SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Malá kapacita švédskych sietí ohrozuje podporu elektromobility

Ambiciózny plán Švédska má trhliny.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta )

ŠTOKHOLM. Ambiciózny plán Švédska drasticky znížiť emisie z dopravy podporou elektromobility, by mohla "vykoľajiť" nedostatočná kapacita nových nabíjacích staníc vo veľkých mestách.

Zvýšenie vládnych dotácií v prvých piatich mesiacoch tohto roka spôsobilo nárast predaja elektromobilov vo Švédsku o 253 %.

Ale rozmach ich predaja by sa mohol skončiť už na samom začiatku. Tempo rastu dopytu po elektrickej energii v Štokholme a ďalších mestách "predbehlo" kapacitu miestnych sietí.

Nové nabíjacie siete tak konkurujú iným projektom v mestách, od bývania až po linky metra.

Článok pokračuje pod video reklamou

Švédsko si dalo za cieľ stať sa do roku 2045 uhlíkovo neutrálnym. Na dosiahnutie tohto cieľa by najväčšia škandinávska ekonomika potrebovala dostať na cesty približne 2,5 milióna hybridných a čisto elektrických vozidiel do konca budúceho desaťročia, odhaduje priemyselná skupina Power Circle.

A hoci mnohé z nich sa budú nabíjať doma a používať na kratšie cesty, je potrebné vybudovať dostatočnú sieť nabíjacích staníc aj na dlhšie jazdy a pre profesionálnych vodičov - od taxíkov po dodávkové vozidlá.

Potrebujú viac nabíjacích staníc

Ak vláda chce, aby ľudia uprednostnili elektrické auto, musí zabezpečiť, že nebudú nútení dlho hľadať nabíjaciu stanicu.

Upozornil na to Tobias Henmark, vedúci švédskej firmy Fortum Charge and Drive, ktorá prevádzkuje 740 rýchlonabíjačiek.

A aby bol nárast elektrických vozidiel zvládnuteľný, napriek nedostatku kapacity, Power Circle navrhuje stimuly na nabíjanie mimo špičky.

Zároveň by si majitelia elektromobilov mohli privyrobiť dodaním elektriny do siete počas ranných a popoludňajších hodín, keď je odber najväčší.

Keby sa v budúcnosti našlo dosť vlastníkov elektromobilov ochotných podeliť sa o svoje batérie s rozvodnou sieťou, nárast počtu týchto vozidiel by zmenšil problémy s kapacitou sietí namiesto toho, aby ich zhoršil.

Elektrické vozidlá tak môžu pomôcť, alebo zhoršiť situáciu s elektrinou, domnieva sa Johanna Laksová z Power Circle.

V predaji zaostávajú

Napriek strmému nárastu predaja v tomto roku Švédsko stále zaostáva za svojím susedom Nórskom, pokiaľ ide o celkový počet elektromobilov.

Nórsko, bohaté na ropu, malo do konca mája zaregistrovaných desaťkrát viac elektromobilov ako Švédsko. Stalo sa tak jedným z najväčších trhov s týmito autami na svete.

Nižšie dane a iné výhody, ako je bezplatné parkovanie a špeciálne povolenie na jazdu v autobusových pruhoch, podporili dopyt po nich.

Za päť mesiacov do konca mája 2019 sa vo Švédsku predalo celkovo 6694 elektromobilov.

To je len malý zlomok z ich odbytu v celej Európe, kde by sa podľa odhadov malo v tomto roku predať približne 500.000 elektrických vozidiel. Ich dodávky v 1. štvrťroku stúpli o 40 %, najmä vďaka Nemecku.

Napriek tomu, menej ako 4 % všetkých nových automobilov predaných v Nemecku a vo zvyšku Európy bolo poháňaných výlučne batériami, v porovnaní s viac ako pätinou (20 %) vo Švédsku a až 56 % v Nórsku.

V Nórsku bude auto na elektrický pohon stáť približne rovnako ako podobné verzie na benzín, keďže dane sú nastavené tak, aby sa vyrovnávali cenové rozdiely v prospech drahších elektromobilov.

Vo Švédsku aj napriek dotácii vo výške 60.000 švédskych korún (5609,15 eura), ktorá bola zavedená v minulom roku, budú elektromobily stále stáť takmer dvojnásobok oproti benzínovým modelom.

Problém s dopravou elektriny

A hoci Švédsko v minulom roku stále vyvážalo viac ako 10 % svojej produkcie elektriny, jeho starnúca sieť má problémy dostať energiu tam, kde je najviac potrebná.

Dopyt vo veľkých mestách vzrástol oveľa rýchlejšie, než sa očakávalo. Budovanie nových káblov môže trvať až 10 rokov.

To znamená, že Štokholm nebude schopný výrazne zvýšiť dodávky energie zhruba do roku 2030.

(1 EUR = 10,6968 SEK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 071
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 609
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 721
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 991
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 959
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 244
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 000
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 420
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 346
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 256

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Lietadlá Boeing 737 Max sa vrátia do prevádzky najskôr v júni

Koncern sa aktuálne snaží zaistiť si financovanie.

Lietadlo Turkish Airlines Boeing 737 MAX 8.

CEO Richard Marko: Lex Eset si vieme predstaviť (rozhovor)

So šéfom firmy aj o tlakoch politikov.

Šéf Esetu Richard Marko

Vybudovala ruský "Amazon". Európu chce dobyť cez Slovensko

Bakaľčuková je historicky druhá miliardárka z Ruska.

Wildberries odštartoval európsku expanziu.

Parlament neprelomil veto prezidentky pri novele o pozemkových úpravách

Za prijatie novely bolo 71 poslancov zo 131 prítomných.

Na snímke 57. schôdza NR SR.