SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Prieskum: Slováci sú ochotní míňať viac

Až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska plánujú minúť v roku 2019 viac peňazí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska plánujú minúť v roku 2019 viac peňazí.

Pokiaľ ide o ochotu míňať, obyvatelia Slovenska sú lídrami rebríčka so 73 % a vysoko presahujú aj priemer európskych krajín, ktorý je na úrovni 41 % a medziročne zaznamenal pokles.

Väčšina chce míňať na dovolenky

Tieto čísla potvrdzujú i výsledky na slovenskom trhu, ktorý zaznamenal nárast spotrebiteľského financovania o 10 %. Ukázal to prieskum L"Observatoire Cetelem, s ktorým v utorok oboznámili média predstavitelia banky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako povedala Nathalie Nesrin Gonin, generálna riaditeľka BNP Paribas Personal Finance, pobočky zahraničnej banky, viac ako polovica Slovákov v prieskume uviedla, že v tomto roku plánuje investovať do cestovania a oddychu (55 %).

Ďalšie čísla naznačujú, že stále pretrváva záujem o zlepšovanie kvality bývania a takmer tri štvrtiny Slovákov chcú minúť viac na domáce spotrebiče či nábytok, ale aj rekonštrukciu domácnosti.

V ochote míňať sa Slováci umiestnili na prvom mieste rebríčka. S odstupom 10 % nasledujú Rumuni (63 %), Bulhari (62 %) a Česi (60 %). Naopak, na konci rebríčka sú Dáni (26 %) a Maďari (21 %).

Slovensko je v porovnaní s priemerom Európy najrýchlejšie rastúcou krajinou. Vnímanie kúpnej sily obyvateľov Slovenska vzrástlo až o 6 % na 35 %, pričom európsky priemer zaznamenal pokles o jedno percento na 23 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Nakupovanie lokálnej produkcie

L"Observatoire Cetelem sa v aktuálnom prieskume zameral na lokálnu spotrebu.

Zatiaľ čo najviac ľudí v EÚ považuje za lokálny produkt ten, ktorý bol vyrobený v ich regióne, 31 % vyrobený v ich krajine a len 5 % v EÚ, na Slovensku je pojem lokálny produkt vnímaný širšie.

Až 22 % uviedlo, že musí byť vyrobený v regióne, 44 % vo vlastnej krajine a až 34 % v EÚ.

Pokiaľ ide o motiváciu, prečo ľudia uprednostňujú lokálne produkty, v Európe sa vytvorili dve veľké skupiny.

Pre západnú Európu (s výnimkou Španielska a Portugalska) je to väčšinovo spôsob ochrany životného prostredia, pre východnú Európu vrátane Slovenska zasa prejav vlastenectva.

Obyvatelia Slovenska sú ochotnejší zaplatiť za lokálny produkt viac ako priemerný Európan (SR 68 %, priemer EÚ 61 %).

Skryť Vypnúť reklamu

Prieskum L"Observatoire Cetelem, ktorý už viac ako 30 rokov analyzuje spotrebiteľské zvyklosti domácností v Európe, bol tentoraz zameraný na lokálnu spotrebu.

Kvantitatívny spotrebiteľský prieskum uskutočnila spoločnosť Harris Interactive od 27. novembra do 10. decembra 2018 na vzorke 13.800 ľudí vo veku 18 až 75 rokov v 17 krajinách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 334
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 027
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 772
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 10 383
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 024
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 014
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 952
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 506
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 264
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 037
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.
Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.

Neprehliadnite tiež

Ľudia minuli deväť miliárd. Online predaj počas Black Friday dosiahol rekord

Počet zákazníkov v kamenných predajniach prudko klesol.

Počet návštevníkov v kamenných predajniach počas Black Friday prudko klesol.

Slovensko je na tom v poklese zamestnanosti v cestovnom ruchu pomerne dobre, tvrdí Krajniak

Slovensko je podľa jeho slov v rámci európskych krajín na treťom mieste.

Minister práce Milan Krajniak.

Prichádzame o elitu, ostávajú najslabší. Študenti alarmujúco utekajú

Najviac prichádzame o budúcich lekárov a informatikov.

Stredná škola

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.