov bez zvyšovania výnosov.

Prečítajte si tiež: SaS: Ersék pri STK zlyhal Čítajte 

Železnice by preto mali pripraviť novú investičnú stratégiu, optimalizovať prevádzku tratí, zefektívniť údržbu a prehodnotiť nastavenie administratívnych procesov.

"Mali by zmeniť zastarané riadenie dopravy, interné nastavenia s dopadom na podnikovú zamestnanosť a odporúčame prehodnotiť aj rozsah spravovaných tratí. Všetko s cieľom zlepšiť služby poskytované železnicami," informoval vedúci projektu za ÚHP Juraj Mach.

Skryť Vypnúť reklamu

Modernizácia železníc patrí medzi priority

Ministerstvo dopravy a výstavby označilo odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze pre ŽSR za prínosné pre všetky strany.

"Rezort dopravy sa nikdy nebránil krokom a sám postupoval tak, aby prispel k stabilite, zvýšeniu potenciálu, konkurencieschopnosti a lepšej vízii železníc na Slovensku. Minister dopravy Árpád Érsek považuje modernizáciu železníc za jednu z priorít rezortu, pričom dôvodom viacerých dnešných problémov sú predovšetkým staré dlhy, keď sa do železníc neinvestovalo a neopravovalo," uviedol rezort dopravy.

Z európskym zdrojov ide na rozvoj železničnej dopravy v SR v súčasnom programovom období približne 1,6 miliardy eur, ktoré podľa ministerstva môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc.

Skryť Vypnúť reklamu

"Veríme, že práve navrhovanými spoločnými postupmi, ekonomickým formovaním a najmä lepšími službami pre verejnosť sa aj vnímanie Železníc SR výrazne posunie pozitívnym smerom," dodal rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  3. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 700
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 729
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 152
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 447
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 654
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 894
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 793
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 181
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 5 555
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacientka ukazuje svoj očkovací preukaz proti ochoreniu Covid-19 v piatok 30. apríla 2021 v Budapešti.

Slovensko vypadlo z dohody o voľnom cestovaní.

2 h
V skutočnosti je problémom naša sociálna predstavivosť, ich otvorenosť k oceánu, v protiklade s našou bukolickou pahorkatinou.

Stále máme neusporiadaný vzťah k problematike západnosti.

12. máj
Katarína Danová

Paulínymu hrozí dva až desať rokov.

5 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Návrh z dielne vicepremiéra spôsobil mimoriadny rozruch.

4 h
Minister financií Igor Matovič.

Priemysel bude musieť prehodnotiť technologické postupy, ktoré fungujú na báze uhlíka.

5 h
Automobily Volkswagenu počas kontroly kvality v nemeckom Wolfsburgu (ilustračné foto).

Automobilový priemysel zápasí s nedostatkom čipov už niekoľko mesiacov.

7 h
Lucia Žitňanská.

Pripravované zmeny by mali viac chrániť aj veriteľov.

7 h