BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) zlyhalo podľa SaS na plnej čiare pri nastavení podmienok výkonu kontroly a monitoringu technickej a emisnej kontroly áut.
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) o tom informovala vo štvrtok v súvislosti s dlhšími čakacími lehotami v staniciach technickej kontroly a na pracoviskách emisnej kontroly.
V SaS vyzývajú ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd), aby okamžite vydal pokyn na zastavenie monitorovania ľudí v ich zamestnaní a upravil podmienky výkonu emisných kontrol s cieľom ich urýchlenia.
Po zavedení nového kamerového systému v máji, ktorý monitoruje celý priebeh kontroly, sú prehliadky vozidiel dôkladnejšie a trvajú dlhšie. Umožnil to nový zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý je účinný od 20. mája minulého roka.
"To, že kontrolované vozidlo musí byť fixne zabezpečené od začiatku kontroly po jej koniec, značne obmedzuje logistiku staníc emisnej kontroly, čo spôsobuje zbytočné časové sklzy a dlhé čakacie lehoty pre ďalších motoristov," uviedol poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.
"Je však zarážajúce, že podľa nových pravidiel sú technici emisnej kontroly prakticky nonstop sledovaní online kamerami, ktoré si museli prevádzkovatelia kúpiť za tisícky eur," upozornil.
Ministerstvo dopravy má podľa SaS na základe zákona možnosť kontrolovať vozidlá, ktoré vychádzajú z technickej a emisnej kontroly.
Myslia si, že nie je potrebné takto šikanovať ľudí, pričom celá situácia hraničí s protiústavnosťou a je len otázkou času, kedy sa to prejaví do nezáujmu odborníkov o takúto prácu.
"Je neprípustné uplatňovať princíp prezumpcie viny na technikoch len preto, že štát nie je schopný využiť svoje zákonom definované možnosti kontroly staníc technickej a emisnej kontroly. Považujeme to za rovnaké porušovanie ľudských práv, ako monitorovanie žiakov v autoškolách," poznamenal Ivan.
Aj v tomto prípade podľa neho zlyháva inšpekcia, keď namiesto kontroly výsledku, teda kvality výstupu, kontroluje štát procesy.