SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Nižší vek pri šoférovaní autobusov. Odobrili zmeny v premávke

V rámci zmien sa tiež navrhuje vypustiť povinnosť nosenia prilby mimo obce.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

BRATISLAVA. Zmena minimálneho veku pre získanie vodičského preukazu na nákladiaky a autobusy, zrušenie povinnosti nosiť prilbu mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov alebo zmena kategorizácie elektrických kolobežiek v premávke sú súčasťou návrhu na zmenu zákona o cestnej premávke k dielne rezortu vnútra.

Podľa materiálu, ktorý odobrila vláda, by sa vek potrebný na získanie vodičských preukazov skupiny C (nákladné vozidlá) a skupiny D (autobusy) mal znížiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Šoférovanie nákladiakov a autobusov

Pri oprávneniach šoférovať nákladné auto sa konkrétne má potrebný vek znížiť z 21 na 18 rokov a pri autobusoch z 24 na 21 rokov.

Ministerstvo v tejto súvislosti argumentuje, že nižší vek pri šoférovaní nákladiakov a autobusov funguje napríklad v Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii alebo Írsku.

„Týmto sa zároveň vyhovie požiadavkám dopravných podnikov a autodopravcov, ktorí takéto opatrenie navrhovali už dlhodobo vzhľadom na nedostatok vodičov v nákladnej a autobusov doprave,“ uvádza ministerstvo.

Vodiči však v tomto prípade budú musieť byť aj držiteľmi takzvaných kvalifikačných kariet. Tie budú udeľované na základe vykonania skúšky o odbornej spôsobilosti.

Skúšobné obdobie

Návrh takisto zavádza skúšobné obdobie pre držiteľov vodičských preukazov B (osobné autá), v rámci ktorého sa v období dvoch rokov od jeho udelenia po dvoch závažných priestupkoch alebo prekročeniach rýchlosti budú musieť držitelia podrobiť doškoľovaciemu kurzu v autoškole, rehabilitačnému programu u dopravného psychológa a preskúšaniu pravidiel na polícii.

Rezort v tejto súvislosti argumentuje, že mladí vodiči sú rizikovou skupinou.

"Neskúsenosť a vek mladých vodičov sa prejavuje v ich nižšej schopnosti rozpoznávania nebezpečenstva alebo jeho podceňovaní, muži v mladom veku sú náchylní vo vyššej miere podstúpiť riziko ako starší vodiči alebo ženy," odôvodňuje návrh ministerstvo.

Povinnosť nosenia prilby

V rámci zmien sa tiež navrhuje vypustiť povinnosť nosenia prilby mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov.

Pravidlá o nosení prilieb pre deti do 15 rokov však ostávajú bez zmeny.

"Povinné nosenie prilieb pre cyklistov na rozdiel od povinného nosenia prilieb pre motocyklistov nevyplýva z medzinárodných dohovorov. Voči dospelým cyklistom ide o veľmi výnimočne zavedenú povinnosť," konštatuje ministerstvo vnútra s tým, že okrem Slovenska ju má v obdobnej podobe zavedenú len jediná krajina, a to Španielsko.

"Dokonca aj u maloletých cyklistov je zákonná povinnosť nosenia prilieb pomerne zriedkavá," konštatuje rezort..

Návrh pre vodičov zavádza povinnosť v prípade státia v kolóne vytvoriť takzvanú "záchranársku uličku" pre vozidlá záchranných zložiek.

Vodiči ju majú vytvoriť "v strede medzi dvoma jazdnými pruhmi a v úsekoch s viac ako dvoma jazdnými pruhmi medzi ľavým jazdným pruhom a k nemu priliehajúcim jazdným pruhom," uvádza rezort s tým, že pri vytváraní záchranárskej uličky je na nevyhnutne potrebný čas vodič vozidla oprávnený vojsť aj na miesta, kde je to inak zakázané, ak tým neohrozí iného účastníka cestnej premávky.

Parkovanie na chodníku

Spomedzi ďalších navrhovaných zmien napríklad parkovanie na chodníku má byť možné len na takom mieste, kde zaparkovanie nevyžaduje jazdu po chodníku.

Návrh má tiež explicitne zakázať držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefón alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie počas šoférovania.

Takisto sa má zmeniť postavenie elektrických kolobežiek v cestnej premávke. Po novom majú byť kategorizované ako nemotorové vozidlá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 050
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 603
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 725
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 989
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 961
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 247
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 002
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 422
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 345
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 256