SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Diaľnica D4 sa nenapojí na D1 do roku 2020, tvrdí opozícia

Prepojenie na všetky smery, sa očakáva až v roku 2023.

Miroslav Ivan.Miroslav Ivan. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Diaľnica D4 nebude určite napojená na D1 do roku 2020. Plné využitie križovatky D1/D4, prepojenie na všetky smery, sa očakáva až v roku 2023.

Uviedol to v pondelok po poslaneckom prieskume k stavbe bratislavského obchvatu na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) opozičný poslanec Miroslav Ivan (SaS). Podľa jeho slov ich privítal rezortný minister Árpád Érsek (Most-Híd).

"Motoristi a Slovensko nebudú platiť už za tento obchvat platby za prístup na diaľnicu pravdepodobne v plnej miere, ako je celá koncesná zmluva, ale nebudeme mať ani plný prístup na túto najdôležitejšiu križovatku," konštatoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Komunikácia viazne

Z informácií o problematike použitých materiálov pri stavbe podľa neho vyplynulo, že zásadne viazne komunikácia medzi rezortom a dotknutými stranami.

Z informácií o problematike použitých materiálov pri stavbe podľa neho vyplynulo, že zásadne viazne komunikácia medzi rezortom a dotknutými stranami.

Prečítajte si tiež: Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť rozšírená v roku 2028 Čítajte 

"Panujú rôzne názory na to, či je možné použiť vhodné recyklované materiály alebo nie. Ministerstvo malo okamžite osloviť Slovenskú stavebnú inšpekciu, ktorá jediná má právo kontrolovať veci na stavbe, dávať podnety na stavebný úrad, ktorým je v tomto prípade ministerstvo, a má právo zastaviť stavbu, ak sa niečo robí nelegálne," uviedol s tým, že MDV SR malo mať na stavbe technického zástupcu za štát, v súčasnosti má len odborných zástupcov, medzi nimi je napríklad Národná diaľničná spoločnosť, a odborných konzultantov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Poslanecký prieskum sme dnes ukončili," informoval o tom Ivan. Na Výbor pre hospodárske záležitosti pripraví uznesenie o tom, aké poznatky získali a aké nápravné opatrenia odporúčajú ministrovi dopravy.

Zástupcovia zhotoviteľa uviedli v súvislosti s pripojením na D4 smer Trnava a Trnava smer D4 do roku 2021, že zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti nemajú deklarované, či to stihnú.

Obavy o kvalitu vodu

"MDV SR nevyužilo doteraz všetky svoje oprávnenia zo zmluvy alebo zo zákona a stále trvajú obavy z poškodenia zdravia a životného prostredia a znečistenia pitnej vody na Žitnom ostrove," uviedla opozičná poslankyňa Anna Zemanová (SaS) s tým, že do súčasnosti neboli ani skontrolované všetky násypové materiály, či sú zdraviu neškodné.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nej sa začína v súčasnosti konflikt medzi koncesionárom a obstarávateľom o tom, či boli v tejto súvislosti prekročené limity.

Za škandál považuje, že asi až pred týždňom sa začal štátny stavebný dohľad, ktorý môže zastaviť stavbu, aby sa potvrdili alebo vyvrátili uvedené obavy. Prístup štátu k takejto investícii je podľa nej lajdácky.

Ďalej uviedla, že krajský súd vydal rozhodnutie, ktorým zrušil záverečné stanoviská rezortu životného prostredia na všetky vykonané oznámenia o zmene na úseku Jarovce - Ivanka, ale ministerstvo podalo kasačnú sťažnosť.

Heger kritizuje ministerstvo

Podľa tretieho účastníka prieskumu, opozičného poslanca Eduarda Hegera (OĽaNO), ministerstvo podcenilo výstavbu tohto úseku a prehadzuje si zodpovednosť so zhotoviteľom.

Skryť Vypnúť reklamu

"MDV SR ako verejný obstarávateľ má konať, ak dochádza k poškodzovaniu občanov," konštatoval.

Dodal, že nezávislý dozor platí zhotoviteľ, a preto je dôležité, aby bol aktívny štátny stavebný dohľad.

Vyzval rezort, aby využil inštitút technického pracovníka, ktorý má v zmluve. Závery inšpekcie budú podľa jeho slov známe najskôr o mesiac.

Heger pripomenul, že pôvodne malo byť celé dielo dokončené v januári 2019.

"Zhotoviteľ deklaruje, že ide stále podľa plánu a je, dá sa povedať, pár krokov pred štátom. Kľúčová križovatka D1/D4 je tá, že kde si má štát splniť domácu úlohu, aj zhotoviteľ," povedal.

Heger súčasne dodal, že sa ešte nezačala súťaž na úseky obchádzania pri napájaní na križovatku D1/D4, má sa tak stať v auguste 2019.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo sa odvoláva na dozor

Ministerstvo tvrdí, že za kontrolu na stavbe je zodpovedný nezávislý stavebný dozor, ktorý prešiel riadnym výberovým konaním a ktorý platí štát.

Jeho povinnosťou je upozorniť na prípadné pochybenia. Po tom, ako koncesionár spochybnil výsledky ekoauditu, Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) začalo na stavbe štátny stavebný dohľad.

"Ten definitívne určí ďalší postup, ako aj kroky, ktoré bude treba urobiť, aby sa stavba dokončila v čo najkratšom termíne a v súlade so všetkými povoleniami," spresnila hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

Rezort dopravy odmieta tvrdenia, že by reagoval až na základe upozornení.

"Naopak, konať sme začali v priebehu minulého roka na základe indícií našich pracovníkov na stavbe," konštatuje.

Skryť Vypnúť reklamu

V súvislosti s križovaním D4/D1 uvádza ministerstvo, že zdržanie spôsobili predovšetkým opakované obštrukcie občianskeho združenia Triblavina, ktoré napádalo proces prípravy v každom jednom kroku.

Zároveň zdržanie spôsobila potreba otočiť postup prác na križovatke D4/D1, kde Národná diaľničná spoločnosť bude nadväzovať na práce koncesionára a nie naopak.

"Aj preto minister Árpád Érsek (Most-Híd) už dlhšie veľmi jasne hovorí, že na úsekoch D4 je určité meškanie. Keďže obe strany, ministerstvo aj koncesionár, robia kroky, aby sa meškanie odstránilo, je dnes predčasné hovoriť o presnom harmonograme," konštatovala hovorkyňa.

Súčasne dodala, že aktuálny plán ráta s tým, že prvé autá z D1 na D4 smerom na Rakúsko prejdú v roku 2021.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Odpady nad zlato
  4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  2. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Odpady nad zlato
  6. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  10. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 168
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 148
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 446
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 087
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 600
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 050
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 692
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 418
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 257
  10. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 234
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čínska developerská spoločnosť Evergrande.

Svet straší kolaps gigantickej čínskej firmy.


9 h
Po kedysi dominantnej záchranke Falck získala v tendri z roku 2019 najviac pozemných staníc záchranka LSE - Life Star Emergency.

Inšpektorát práce jej udelil pokutu 23-tisíc eur.


5 h
Rozhovory ZKH: Milan Krajniak.

Krajniak kritizuje aj ministra Mikulca.


a 1 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Richard Sulík.

Europoslanci sa utrhli, strelíme si do kolena, varuje minister hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep
Šéf Fed-u Jerome Powell.

Menový výbor ponechal kľúčovú sadzbu takmer na nule.


TASR 3 h
Byt aj bytový dom sa dajú ochrániť poistením. Treba to však urobiť správne.

Ceny domov v USA v auguste naďalej rástli.


SITA 4 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  5. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Vidiek nestratil len 5 mld, stratil nádej a budúcnosť....
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 987
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 515
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 918
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 675
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 048
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 450
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 4 851
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 735
Skryť Zatvoriť reklamu