BERLÍN. Nemecko zrušilo svoje zmluvy so spoločnosťami, ktoré mali vytvoriť systém výberu mýta na jeho diaľniciach.
Najvyšší súd Európskej únie (EÚ) totiž rozhodol, že nemecký plán mýta diskriminuje majiteľov motorových vozidiel zo zahraničia a je v rozpore s legislatívou bloku.
Zmluvy zrušili
Nemecko si vlani v decembri zvolilo pre výber mýta špecializované spoločnosti, a to konzorcium domácej CTS Eventim a rakúskej Kapsch TrafficCom. Kontrakt mal hodnotu 2 miliardy eur.
Hovorca ministerstva dopravy na otázku, či nemeckí daňoví poplatníci teraz nebudú musieť uhradiť škody za zrušenie kontraktu, odvetil, že to v tejto chvíli nebude komentovať.
Ani hovorca CTS Eventim nechcel komentovať zrušenie zmluvy. Poukázal však na vyhlásenie firmy v utorok (18. 6.), v ktorom sa uvádza, že zmluvy obsahovali ochranné opatrenia, ktoré majú zabrániť škodám pre spoločnosť a jej akcionárov.
"Toto platí aj v prípade, že by sa nemal zaviesť poplatok za infraštruktúru," vyhlásila CTS Eventim v utorok.
Hovorca spoločnosti Kapsch TrafficCom zatiaľ na otázky nereagoval.
Mestá chcú inteligentnejší systém
Nemecká mestá a obce žiadajú na výber mýta "inteligentnejšie riešenie".
Predstaviteľ Združenia nemeckých miest a obcí Gerd Landsberg pre denník Neue Osnabrücker Zeitung uviedol, že "zmysel dáva zrušenie dane z motorových vozidiel a zavedenie mýta pre osobné autá".
Podľa neho teraz musí dostať dôležitý priestor diskusia o ochrane životného prostredia.
Mýto pre osobné autá sa môže podieľať na usmerňovaní prúdov áut. "Dôležité by bolo, aby sa na vidiecke oblasti a ľudí dochádzajúcich autami do práce, ktorí nemajú inú možnosť, len využívať ich, nevytvorila dodatočná záťaž," tvrdí Landsberg.
Združenie nemeckých miest teraz žiada, aby sa mýto pre nákladné autá vyberalo na všetkých cestách v krajne.
Mýto, ktoré ESD zrušil, nikdy nepatrilo k záležitostiam, na ktorých združeniu veľmi záležalo. Nový návrh by mal vypracovať spolkový minister dopravy.
Mýto len na diaľnici a spolkových cestách
Mýto v Nemecku sa teraz platí za nákladné autá len na diaľniciach a spolkových cestách.
Jeho platenie na všetkých cestách by veľmi pomohlo mestám, lebo vodiči nákladných áut využívajú cesty cez ne, aby sa vyhli plateniu mýta, čím dochádza k veľkej záťaži obyvateľstva.
Podľa hlavného konateľa združenia miest Helmuta Dedyho by sa vybralo podstatne viac peňazí na mýte pre nákladné autá než na mýte za osobné vozidlá.
Sudcovia ESD rozhodli o neoprávnenosti platenia mýta len cudzincami v Nemecku v utorok (18. 6.) na návrh Rakúska.