SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Podiel slovenských výrobkov v obchodoch už dva roky mierne rastie

Najviac slovenských výrobkov ponúkajú reťazce COOP Jednota a CBA.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta )

BRATISLAVA. Podiel slovenských výrobkov v predajniach už druhý rok po sebe mierne rastie a v obchodoch je v súčasnosti 38,6 % domácich výrobkov.

Oproti roku 2018 ide o nárast o 0,9 percentuálneho bodu. Slovensko sa tak vrátilo na úroveň roku 2016.

Článok pokračuje pod video reklamou

Proaktívne opatrenia

Najviac slovenských výrobkov ponúkajú obchodné reťazce COOP Jednota a CBA, vyplýva z marcového a aprílového prieskumu agentúry Go4insight realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

Podiel slovenských výrobkov v obchodoch priebežne klesal od roku 2011 z hodnoty 50 % na najnižšiu úroveň 37,2 % v roku 2017.

"Po šiestich rokoch, keď sme sledovali trvalé znižovanie podielu vystavených slovenských výrobkov, zaznamenávame už druhý rok mierny nárast," povedal prezident PKS Daniel Poturnay.

Na to, aby podiel rástol výraznejším tempom, je však podľa Poturnaya treba prijať zo strany vlády nevyhnutné proaktívne opatrenia na podporu potravinárskeho priemyslu.

Malo by ísť o zavedenie finančných nástrojov na technologickú obnovu a inovácie v potravinách.

Rokovania doteraz neukončili

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR je podľa PKS takejto podpore pozitívne naklonené, no rokovania doteraz neukončili.

"Zatiaľ nám nebol predstavený finančný rámec, ktorý závisí aj od ministerstva financií," dodal Poturnay.

Pozvoľný nárast podielu slovenských potravín privítala aj ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná.

"Pokles podielu slovenských potravín na pultoch obchodných reťazcov sa nám podarilo zastaviť," povedala Matečná po stredajšom rokovaní vlády. Príčiny sú podľa nej v legislatíve, kde ministerstvo pripravilo zákon o nekalých obchodných praktikách.

Pomohla aj dobrá komunikácia s obchodnými reťazcami a treťou dôležitou oblasťou, pre ktorú sa trend poklesu podielu slovenských potravín obrátil je, že sa v ostatných rokoch podarilo dostať do poľnohospodárstva a potravinárstva veľa finančných prostriedkov.

Pôvod potravín

Obchodné reťazce podľa Matečnej tiež reagovali na zistenia, že spotrebiteľa nezaujíma len cena, ale aj pôvod potravín, lokalita a ich čerstvosť.

Lídrom v podiele zastúpenia slovenských výrobkov bol aj v tomto roku reťazec COOP Jednota s 58 % a CBA s 49 % slovenských výrobkov.

Dlhodobo najmenej slovenských výrobkov, a to 18 %, má vo svojich regáloch reťazec Lidl. Vo všetkých reťazcoch okrem CBA podiel slovenských výrobkov oproti ostatnému prieskumu narástol.

Podľa výrobkov malo najvyššie zastúpenie mlieko so 70 %, voda a minerálne vody s 58 % a pivo s vínom po 51 %. "Slovenské potraviny s vyšším stupňom spracovania a vyššou pridanou hodnotou majú na pultoch nižšie zastúpenie," upozornil Poturnay.

V porovnaní samosprávnych krajov je najviac slovenských potravín v obchodoch v Nitrianskom, Banskobystrickom a Prešovskom samosprávnom kraji. Podľa Rastislava Kočana zo spoločnosti Go4insight je podiel slovenských výrobkov ovplyvnený veľkosťou obchodov a reťazcov.

Nesúvisí s ich cenou

Najmenej slovenských výrobkov, a to 34 %, je na pultoch v Bratislavskom samosprávnom kraji.

"Ponuka v Bratislave je ovplyvnená tým, že je tu najviac hypermarketov a supermarketov," vysvetlil Kočan.

Podľa Poturnaya je to dôkazom, že vyšší alebo nižší podiel slovenských výrobkov v obchodoch nesúvisí s ich cenou.

Potravinárska komora Slovenska monitoruje podiel slovenských výrobkov v našich obchodoch už od roku 2011 s rovnakou metodológiou. Najnovší prieskum realizovali v 360 predajniach potravinových reťazcov po celom území Slovenska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  2. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  5. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  9. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 26 914
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 23 829
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 443
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 831
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 508
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 430
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 306
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 022
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 830
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 745

Téma: Potraviny


Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Okolo majetku Bašternáka sa dejú čudné veci

Ako skončí majetok odsúdeného daňového podvodníka?

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Jakuba Fila

Snáď si tie deti tú tvár Smeru nebudú pamätať

Nahnevaný Fico sa snaží pôsobiť milo a vtipne, je však skôr trápny.

Dobehne Johnsona osud Mayovej? Britské voľby rozhodnú o brexite

Tri scenáre vývoja po britských voľbách.

Premiér si v kampani vyskúšal aj prácu mliekara.