SME
Štvrtok, 5. december, 2019 | Meniny má Oto

Prieskum: Slováci sú ochotní míňať viac

Až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska plánujú minúť v roku 2019 viac peňazí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska plánujú minúť v roku 2019 viac peňazí.

Pokiaľ ide o ochotu míňať, obyvatelia Slovenska sú lídrami rebríčka so 73 % a vysoko presahujú aj priemer európskych krajín, ktorý je na úrovni 41 % a medziročne zaznamenal pokles.

Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšina chce míňať na dovolenky

Tieto čísla potvrdzujú i výsledky na slovenskom trhu, ktorý zaznamenal nárast spotrebiteľského financovania o 10 %. Ukázal to prieskum L"Observatoire Cetelem, s ktorým v utorok oboznámili média predstavitelia banky.

Ako povedala Nathalie Nesrin Gonin, generálna riaditeľka BNP Paribas Personal Finance, pobočky zahraničnej banky, viac ako polovica Slovákov v prieskume uviedla, že v tomto roku plánuje investovať do cestovania a oddychu (55 %).

Ďalšie čísla naznačujú, že stále pretrváva záujem o zlepšovanie kvality bývania a takmer tri štvrtiny Slovákov chcú minúť viac na domáce spotrebiče či nábytok, ale aj rekonštrukciu domácnosti.

V ochote míňať sa Slováci umiestnili na prvom mieste rebríčka. S odstupom 10 % nasledujú Rumuni (63 %), Bulhari (62 %) a Česi (60 %). Naopak, na konci rebríčka sú Dáni (26 %) a Maďari (21 %).

Slovensko je v porovnaní s priemerom Európy najrýchlejšie rastúcou krajinou. Vnímanie kúpnej sily obyvateľov Slovenska vzrástlo až o 6 % na 35 %, pričom európsky priemer zaznamenal pokles o jedno percento na 23 %.

Nakupovanie lokálnej produkcie

L"Observatoire Cetelem sa v aktuálnom prieskume zameral na lokálnu spotrebu.

Zatiaľ čo najviac ľudí v EÚ považuje za lokálny produkt ten, ktorý bol vyrobený v ich regióne, 31 % vyrobený v ich krajine a len 5 % v EÚ, na Slovensku je pojem lokálny produkt vnímaný širšie.

Až 22 % uviedlo, že musí byť vyrobený v regióne, 44 % vo vlastnej krajine a až 34 % v EÚ.

Pokiaľ ide o motiváciu, prečo ľudia uprednostňujú lokálne produkty, v Európe sa vytvorili dve veľké skupiny.

Pre západnú Európu (s výnimkou Španielska a Portugalska) je to väčšinovo spôsob ochrany životného prostredia, pre východnú Európu vrátane Slovenska zasa prejav vlastenectva.

Obyvatelia Slovenska sú ochotnejší zaplatiť za lokálny produkt viac ako priemerný Európan (SR 68 %, priemer EÚ 61 %).

Prieskum L"Observatoire Cetelem, ktorý už viac ako 30 rokov analyzuje spotrebiteľské zvyklosti domácností v Európe, bol tentoraz zameraný na lokálnu spotrebu.

Kvantitatívny spotrebiteľský prieskum uskutočnila spoločnosť Harris Interactive od 27. novembra do 10. decembra 2018 na vzorke 13.800 ľudí vo veku 18 až 75 rokov v 17 krajinách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  2. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  4. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  5. Viac ako vzdelanie
  6. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  2. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  3. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. BILLA má lacnejšie slovenské výrobky už teraz
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 13 024
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 614
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 147
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 7 962
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 616
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 418
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 001
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 160
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 474
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 471

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru Robert Fico.
Stĺpček šéfredaktorky

Fico dostal certifikát extrémistu

Do volieb si Fico vymyslí nejaký slogan o tom, proti komu stavia hrádzu s fašistami.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico Kalavskej ukázal dvere

Kto po tejto skúsenosti podá Smeru ruku?

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Energia: V Maďarsku padol rekord zimnej spotreby elektrickej energie

Zimná spotreba elektrickej energie dosiahla v stredu v Maďarsku historický rekord.

Ilustračná fotografia.

Nový grafikon zachováva všetky najdôležitejšie vlaky, tvrdia železnice

Nový cestovný poriadok začne platiť od 15. decembra.

Ilustračné foto
Vína zo Slobodného vinárstva sa pijú na troch kontinentoch.

Reštaurácie nevedia, ako majú pri jedlách z mäsa zverejňovať krajinu jeho pôvodu

O deväť dní môže byť za nesplnenie povinnosti sankcionovaných viac ako 10-tisíc zariadení spoločného stravovania.

Ilustračné foto.