SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Malá kapacita švédskych sietí ohrozuje podporu elektromobility

Ambiciózny plán Švédska má trhliny.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta )

ŠTOKHOLM. Ambiciózny plán Švédska drasticky znížiť emisie z dopravy podporou elektromobility, by mohla "vykoľajiť" nedostatočná kapacita nových nabíjacích staníc vo veľkých mestách.

Zvýšenie vládnych dotácií v prvých piatich mesiacoch tohto roka spôsobilo nárast predaja elektromobilov vo Švédsku o 253 %.

Ale rozmach ich predaja by sa mohol skončiť už na samom začiatku. Tempo rastu dopytu po elektrickej energii v Štokholme a ďalších mestách "predbehlo" kapacitu miestnych sietí.

Nové nabíjacie siete tak konkurujú iným projektom v mestách, od bývania až po linky metra.

Článok pokračuje pod video reklamou

Švédsko si dalo za cieľ stať sa do roku 2045 uhlíkovo neutrálnym. Na dosiahnutie tohto cieľa by najväčšia škandinávska ekonomika potrebovala dostať na cesty približne 2,5 milióna hybridných a čisto elektrických vozidiel do konca budúceho desaťročia, odhaduje priemyselná skupina Power Circle.

A hoci mnohé z nich sa budú nabíjať doma a používať na kratšie cesty, je potrebné vybudovať dostatočnú sieť nabíjacích staníc aj na dlhšie jazdy a pre profesionálnych vodičov - od taxíkov po dodávkové vozidlá.

Potrebujú viac nabíjacích staníc

Ak vláda chce, aby ľudia uprednostnili elektrické auto, musí zabezpečiť, že nebudú nútení dlho hľadať nabíjaciu stanicu.

Upozornil na to Tobias Henmark, vedúci švédskej firmy Fortum Charge and Drive, ktorá prevádzkuje 740 rýchlonabíjačiek.

A aby bol nárast elektrických vozidiel zvládnuteľný, napriek nedostatku kapacity, Power Circle navrhuje stimuly na nabíjanie mimo špičky.

Zároveň by si majitelia elektromobilov mohli privyrobiť dodaním elektriny do siete počas ranných a popoludňajších hodín, keď je odber najväčší.

Keby sa v budúcnosti našlo dosť vlastníkov elektromobilov ochotných podeliť sa o svoje batérie s rozvodnou sieťou, nárast počtu týchto vozidiel by zmenšil problémy s kapacitou sietí namiesto toho, aby ich zhoršil.

Elektrické vozidlá tak môžu pomôcť, alebo zhoršiť situáciu s elektrinou, domnieva sa Johanna Laksová z Power Circle.

V predaji zaostávajú

Napriek strmému nárastu predaja v tomto roku Švédsko stále zaostáva za svojím susedom Nórskom, pokiaľ ide o celkový počet elektromobilov.

Nórsko, bohaté na ropu, malo do konca mája zaregistrovaných desaťkrát viac elektromobilov ako Švédsko. Stalo sa tak jedným z najväčších trhov s týmito autami na svete.

Nižšie dane a iné výhody, ako je bezplatné parkovanie a špeciálne povolenie na jazdu v autobusových pruhoch, podporili dopyt po nich.

Za päť mesiacov do konca mája 2019 sa vo Švédsku predalo celkovo 6694 elektromobilov.

To je len malý zlomok z ich odbytu v celej Európe, kde by sa podľa odhadov malo v tomto roku predať približne 500.000 elektrických vozidiel. Ich dodávky v 1. štvrťroku stúpli o 40 %, najmä vďaka Nemecku.

Napriek tomu, menej ako 4 % všetkých nových automobilov predaných v Nemecku a vo zvyšku Európy bolo poháňaných výlučne batériami, v porovnaní s viac ako pätinou (20 %) vo Švédsku a až 56 % v Nórsku.

V Nórsku bude auto na elektrický pohon stáť približne rovnako ako podobné verzie na benzín, keďže dane sú nastavené tak, aby sa vyrovnávali cenové rozdiely v prospech drahších elektromobilov.

Vo Švédsku aj napriek dotácii vo výške 60.000 švédskych korún (5609,15 eura), ktorá bola zavedená v minulom roku, budú elektromobily stále stáť takmer dvojnásobok oproti benzínovým modelom.

Problém s dopravou elektriny

A hoci Švédsko v minulom roku stále vyvážalo viac ako 10 % svojej produkcie elektriny, jeho starnúca sieť má problémy dostať energiu tam, kde je najviac potrebná.

Dopyt vo veľkých mestách vzrástol oveľa rýchlejšie, než sa očakávalo. Budovanie nových káblov môže trvať až 10 rokov.

To znamená, že Štokholm nebude schopný výrazne zvýšiť dodávky energie zhruba do roku 2030.

(1 EUR = 10,6968 SEK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Dell offers multifaceted careers
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 851
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 705
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 626
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 434
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 890
  6. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 702
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 699
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 687
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 332
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 212

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Veľké tragédie sa začali v jazyku

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.