SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Plánované nemecké mýto diskriminuje cudzincov, rozhodol Súdny dvor

Nemci chceli od motoristov začať mýto vyberať od októbra budúceho roka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - Ján Krošlák)

LUXEMBURG. Súdny dvor Európskej únie uznal sťažnosť Rakúska na plánované nemecké diaľničné poplatky pre osobné automobily.

Opatrenia podľa súdu diskriminujú majiteľa motorových vozidiel zo zahraničia, a sú tak v rozpore s právom Únie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Viedeň poukazovala na diskrimináciu

Nemci pritom chceli od motoristov, vrátane zahraničných, začať mýto vyberať od októbra budúceho roka. Nemecká vláda však na súde narazila so súvisiacou daňovou úľavou pre nemeckých vodičov.

Prečítajte si tiež: Nemci zavedú kontroverzné mýto na diaľniciach v októbri 2020 Čítajte 

Pripojenie k žalobe na Nemecko zvažovala aj Česká republika, vláda sa ale neskôr nepripojila. Kritikom od začiatku vadilo, že nemecké diaľničné poplatky mali fakticky hradiť len zahraniční vodiči.

Rakúsko napadlo plán Nemecka zavádzať mýto pre osobné autá v roku 2017. Viedeň poukazovala na diskrimináciu, čo teraz súd so sídlom v Luxemburgu uznal.

"Súdny dvor dnešným rozsudkom konštatuje, že poplatok za využívanie infraštruktúry v kombinácii so zľavou na dani z prevádzky motorových vozidiel, ktorú môžu uplatniť vlastníci vozidiel registrovaných v Nemecku, predstavuje nepriamu diskrimináciu na základe štátnej príslušnosti a porušenie zásad voľného pohybu tovaru a služieb," uviedol dnes únijné súd.

Odporúčal žalobu zamietnuť

Generálny advokát únijného súdu Nils Wahl pritom vo februári konštatoval, že o diskrimináciu nejde a odporučil, aby sudcovia rakúsku žalobu zamietli.

Nemecko v roku 2015 prijalo právny rámec pre zavedenie poplatku za užívanie spolkových ciest, teda v zásade komunikácií prvej triedy a diaľnic.

Poplatky za osobné autá chcelo pôvodne zaviesť tento rok, ale kvôli súdnemu sporu muselo opatrenie odkladať. Zahraničné motoristi mali platiť len za používanie diaľnic.

Platili by len cudzinci

Fakticky by ale mýto podľa súčasnej úpravy platili len zahraniční vodiči. Majiteľom áut registrovaných v Nemecku by sa totiž o zaplatenú čiastku znížila daň z motorových vozidiel.

Výška nemeckého mýta by sa líšila v závislosti od objemu motora a množstvo emisií, ako je tomu už teraz pri nákladných automobiloch.

Cena desaťdňovej elektronickej diaľničnej známky sa pohybovala v rozmedzí od 2,5 eura do 25 eur. Najdrahšie ročné mýto by stálo 130 eur.

Nemecko sa musí čo najskôr podriadiť rozsudku Súdneho dvora EÚ, ináč sa vystaví riziku finančných sankcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 781
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 760
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 159
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 129
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 106
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 542
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 225
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 023
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 811
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 559

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Šéfka Medzinárodného menového fondu Christine Lagardová.

Ako podniká Penta: V zdravotníctve ovláda celý reťazec

Vlastní poisťovňu, nemocnice aj lekárne.

Nové centrum pre mozgové príhody bude v nemocnici v Michalovciach, ktorá patrí Svetu zdravia
Stavenisko zo septembra 2017.

Ako podniká Penta: Hliník, prekliate mäso a maloobchod

Z tejto trojice vzišla aj top investícia skupiny.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.