SME

Diaľnica D4 sa nenapojí na D1 do roku 2020, tvrdí opozícia

Prepojenie na všetky smery, sa očakáva až v roku 2023.

Miroslav Ivan.Miroslav Ivan. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Diaľnica D4 nebude určite napojená na D1 do roku 2020. Plné využitie križovatky D1/D4, prepojenie na všetky smery, sa očakáva až v roku 2023.

Uviedol to v pondelok po poslaneckom prieskume k stavbe bratislavského obchvatu na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) opozičný poslanec Miroslav Ivan (SaS). Podľa jeho slov ich privítal rezortný minister Árpád Érsek (Most-Híd).

"Motoristi a Slovensko nebudú platiť už za tento obchvat platby za prístup na diaľnicu pravdepodobne v plnej miere, ako je celá koncesná zmluva, ale nebudeme mať ani plný prístup na túto najdôležitejšiu križovatku," konštatoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Komunikácia viazne

Z informácií o problematike použitých materiálov pri stavbe podľa neho vyplynulo, že zásadne viazne komunikácia medzi rezortom a dotknutými stranami.

Z informácií o problematike použitých materiálov pri stavbe podľa neho vyplynulo, že zásadne viazne komunikácia medzi rezortom a dotknutými stranami.

Prečítajte si tiež: Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť rozšírená v roku 2028 Čítajte 

"Panujú rôzne názory na to, či je možné použiť vhodné recyklované materiály alebo nie. Ministerstvo malo okamžite osloviť Slovenskú stavebnú inšpekciu, ktorá jediná má právo kontrolovať veci na stavbe, dávať podnety na stavebný úrad, ktorým je v tomto prípade ministerstvo, a má právo zastaviť stavbu, ak sa niečo robí nelegálne," uviedol s tým, že MDV SR malo mať na stavbe technického zástupcu za štát, v súčasnosti má len odborných zástupcov, medzi nimi je napríklad Národná diaľničná spoločnosť, a odborných konzultantov.

SkryťVypnúť reklamu

"Poslanecký prieskum sme dnes ukončili," informoval o tom Ivan. Na Výbor pre hospodárske záležitosti pripraví uznesenie o tom, aké poznatky získali a aké nápravné opatrenia odporúčajú ministrovi dopravy.

Zástupcovia zhotoviteľa uviedli v súvislosti s pripojením na D4 smer Trnava a Trnava smer D4 do roku 2021, že zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti nemajú deklarované, či to stihnú.

Obavy o kvalitu vodu

"MDV SR nevyužilo doteraz všetky svoje oprávnenia zo zmluvy alebo zo zákona a stále trvajú obavy z poškodenia zdravia a životného prostredia a znečistenia pitnej vody na Žitnom ostrove," uviedla opozičná poslankyňa Anna Zemanová (SaS) s tým, že do súčasnosti neboli ani skontrolované všetky násypové materiály, či sú zdraviu neškodné.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nej sa začína v súčasnosti konflikt medzi koncesionárom a obstarávateľom o tom, či boli v tejto súvislosti prekročené limity.

Za škandál považuje, že asi až pred týždňom sa začal štátny stavebný dohľad, ktorý môže zastaviť stavbu, aby sa potvrdili alebo vyvrátili uvedené obavy. Prístup štátu k takejto investícii je podľa nej lajdácky.

Ďalej uviedla, že krajský súd vydal rozhodnutie, ktorým zrušil záverečné stanoviská rezortu životného prostredia na všetky vykonané oznámenia o zmene na úseku Jarovce - Ivanka, ale ministerstvo podalo kasačnú sťažnosť.

Heger kritizuje ministerstvo

Podľa tretieho účastníka prieskumu, opozičného poslanca Eduarda Hegera (OĽaNO), ministerstvo podcenilo výstavbu tohto úseku a prehadzuje si zodpovednosť so zhotoviteľom.

SkryťVypnúť reklamu

"MDV SR ako verejný obstarávateľ má konať, ak dochádza k poškodzovaniu občanov," konštatoval.

Dodal, že nezávislý dozor platí zhotoviteľ, a preto je dôležité, aby bol aktívny štátny stavebný dohľad.

Vyzval rezort, aby využil inštitút technického pracovníka, ktorý má v zmluve. Závery inšpekcie budú podľa jeho slov známe najskôr o mesiac.

Heger pripomenul, že pôvodne malo byť celé dielo dokončené v januári 2019.

"Zhotoviteľ deklaruje, že ide stále podľa plánu a je, dá sa povedať, pár krokov pred štátom. Kľúčová križovatka D1/D4 je tá, že kde si má štát splniť domácu úlohu, aj zhotoviteľ," povedal.

Heger súčasne dodal, že sa ešte nezačala súťaž na úseky obchádzania pri napájaní na križovatku D1/D4, má sa tak stať v auguste 2019.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo sa odvoláva na dozor

Ministerstvo tvrdí, že za kontrolu na stavbe je zodpovedný nezávislý stavebný dozor, ktorý prešiel riadnym výberovým konaním a ktorý platí štát.

Jeho povinnosťou je upozorniť na prípadné pochybenia. Po tom, ako koncesionár spochybnil výsledky ekoauditu, Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) začalo na stavbe štátny stavebný dohľad.

"Ten definitívne určí ďalší postup, ako aj kroky, ktoré bude treba urobiť, aby sa stavba dokončila v čo najkratšom termíne a v súlade so všetkými povoleniami," spresnila hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

Rezort dopravy odmieta tvrdenia, že by reagoval až na základe upozornení.

"Naopak, konať sme začali v priebehu minulého roka na základe indícií našich pracovníkov na stavbe," konštatuje.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s križovaním D4/D1 uvádza ministerstvo, že zdržanie spôsobili predovšetkým opakované obštrukcie občianskeho združenia Triblavina, ktoré napádalo proces prípravy v každom jednom kroku.

Zároveň zdržanie spôsobila potreba otočiť postup prác na križovatke D4/D1, kde Národná diaľničná spoločnosť bude nadväzovať na práce koncesionára a nie naopak.

"Aj preto minister Árpád Érsek (Most-Híd) už dlhšie veľmi jasne hovorí, že na úsekoch D4 je určité meškanie. Keďže obe strany, ministerstvo aj koncesionár, robia kroky, aby sa meškanie odstránilo, je dnes predčasné hovoriť o presnom harmonograme," konštatovala hovorkyňa.

Súčasne dodala, že aktuálny plán ráta s tým, že prvé autá z D1 na D4 smerom na Rakúsko prejdú v roku 2021.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 898
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 234
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 816
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 805
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 940
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 250
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 940
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 250
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu