V ére, keď bol ešte kôň hlavným dopravným prostriedkom, boli prvé preteky automobilov v roku 1884 podľa vzoru dostihov ukážkou dopravy budúcnosti.
Ľudia ich vtedy vnímali len ako neužitočné hračky, ale uplynulo niekoľko desaťročí a autá kone z dopravy úplne vytlačili. Dnes, v ére spaľovacích motorov, posiela ľuďom podobný odkaz elektrická formula.
Pódiá okolo trate v rímskej štvrti EUR (Esposizione Universale Roma) sa zaplnili do prasknutia. Veľkoplošné obrazovky ukazujú, ako sa 22 elektrických formúl jedenástich tímov presúva na štartovacie pozície z garáží.
Každá automobilka má k dispozícii biely stan s nabíjacou stanicou, množstvom monitorov a inteligentnej techniky.
Rýchlosť v tichosti
Štart. Márne by ste však čakali vrčanie motorov, keď pretekárske auto naberá rýchlosť, zvuková stránka zážitku odpadá. Elektrické formuly jazdia ticho, len v zákrute im zaškrípu kolesá.
Deje sa to pomerne často, na okruhu dlhom 2,87 kilometra je ich v Ríme až dvadsaťjeden. Pneumatiky sa nevymieňajú, ale v minulých ročníkoch bolo ešte treba monoposty donabíjať, aby mohli súťaž dokončiť.
V popularite automobilového športu elektrická formula za formulou jeden síce zaostáva a nedosahuje ani rýchlosť svojho spaľovacieho predchodcu, ale myšlienka je podobná – ukázať rýchlosť a obratnosť, ktoré pretekárskym autám prepožičiava najmodernejšia technika.
S lietadlom sa musíte zžiť a presne vedieť, ako bude vo vzduchu reagovať ČítajtePri elektromobilite sa technika spája aj s myšlienkou udržateľnosti, komerčného požičiavania áut, riešenia dopravnej situácie vo veľkých mestách, kde elektrické autá ponúkajú bezhlučnú alternatívu šetrnejšiu k miestnemu ovzdušiu.
„Sme stúpencami digitálnej ekonomiky a chceme ľuďom ukázať, ako im technika môže pomôcť,“ povedal Alejandro Agag, zakladateľ, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva holdingu ABB Formula E.