SME
Pondelok, 23. september, 2019 | Meniny má Zdenka

Prieskum: Slováci sú ochotní míňať viac

Až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska plánujú minúť v roku 2019 viac peňazí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska plánujú minúť v roku 2019 viac peňazí.

Pokiaľ ide o ochotu míňať, obyvatelia Slovenska sú lídrami rebríčka so 73 % a vysoko presahujú aj priemer európskych krajín, ktorý je na úrovni 41 % a medziročne zaznamenal pokles.

Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšina chce míňať na dovolenky

Tieto čísla potvrdzujú i výsledky na slovenskom trhu, ktorý zaznamenal nárast spotrebiteľského financovania o 10 %. Ukázal to prieskum L"Observatoire Cetelem, s ktorým v utorok oboznámili média predstavitelia banky.

Ako povedala Nathalie Nesrin Gonin, generálna riaditeľka BNP Paribas Personal Finance, pobočky zahraničnej banky, viac ako polovica Slovákov v prieskume uviedla, že v tomto roku plánuje investovať do cestovania a oddychu (55 %).

Ďalšie čísla naznačujú, že stále pretrváva záujem o zlepšovanie kvality bývania a takmer tri štvrtiny Slovákov chcú minúť viac na domáce spotrebiče či nábytok, ale aj rekonštrukciu domácnosti.

V ochote míňať sa Slováci umiestnili na prvom mieste rebríčka. S odstupom 10 % nasledujú Rumuni (63 %), Bulhari (62 %) a Česi (60 %). Naopak, na konci rebríčka sú Dáni (26 %) a Maďari (21 %).

Slovensko je v porovnaní s priemerom Európy najrýchlejšie rastúcou krajinou. Vnímanie kúpnej sily obyvateľov Slovenska vzrástlo až o 6 % na 35 %, pričom európsky priemer zaznamenal pokles o jedno percento na 23 %.

Nakupovanie lokálnej produkcie

L"Observatoire Cetelem sa v aktuálnom prieskume zameral na lokálnu spotrebu.

Zatiaľ čo najviac ľudí v EÚ považuje za lokálny produkt ten, ktorý bol vyrobený v ich regióne, 31 % vyrobený v ich krajine a len 5 % v EÚ, na Slovensku je pojem lokálny produkt vnímaný širšie.

Až 22 % uviedlo, že musí byť vyrobený v regióne, 44 % vo vlastnej krajine a až 34 % v EÚ.

Pokiaľ ide o motiváciu, prečo ľudia uprednostňujú lokálne produkty, v Európe sa vytvorili dve veľké skupiny.

Pre západnú Európu (s výnimkou Španielska a Portugalska) je to väčšinovo spôsob ochrany životného prostredia, pre východnú Európu vrátane Slovenska zasa prejav vlastenectva.

Obyvatelia Slovenska sú ochotnejší zaplatiť za lokálny produkt viac ako priemerný Európan (SR 68 %, priemer EÚ 61 %).

Prieskum L"Observatoire Cetelem, ktorý už viac ako 30 rokov analyzuje spotrebiteľské zvyklosti domácností v Európe, bol tentoraz zameraný na lokálnu spotrebu.

Kvantitatívny spotrebiteľský prieskum uskutočnila spoločnosť Harris Interactive od 27. novembra do 10. decembra 2018 na vzorke 13.800 ľudí vo veku 18 až 75 rokov v 17 krajinách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zmení sa nábrežie Dunaja v Bratislave? Odpovedia hostia na fóre
  2. Čo potrebujete vedieť pred kúpou tepelného čerpadla?
  3. K športovým hodinkám sa dá teraz dostať výhodnejšie
  4. Ako sa zrodila pýcha tokajskej oblasti - Chateau GRAND BARI
  5. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  6. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  9. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  1. K športovým hodinkám sa dá teraz dostať výhodnejšie
  2. Ako sa zrodila pýcha tokajskej oblasti - Chateau GRAND BARI
  3. Čo potrebujete vedieť pred kúpou tepelného čerpadla?
  4. Zmení sa nábrežie Dunaja v Bratislave? Odpovedia hostia na fóre
  5. Moderné technológie do škôl patria
  6. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  7. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  8. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  9. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  10. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  1. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 13 051
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 921
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 10 227
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 9 218
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 8 341
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 7 632
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 732
  8. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 587
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 537
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu! 5 081

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

Zuzana Čaputová v Prešove.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvých 100 dní, aká je Zuzana Čaputová prezidentka

Ako sa v úrade darí novej prezidentke.

Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Prezidentka mierneho pokroku v medziach zákona

Obavy z prehnanej angažovanosti sa nenaplnili.

Peter Tkačenko
Šimon Janík.

Neprehliadnite tiež

Saudská Arábia požiadala japonskú rafinériu o zmenu typu ropy

Vyvolalo to obavy zo schopnosti Saudskej Arábie obnoviť dodávky ropy.

Po útoku na ropné zariadenia sa znížila saudskoarabská produkcia ropy o polovicu.

Teamviewer vstupuje na burzu, očakáva sa zárobok 2,3 miliardy eur

Išlo by o najväčší vstup technologickej firmy na burzu od jari 2000.

Frankfurtská burza.
Ilustračná fotografia.

Americká firma Colt končí s výrobou pušiek pre civilný trh

Dôvodom je slabý dopyt a nasýtenosť trhu.

Útočné pušky Colt AR-15.